Breslau rally 2024 nadert het einde. De vrijdag kenmerkte zich door een weerswaarschuwing. Halverwege de middag kropen donkere wolken dicht op elkaar met snode donder en bliksem plannen. Wat hing er allemaal nog in de lucht op de laatste serieuze rallydag van deze Breslau 2024?

En toen barste het los

Navigeren is een vak

Op zaterdag volgt nog een relatief korte etappe, maar het zwaarste zit er echt wel op. Vandaag kon er nog veel gewonnen worden en zeker ook verloren op een special stage van 177 kilometer met lastige navigatiepunten. Of beter gezegd: Listige navigatiepunten. Bijvoorbeeld het leggen van een waypoint in de buitenbocht die gemist wordt als de binnenbocht wordt genomen. Er zat ook een loop in die twee keer genomen moest worden, maar als je verkeerd gaat op het punt waarop je dat tweede rondje ingaat, mis je meteen meerdere waypoints. Als het volgende waypoint digitaal is aangetikt, heeft teruggaan naar de vorige gemiste waypoints geen zin meer. Kortom: Navigeren hier is een vak.

13 gemiste waypoints

Rally Team Dust Warriors kreeg in de uitslag te lezen dat er maar liefst 13 waypoints waren gemist. Het gevolg: Bijna twee uur straftijd. Raph van Elshout heeft als enige navigator in een truck nog geen waypoint gemist deze rally en wist zeker dat ook dit keer alle punten afgevinkt waren. Gelukkig werd alles gecheckt en de tijdstraf teruggedraaid. Maar leden van het team, dat op koers ligt deze rally te overtuigend te winnen, hadden toen al wel een hartverzakking achter de rug.

Na die correctie werd definitief duidelijk dat Rally Team Dust Warriors hier absoluut het sterkste team is. De favorietenrol is totaal waargemaakt en werd ook deze etappe kracht bijgezet door te winnen met iets meer dan twee minuten voorsprong op de Tatra van Heuer. De Duitser van Sueptitz Motorsport was de enige die William van Groningen in zijn Iveco Powerstar nog bij kon houden.

Binnenbocht, buitenbocht

Met een dikke 23 minuten achterstand pakt Hugo Kupper een mooie derde plaats in de dagklassering.: “Ging best goed vandaag, nadat het begon te regenen besloeg de voorruit, dus 100km met zeer slecht zicht gereden! Navigatie was moeilijk op een paar punten, alles gevonden, alleen op de computer van de orga zijn we door de binnenbocht gereden waar het waypoint in de buitenbocht lag! Het is niet anders.” aldus de man die met zijn Expeditievoertuigen Rallyteam al jaren een vertrouwd gezicht is in de Breslau rally. Zijn DAF CF is een bijzondere verschijning omdat er geen achteropbouw op zit. In een grijs verleden zat er een Gauloises blauwe bak op. Het is namelijk een truck met mooie historie bij Team De Rooy. Ondertussen is er veel veranderd aan de truck. Met name de overstap naar andere schokbrekers, maakt dat de truck in een rally als deze goed mee kan komen. Gooi daar de capaciteit van Kupper en zijn team bovenop en voila: Er staat een competitief team aan de start. Zou mooi zijn dit team eens in een woestijnrally actief te zien. Ergens nog een sponsor te vinden? Het is hoe dan ook altijd een genoegen dit team tijdens de Breslau rally te volgen. Ze koersen af op een prachtige vierde plek in het eindklassement.

Handdoek geworpen

De Duitser Kittler pakte de afgelopen week de handschoen op en deed met zijn Ginaf X2222 zijn uiterste best in de strijd met Rally Team Dust Warriors. Vlak voor de finish van de nachtetappe ging het mis en moest de Ginaf met pech aan de kant gezet worden. De handdoek om de strijd voor de winst moest worden geworpen en nu lijkt de derde plaats het hoogst haalbare. In de etappe van vrijdag had het team moeite met de navigatie en leek het gas er toch wat minder op te zitten dan eerder deze rally. Niet te min was het mooi te zien hoe het Kittler Racing Team het gevecht aanging. Mits er geen gekke dingen gebeuren is een podiumplaats in de eindklassering de beloning.

