Zaagmans kwam gisteren langs om de het midden van de week… de week te…. Hoe was het nou? Hoe dan ook: De eerste helft van de rally zit er op en Zaagmans schoot in een enkel geval behoorlijk uit. In het bivak is weer hard gewerkt om de trucks te prepareren voor de lange zware dag van vandaag. Er wacht niet alleen een reguliere etappe bij daglicht, maar ook een nachtetappe. Meestal het zwaartepunt van de Breslau rally. Vermoeidheid gaat steeds meer een rol spelen. Met alle bulten en verraderlijke kuilen wordt continu top concentratie gevraagd en gevaar ligt altijd op de loer. Er is dan ook veel gebeurt op Zaagmansdag.
Op het menu stond een etappe die uit twee losse proeven bestond. De eerste startte vanuit het bivak in Zagan en schotelde de deelnemers veel paden met bulten en kuilen voor. Hoge snelheden konden daar nauwelijk gehaald worden. Daarna volgde een lange verbinding van een 150 kilometer om vervolgens aan deel twee te beginnen. Daarin een voorproefje voor wat de de komende dagen verwacht kan worden. Meer snelle paden en beter geschikt voor trucks. Want veel teams zijn het er wel over eens dat de rally in de omgeving van Zagan eigenlijk niets is voor trucks. Maar goed: Een wijs vrouw heeft mij geleerd dat het een kwaliteit is je te verhouden tot het ongewenste. Denk daar maar eens over na. Mij heeft dat in ieder geval veel gebracht.
De tweede proef eindigde in de buurt van het tweede bivak. Het hele circus is namelijk verplaats naar Drawsko Pomorskie. Het gaf ons dit keer geen gelegenheid zelf aan de route te gaan kijken, maar ook wat rust om een goed plekje in te nemen op het nieuwe terrein. Daar druppelden begin van de avond de eerste trucks binnen. Na het eten kon de stappenteller aan de slag, want het hele bivak moest worden afgestruint op zoek naar wie waar staat. Overal was er natuurlijk een verhaal. De één is blij dat ze de etappe kunnen afvinken, de ander zit in mineur omdat de truck veel schade heeft of zelfs afgeschreven is.
Dubbele koprol en einde wedstrijd
Om bij het laatste te beginnen moeten we helaas melden dat de truck van Truck Team Holten uit de wedstrijd ligt. Na een bocht klapte de truck in een kuile en lanceerde zichzelf dusdanig dat een dubbele koprol over de zijkant volgde. Het goeie nieuws is dat de mannen geen letsel hebben en er dus goed van af gekomen zijn. De rolbeugel heeft ze een flinke dienst bewezen, maar was zelf niet bestand tegen de impact. Hans van Geest mag nu zoon Lucas gaan aanmoedigen en nadenken over wat nu. De truck lijkt vooralsnog total los. Verschrikkelijk balen voor de Holtenaar die het afgelopen jaar druk bezig is geweest om zijn Scania-Mercedes in topvorm te krijgen. Het hoort er bij, maar leuk is anders.
Gescheurd chassis
Bij Truck Team Müller is de Blauwe truck met Jeroen Müller, Guido Vredenberg en Jeroen Assink wel van start gegaan, maar de proef kon niet worden afgemaakt. Er waren weer meerdere terugkerende problemen, waarvan die met het gaspedaal het meest vervelende was. Een bezoekje aan de locale DAF dealer maakt nog een mooi verhaal, maar toen afgelopen nacht bleek dat het chassis van de truck gescheurd is, zakte de moed wel in de schoenen. Het incasseringsvermogen van de heren wordt al jaren flink op de proef gesteld. Gelukkig gaf de Carta rally bevestiging van het talent en deed de truck het daar ook naar behoren. Wat Breslau betreft lijkt de Blauwe DAF truck aan te willen geven dat die daar niet geschikt voor is. Het terrein rondom Draswko Pomorskie zou zich veel beter moeten lenen voor deze truck (en de trucks in het algemeen), maar navigator Jeroen Assink laat weten dat het echt over en sluit is: “Om half één vannacht kwamen we er achter dat het chassis doorgescheurd is. We hebben er maar een paar biertjes op gedronken en gaan vandaag plan de campagne maken. We zetten als team in ieder geval vol in op de Witte DAF.”
