Zondag 6 oktober. Een beloftevolle Rallye du Maroc is van start gegaan. Helaas is een stuk van de belofte wel weggevallen. Team De Rooy moest na een aantal dagen testen, voorafgaand aan de Marrokaanse rallyweek, een pijnlijke conclusie trekken. Een hardnekkig koelprobleem kon niet terplekke worden opgelost. Deelname was hierdoor onmogelijk en de rallytruck wordt op dit moment teruggebracht naar de Dakarloods in Son. Het grote duel tussen de Iveco van De Rooy met die van MM Technology blijft dus uit. Ontzettend balen voor Loprais en de rest van het team, maar ook voor de wedstrijd. Natuurlijk gaat het uiteindelijk om Dakar ‘25 en hopelijk weten de technici van Team De Rooy het probleem in Son op te lossen, maar dit is qua voorbereiding niet fijn.

Foto: Team De Rooy

Macik maakt het waar

Gelukkig blijft er genoeg over om deze week aandachtig te aanschouwen wat zich gaat afspelen. Martin Macik is de grote favoriet en maakte dat meteen waar. Met zijn MMT EVO4, die de naam Benny heeft gekregen, won hij de korte proloog van vijfentwintig kilometer. “Het was erg smal allemaal, dus ging het over wie de minste fouten zou maken.” aldus Macik via een appje. Typisch voor een proloog waar je vaak meer kan verliezen dan winnen.

Macik in zijn Benny – Foto: MM Technology

Benny bang voor de boze wolf?

Tweede tijd in de proloog werd gereden door de Nederlandse debutant Kay Huzink in de MKR Hybride Renault. De derde tijd was voor ome Gert Huzink in de doorontwikkelde Hybride truck met neus en bijnaam The Beast. De twee zwarte trucks zonder reclame zien er monsterachtig uit. Als dark horses, nee: Als boze wolven die jagen op het schaapje Benny. Maar goed….. De beide Hybride trucks worden uit de wei gehouden van het truckklassement. Door de FIA regels zijn de trucks namelijk in de open klasse geplaatst.

Debutant Kay Huzink

Huh!? Maar hoe dan?

Hoe zit dat dan? We zullen het proberen uit te leggen: Bepaalde technieken moeten volgens de FIA regels eerst aan specifieke tests worden onderworpen alvorens ze mogen worden toegepast in een voertuig dat deelneemt aan het FIA truckklassement. Die tests staan na deze rally in de planning, dus voor nu is het niet anders dan dat beide Huzinks in de laatst startende categorie zitten.

De MKR Renaults na de keuring

De laatsten zullen de eersten zijn

In die open klasse startte de heren Huzink wel als eersten. Hierdoor hadden de beide Tukkers weinig last hadden van stof. Misschien was dat vandaag dus gunstig ten opzichte van de andere rallytrucks, maar morgen is de kans groot dat ze over kapot gereden tracks rijden en in het nadeel zijn. Hoe dan ook: Wij gaan hun tijden gewoon eigenwijs vergelijken met die van de rest van de trucks. Zo zijn we dan ook wel weer.

Foto: DPPI Images

Benny bang voor Buggyra’s?

Macik hoeft met zijn Benny dus niet bang te zijn voor de Huzinks, maar misschien wel voor Soltys en wellicht ook voor Posledni. Beide heren rijden voor Buggyra racing. De heren zette officieel de tweede en derde tijd neer, maar in ons veel leukere klassement komen ze op plaats vier en vijf. Net achter de Huzinks.

Rainbow best of the rest

Omdat Gerrit Zuurmond thuis is gebleven wegens familiaire zaken, is het voor de gewijzigde samenstelling in de cabine nog flink wennen. Tjeerd van Ballegooij rijdt met een dubbel gevoel. Enerzijds is het natuurlijk fantastisch dat hij nu als rijder mag laten zien wat hij in zijn mars heeft, anderzijds is de aanleiding niet echt leuk. Klaas Kwakkel neemt nu de navigatie op zich en Dick Zuurmond is als monteur aan boord gestapt. Dapper, want wagenziekte heeft laatstgenoemde eerder behoorlijk in de weg gezeten. De pilletjes tegen misselijkheid zullen gretig genomen worden vrezen we. Officieel werd het team vierde en dus best of the rest. In ons klassement is the rest gewoon twee trucks meer en dan is het dus plek zes.

Koolen kampte met lekke band

Kees Koolen rijdt, net als Macik in een MMT EVO4. In de korte proloog ging het al snel mis: “Ik had na 200 meter de rechter voorband lek. Vervolgens duurde het wisselen lang. Verder ging gewoon goed.” Aldus de ondernemer uit Vorden. Droogjes voegt hij daar aan toe: “Morgen wat werk te doen vanaf plek 116….“ Tsja… dat wordt een mooie uitdaging zullen we maar zeggen. Officiëel plek 5 en…. Juist… bij ons plek 7.

Foto: MM Production

Franse Timmermans sluit de rij

Na alle Tsjechen en Nederlanders volgt het Franse Team van NRS als laatste in de vers gebouwde Eimbert Timmermans DAF. Tweevoudig wereldkampioen zijspancross Timmermans is een ware Willie Wortel die op eigen ambachtelijke wijze rallytrucks bouwt. Niks geen 3D tekeningen of ingewikkelde berekeningen uit een computer, nee: Gewoon één brok ervaring en vakkundig inzicht. Een uitstervend soort. Met zijn eigen DAF torpedo zou hij onmogelijk door de FIA keuring komen en zo zien we hem zelf mogelijk alleen nog de MDC in actie komen. De truck die hij voor de Fransen bouwde voldoet wel aan alle FIA regels die Timmermans in veel gevallen als “Absurt” bestempeld.

Foto: Team Holeshot Compétition

Dakarwaardige dag voor de boeg

Morgen start het echte werk met een etappe waarin een proef van 268 kilometer is opgenomen. Inclusief verbinding moet er 496 kilometer worden afgelegd. Start en finish is nabij Zagora.