Van 4 tot en met 11 oktober vindt de 25e Rallye du Maroc plaats. Het is de laatste rally voor het FIA wereldkampioenschap Rally Raid. Maar de rally is vooral een ultieme voorbereiding voor de Dakar rally van 2025 of, zoals voor het Rainbow Truck Team, de Africa Race.
Fesh Fesh zegt af
Er staan negen rallytruckteams aan de start. Helaas heeft het Fesh Fesh team uit Tsjechië afgezegd wegens de gevolgen van het recente noodweer in dat land. Triest natuurlijk en voor de rally jammer, vooral omdat het team een nieuwe Tatra heeft ontwikkeld. Hoe die zich verhoudt tot de concurrentie zullen we dus nog niet te weten komen. Dakar 2025 zal de graadmeter zijn.
Fransman in een Eimbert Timmermans DAF
Grootste onbekende voor ons is de Fransman Alexandre Lemeray die op de startlijst staat met een DAF XG. In de Dakar Classic van afgelopen januari streed hij mee in een MAN LL90 en behaalde de derde plaats in de regularitietswedstrijd die dat is.
In Rallye du Maroc zal hij namens Normandy Racing Solutions (NRS) starten in een nieuwe door Eimbert Timmermans gebouwde DAF. De truck is volgens de strenge en af en toe absurde FIA reglementen gebouwd. Geen XG, maar een CF dus.
Overigens zijn de Fransen de enige deelnemers bij de trucks die niet uit Nederland of Tsjechië komen.
In de traditionele strijd tussen Nederland en Tsjechië krijgt laatstgenoemde steeds meer de overhand. Zo zijn slechts drie van de deelnemende trucks in Nederland geconstrueerd en de overige zes in Tsjechië. Laten we het deelnemersveld verder doornemen:
Martin Macik Technology (MMT) zet de standaard
MM Technology staat aan de start met de vers gepresenteerde MMT EVO4. Met startnummer 600 is het de winnaar van de meest recente Dakar rally, Martin Macik, die als grote kanshebber van start zal gaan in zo’n hagelnieuwe EVO4. De ander is Kees Koolen. Project 2030 staat helaas op een pauze. Met een teruglopend aantal Nederlandse truckteams is het mooi dat we Koolen weer terugzien in het startveld. Ook de komende Dakar rally staat op het programma van Koolen. De trucks van MMT maken al jaren indruk en zetten op dit moment de standaard. Afgelopen Dakar rally werd overtuigend gewonnen en het is aan de concurrenten om er een stap bij te zetten.
Team De Rooy met Loprais en nieuw ontwikkeld chassis
Team De Rooy is zo’n geduchte concurrent en staat met één truck aan de start. Het is de 2024 versie van de vertrouwde Iveco Powerstar. Met een nieuw ontwikkeld chassis en koelsysteem pakt Neerlands trots de technische handschoen op en hoopt het een antwoord te hebben op de sterke Iveco’s van concurrent MMT. Het chassis bleek de afgelopen jaren een achilleshiel te zijn. Nu is deze sterker en lichter. Het beloofd wat dat betreft veel goeds. Helaas geen Janus van Kasteren of Michiel Becx achter het stuur van deze rallytrucks uit Son, maar de Tsjech Ales Loprais zal de truck in Marokko de sporen geven. Deze topper gaat ook de Dakar rijden voor Team De Rooy.
Mario Kress Racing (MKR) met Huzink, Huzink en torpedo truck
Waar wij misschien wel het meest naar uitkijken is de aanwezigheid van Gert en Kay Huzink. Kay is het neefje van Gert. Als zoon van de in 2013 overleden Richard Huzink staat hij aan de start in de “oude” hybride truck van oom Gert. Naast Mitchel van den Brink is Kay iemand van een nieuwe generatie. Hopelijk wordt het een goed debuut als opmaat voor een mooie carrière in de truckrallysport. Maar er is meer moois te melden bij het Tsjechische MKR. Gert Huzink start in een nieuwe hybride Renault met neusje. Onderhuids is de techniek grotendeels hetzelfde gebleven, maar nu verpakt in een torpedotruck. Duitser Mario Kress van MKR liet ons afgelopen voorjaar al zien wat de plannen waren. Wij worden altijd blij van nieuwe ontwikkelingen en zijn dus erg benieuwd hoe Gert het met deze nieuwe truck het gaat doen. De eerste tests in Marokko zijn naar tevredenheid van Gert Huzink gegaan. Naar eigen zeggen is hij dan ook klaar voor de wedstrijd. Beide MKR rallytrucks staan in de startlijsten overigens bij de open klasse, maar zijn toch echt trucks. Hopelijk worden ze daar ook in meegenomen bij de uitslagen.
Beide Huzinks zullen zich graag met de toppers willen meten, maar voor kay zal het vooral zaak zijn ervaring op te doen. Na wat trainingsdagen samen met Brink Rally Experience voorafgaand aan de rally wordt komt straks de serieuze vuurdoop. De trucks zijn nog niet voorzien van sponsorstickers, maar zien er in het zwart naar onze mening imposant en gaaf uit.
Rainbow Truck Team gaat voor het avontuur
Gerrit Zuurmond is een vreemde eend in de bijt omdat hij en zijn Rainbow Truck Team in januari de overstap maken naar de Africa Race. De Dakar wordt steeds meer de champions league waarin niet alle teams zich meer thuis voelen. De Africa Race biedt een prachtig avontuurlijk alternatief. Zuurmond zal weer van start gaan in zijn vertrouwde MAN.
Voor de Africa Race wordt een andere MAN rallytruck geprepareerd die verder doorontwikkeld is met onder andere een automatische versnellingsbak. Wegens familiaire zaken zal lastminute worden besloten of Gerrit Zuurmond zal afreizen of iemand anders het stuur in handen moet nemen.
Kan Buggyra de top uitdagen?
Tenslotte is er nog het Tsjechische Buggyra ZM Racing team. Martin Soltys zal met de Tatra Buggyra EVO 3 van start gaan. Dit is de truck waarmee Pascal de Baar hoge ogen gooide in de afgelopen Dakar rally. Toen maakte de truck een veelbelovend debuut. Nu zijn we nieuwsgierig wat het vervolg gaat zijn.
Karel Posledni zal met een Tatra Phoenix rijden. In de komende Dakar kunnen we twee van deze Phoenix trucks verwachten. Buggyra start daarin namelijk met drie rallytrucks. Het team lijkt steeds meer in staat de toppers serieus uit te dagen.
Route 2024
Rallytrucks zal dagelijks verslag doen van deze meer dan interresante rally. Na twee dagen die ingeruimd zijn voor testen en het administratieve checks, gaat de werkelijke strijd beginnen op 6 oktober met een proloog bij startplaats Marrakech. De rally trekt daarna via Zagora naar Mengoub/Bouafra. Dat gaat middels vijf flinke etappes. Bekijk de route hieronder: