Afgelopen nacht was het weer tijd voor de traditionele nachtetappe. Rond middernacht gingen de trucks één voor één van start om de duisternis in te duiken. Met een route die kriskras door het immense terrein liep, was een navigatiefoutje snel gemaakt. Blijft bijzonder als je ergens midden op dat terrein staat en overal om je heen lichtbundels van rallyvoertuigen waar te nemen zijn. Steeds minder gegroepeerd en op het laatst vaak losse setjes lichtbundels. Dit jaar bleek het wat navigeren niet heel ingewikkeld, maar toch waren de verschillen best groot. En…. Dit keer geen Van Groningen die de etappe wint!
Heu heu heu er wint iemand anders!
Heuer met zijn Tatra pakt met 41 seconden verschil op William van Groningen de winst. Lang was de Duitser samen met landgenoot Kittler aan het jagen op de Iveco van de Nederlander. Een klein foutje was voldoende voor de Duitsers om de Dust Warriors voorbij te steken. Navigator Raph van Elshout verteld wat er gebeurde: “Ja we schoten net een verkeerd pad in, dat koste 2 tot 3 minuten en toen schoten ze net voor ons.” Daarna kwamen Van Groningen senior, junior en Van Elshout voor een zeldzaam moment deze rally in de rol van jagers in plaats van prooi. Als hongerige wolven gingen ze op jacht naar de Duitsers. En met succes. Van Elshout: “Net voor de finish allebei nog voorbij gegaan en kitller stond daar stil” Zo verloren de Nederlanders slechts een aantal seconden op Heuer en liepen zelfs uit op Kittler. Laatstgenoemde werd uiteindelijk zevende en lijkt de handdoek in de ring te hebben geworpen. Wat er aan hand was is ons nog niet bekent, maar het zal geen plaspauze zijn geweest waarvoor de imposante Ginaf stilgezet is. Voor Heuer van het Sueptitz Motorsport team is het een mooie beloning voor een prima verlopen rally.
“Helaas geen regen en storm”
Vorig jaar sloeg Hugo Kupper een grote slag in de nachtetappe die hem op het eindpodium bracht van de vorige editie. Dit keer minder groots, maar wel weer lekker. Met een derde plaats deze etappe bewijst de man uit Eibergen met zijn ex-De Rooy nog altijd razend snel te zijn. Hij was dan ook erg tevreden: “Bijna de hele stage last van stof, dat blijft hangen tussen de bomen, navigeren in het donker is altijd een extra uitdaging, maar dat hebben Jeroen en Sofian goed gedaan. Af en toe gewoon blind het bos indraaien op commando, mooi als dat zo goed uitpakt. Tevreden met onze 3e plek. Helaas geen regen en storm tijdens de etappe, wat ons vorig jaar goed deed.”
Kamaz naast podium
Als het Kamaz Master team meedoet in de Dakar rally is het meestal een podiumvullende exercitie. Sterker nog: Een 1,2,3,4 is eigenlijk heel normaal geworden meneer Poetin Oekraïne binnenviel. Het blijft apart om hier een oude truck van dat Kamaz fabrieksteam hier te zien rondrijden. Geweldig eigenlijk. De truck van Sueptitz Motorsport eindigde nu op een prachtige vierde plaats.
Tatra Racing Team op vijf
De truck die komende de Dakar classics waarschijnlijk in actie zal komen, rijdt hier heel de week al zeer beheerst mee. Prachtig dat de Tsjechen een mooie vijfde plek behaald hebben.
6, 7, 8: Drie Ginafs op een rij
De beide Ginaf trucks van FVDS Off-Road namen de Ginaf van Kittler in de sandwich. Het was de knap presterende Van der Sande die het eerste plak brood vormde. Kittler het ongewenste stuk beleg en Fiers als tweede plak brood. Eat that, mister Kittler 😜 Het FVDS is echt een prachtig team die in het tweede jaar van haar bestaan bewijst meer dan goed mee te kunnen in het spel bij de Breslau rally. Chapeau!
Van de Krol neemt Korenromp mee
Omdat de Scania op etappe voorafgaand aan het nachtelijk rally-avontuur flinke klappen te verduren kreeg, had monteur Rens Koudijs last van zijn fysiek. Hij is door een dokter onderzocht en gelukkig is er niets gevonden. Om wat bij te kunnen komen is Roy Korenromp van het eerder uitgevallen Truck Team Holten gevraagd en ingestapt om een paar ervaren ogen in de nacht etappe dienst te laten doen. Van beide kanten een positieve ervaring. De rust van Roy werd geprezen door rijder William van de Krol. Andersom was Korenromp zeer onder indruk van de precisie waarmee beginnend navigator Evert van Veldhuizen te werk gaat. “Die heeft er echt talent voor.” aldus Korenromp. De negende plek is wederom een prima prestatie van het debuterende team.
Gemiste waypoints drukken de pret niet
De Unimog van RéPaRé vertoonde de afgelopen dagen wat kuren, maar dat lijkt opgelost te zijn. Rijder Dennis van der Kraats doet verslag: “Goeie snelheid, lekker gereden alleen 6 points gemist dus wat straftijd maar dat mag de pret niet drukken we hebben veel plezier en blij dat hij het nu goed doet”
“Het ging super”
Voor Team de Graaf is de etappe zeer goed verlopen. De reactie van Daniël de Graaf was kort en krachtig: “Nachtetappe ging super!” Het team heeft de maximale tijd achter hun naam gekregen, maar hebben wederom een etappe kunnen afvinken en bijschrijven in het boek met nieuwe ervaringen deze rally.
Het licht ging uit
Grootste pechvogel was het team van Truck Team Müller. Bij de Witte DAF viel plots alle rally verlichting uit. Nog even is geprobeerd met slechts de standaard koplamp verlichting de proef voort te zetten, maar dit bleek gekkenwerk en veel te gevaarlijk. Zonde en helaas niet de eerste keer dat het Team Müller tegen zit. Blijkbaar moeten er nog meer puntjes op de i gezet worden om de ambities waar te maken. Het is een team vol fantastische mensen die ook voor Rallytrucks.nl een geweldig thuis is tijdens de rally. De groei die het team het afgelopen jaar heeft doorgemaakt is enorm en indrukwekkend. Het resultaat blijft wat dat betreft nog achter.
En Leeuw ligt er uit..
Reparatie van de truck is niet gelukt. In een extra artikel meer over het wel en wee van Leeuw Rallysport.