Rode rust

De snelheid zag je er niet aan af, maar de prestatie was constant en zo belandt het Tatra Racing Team ook nu weer op een keurige vijfde plek. De Rode truck is een plaatje voor het oog.

Gebroederlijk

De beide trucks van FVDS stonden weer gebroederlijk bij elkaar in de uitslag. Nu was het Fiers op plek zes en Van der Sande op zeven.

Bliksemschicht

Truck Team Van de Krol beleefde weer een topdag. William van de Krol zijn ogen spraken direct na de etappe boekdelen. Na een flinke sprong en bijbehorende harde landing sloeg de motor af. Omdat net daarvoor door een waterplas gereden was en het nat nog een weg zocht op en rond de Scania motor, werkte gewoon starten niet. De cabine moest worden gekanteld om op onorthodoxe wijze de startmotor z’n werk te laten doen. Terwijl er donkere onweerswolken samentrokken boven Drawsko Pomorskie raakte William elektrisch geladen door één zelfgecreëerde blikseminslag. Gelukkig ging een tweede poging beter en startte de motor. Cabine terugkantelen, instappen en er als de bliksem weer vandoor.

‘s Avonds was er nog even gedonder toen bleek dat er enorme straftijd was uitgedeeld aan het team. Na afloop van de eigen proef heeft de truck dienst gedaan als sleeptruck voor de stilgevallen truck van Truck Team Müller. Hierdoor is men twee keer over de finish gereden. Daar kon het systeem niet mee overweg en een bizarre straf was geboren. Voor zo ver we nu kunnen zien is ook deze straf terecht teruggedraaid.

De pechvogels

Bij Team De Graaf zat het mechanisch tegen: “Vandaag brandstof problemen lekkage van brandstof leiding. Maar alles is weer gefixt morgen weer gas er op” aldus Daniël de Graaf.

Ook bij RéPaRé zat het tegen. Vandaag helaas geen geluk. Dit is het teamversksg op de Facebook pagina van het team:

Na ongeveer 25 km van de proef ging het mis. De mannen reden iets te hard door een flinke kuil waarna de auto nog net geen koprol maakte en na een flink billenknijp moment hard op het rechter voorwiel terecht kwam.

Eindstand : vooras en stuurstang krom.
Helaas teveel schade om ter plekke te maken waardoor de mannen niet verder konden vandaag.
Er wordt op het moment weer hard gewerkt om het te repareren zodat morgen de laatste 60 km van de rally gereden kan worden.

Bij Truck Team Müller blijft de pechduivel meereizen. Kleine technische ongemakken deden de mannen in de Witte DAF de das om.

Eerst was er een probleem met de remmen en daarna speelde een bekend probleem van deze truck op: Watervrees! De truck kan niet zo goed tegen water en terwijl het gedonder vanuit de donker samengepakte wolken boven het terrein begon, was het een fikse waterplas die de truck tot stoppen bracht. “Hij deed niks meer.” aldus rijder Martin Roeterdink. “Gisteren veel pech gehad met de remmen. Vier keer onderweg moeten stoppen omdat ik geen rem meer had en bij de waterdoorlating begaf de auto het helemaal. We hebben de stekker van de computer droog gemaakt toen deed hij het weer maar naar 100 m was het alsnog klaar. Terug in het kamp bleek de computer vol met water te zitten gisteravond een nieuwe een computer gemonteerd en vandaag gewoon uitrijden.aldus Roeterdink. Zoals eerder gemeld is de truck van de proef gesleept door de Scania van Van de Krol.

Roeterdink, Müller en Koenjer zijn vastbesloten zichzelf met de truck onder de laatste finishboog heen te rijden en de welverdiende medaille in ontvangst te nemen. Ze hebben laten zien dat er voldoende in hun mars ligt en vat zit. Hopelijk leren ze volgend jaar zonder gedonder terug.