En dat is vier en vijf
Tot zo ver de grootste ellende die ons tot nu toe bekent is. Dan door naar de succesverhalen. Dan kom je toch direct uit bij Rally Team Dust Warriors. Ook vandaag pakt Van Groningen de overwinning. Beide proeven vielen in het voordeel uit van het team uit Nieuw-Vennep. Directe concurrent Kittler probeert wel druk te zetten, rijdt hard, maar maakt daardoor ook fouten. Dinsdag bleek de Duitser meerdere waypoints te hebben gemist en gisteren moest er weer straftijd worden geïncasseerd voor “overspeed”. Het lijkt er op dat de Duitser William van Groningen tot het maken van een fout wil dwingen. Tot nu toe zonder succes. Sterker nog: Het kost hem veel straftijd. De Iveco rijder van Rally Team Dust Warriors heeft ondertussen bijna een uur voorsprong op de Kittler en zijn grote Ginaf X2222. Toch is Van Groningen zich er van bewust dat het spel nog lang niet gespeeld is: “Pas op donderdag met bij nachtetappe wordt het kaf echt van het koren gescheiden.”
De truck moest wel weer grondig worden aangepakt. Een nieuwe voorruit, schokbreker en tot diep in de nacht is er weer gesleuteld. Mooi om te zien dat iedereen bij Rally Team Dust Warriors precies weet wat zijn taak is. Ze lopen nooit te hollen en gaan liever een uurtje langer door om het goed te hebben, dan haastig werk af te leveren.
Duitsers in de achtervolging
Benjamin Kittler in de Ginaf en Tom Heuer met de Tatra proberen het van Groningen nog moeilijk te maken. Door de penalty van 19 minuten voor Kittler wegens te snel rijden op een stuk waar een snelheid restrictie geldig was, is Heuer over de gecombineerde proeven genomen de nummer twee. De Tatrarijder van Sueptitz miste zelf een waypoint, maar dat kostte hem slechts een penalty van twee minuten. Het lijkt er meer en meer op dat deze twee Duitsers met elkaar in gevecht zijn voor de plekken twee en drie.
Knipgaten, links-rechts bochten en baggergaten
Qua uitslagen en klassementen is het bij de Breslau rally altijd wat onoverzichtelijk. Het lijkt er op dat Hugo Kupper van Expeditievoertuigen Rallyteam de best of the rest lijkt te zijn. De snelle DAF rijder uit Eibergen doet verslag: “Vanochtend was niet ons proefje. Enorm veel knipgaten. Eigenlijk de hele route zo’n beetje. Alleen maar hobbelen en stuiteren. Dat was niet echt geschikt voor ons truckje. Het was uitrijden en dat ging prima. Vanmiddag was super. Super gave proef. Begon op een grote zandvlakte. Gewoon knetterhard gereden. Links-rechts bochten, van alles wat. Door het bos heen en watergaten. Echt veel plezier gehad. De truck ging super, geen centje pijn. Wel hadden wel baggergaten, dus de radiator zat vol.”
Weg klassement
Marc Leeuw ging als de brandweer tijdens de eerste proef. Met de onafhankelik vering doet de Ginaf het goed in het moeilijke terrein vol hobbels en gaten. Met de tweede tijd werd goed zaken gedaan. Helaas ging het flink mis. De truck raakte in een eerste gat, jumpte naar een tweede en lanceerde zichzelf als het ware en de impact van de klap die volgde bracht te veel schade met zich mee om verder te rijden. Terug in het bivak is er hard gewerkt en gelukig staat de Leeuw Rallysport weer aan de start van deze dag. Een goed klassement rijden is helaas wel verkeken. Zo valt er spijtig genoeg een Nederlandse kandidaat voor het podium weg.
Ondertussen doen Marnix Leeuw het prima in de SSV. Met Dirk Schuttel als navigator loop alles naar wens. De door QFF geprepareerde Can-Am heeft zich tot u toe ook prima gehouden.
Roeterdink houdt de eer hoog
De Witte DAF van Truck Team Müller is gelukkig nog wel in de wedstrijd en zowel truck als bemanning ging gisteren super goed. Met een zesde tijd op de eerste proef en een achtste op de tweede zullen Roeterdink, Müller en Koenjer dan ook dit tevreden zijn. Er was wel een lekke band, maar die kon tussen de proeven door samen met het gereedstaande serviceteam vlot worden verwisseld.
De trucks van Müller, Van de Krol en Truck Team Holten rijden trouwens op GiTi banden. In een wereldje waar je eigenlijk alleen maar Michelin en GoodYear banden tegenkomt, is dat best opvallend. De banden schijnen erg lang mee te gaan en ook in de Carta rally hebben ze het bij Müller prima gedaan. Benieuwd of er meer teams met deze banden gaan rijden.
Mooie rol voor Van de Krol
Als debutanten gaan de mannen uit Barneveld en omgeving super goed. Het team loopt inclusief bivakmonteurs als een geoliede machine en dat is erg opvallend en leuk te zien. Door een probleem met twee afgebroken wielbouten liep de eerste proef wel de mist in en voor de tweede staat de maximale tijd van 1 uur twintig minuten genoteerd. Jammer natuurlijk, maar ze doen nog steeds keurig mee in het spelletje. Ze leren de Scania steeds beter kennen en daar trekken ze nu al profijt van. Er doemde namelijk weer een probleem op met de temperatuur. De oorzaak kon door de opgedane kennis eerder deze week super snel worden getraceerd. Het bleek gelukkig ook nog eens makkelijk op te lossen. Ook qua navigeren gaat het boven verwachting. We zijn heel benieuwd naar de dag van vandaag en hoe de mannen het gaan doen in de nachtetappe.
Waar zijn mijn overburen?
Op het vorige bivak stond het FVDS team recht tegenover mijn blauwe slaap- en werkplek op wielen. Nu heb ik ze nog niet gevonden. Het terrein hier bij Drawsko Pommerskie is immens en kent ook mooi beschutte hoekjes. Ergens op zo’n plek zullen de mannen zich vast hebben verscholen voor mijn spiedende ogen. Ook op hun Facebookpagina staat nog geen update en ik ben te laat om via de app te vragen aan Jasper Fiers hoe de vlag erbij hangt. Over vlaggen gesproken: De Ginaf VMD van Van der Sanden heb ik wel voorbij zien rijden met een achteropbouw die wapperde als een vlag in de wind. Er zal behoorlijk geknutseld zijn om die weer netjes te krijgen. De laatste dagen en nachten maken het lasapperaat overuren bij FVDS. Hans van der Sanden, Rob Hoeks en Ruud Jansen kwamen als elfde truck uit de eerste proef en voor de tweede hebben ze de maximale tijd van 1 uur 20 minuten gekregen. Wat er verder gebeurd is moet dus duidelijk worden.
Jasper Fiers, Sjors van Nunen en Giel de Backer hebben de dertiende tijd achter hun naam op de eerste proef en voor de tweede ook de maximale tijd gekregen. Verder tasten wij in het duister.
Waar is de rest en ben ik zelf?
Gisteren was een chaotische dag en daardoor lopen de informatiestromen ook niet zoals gewenst. Zo zijn de trucks van Team De Graaf en RéPaRé wel gesignaleerd, maar kennen we de verhalen niet. Door slecht internet en mijn eigen verplaatsing had ik zelf ook een mindere dag als verslaggever van dienst. Een oververhitte stappenteller en schrijfmoeheid maakt dat dit verslag nu pas online komt. Excuus daarvoor. Vandaag zijn kompanen Anne, Ilse en Henk Jan Blok de proef op zonder mij. Zo kan ik mijn schrijfachterstand inhalen en werken aan wat andere artikelen. genoeg te doen en te beleven op deze warme donderdag. We duiken het tweede deel in van de Breslau rally. Zaagmans is weer verdwenen. Hij heeft de week weer vakkundig en soms met botte bijl doormidden weten te hakken en zagen. Benieuwd wat de tweede helft ons nog gaat bieden. Dit artikel is nu gelukkig afgeschreven en afgevinkt.
Mooie update weer! Dankjewel!