De tweede etappe over 143 kilometer bracht de deelnemers terug naar de route van gisteren, maar nu voor het grootste gedeelte in tegenovergestelde richting gereden. Omdat het terrrein gisteren al behoorlijk kapot gereden was, werd de etappe van vandaag over het algemeen als zwaarder ervaren. Gisteren kregen mens en machine al flink op hun lazer, nu misschien nog wel meer. Menig veerblad moest er aan geloven, want de trucks klappen vrijwle continu door kuilen en gaten die niet te ontwijken zijn. Chassis torderen hierdoor als een malle, dus niet gek dat de lasapparaten overuren maken.
Te lastig….
Aan de Blauwe DAF van Truck Team Müller werd tot middernacht hard gewerkt om het probleem met het schakelen op te lossen. Dat lukte, maar kostte veel tijd. Hierdoor werd het reguliere onderhoud aan de truck naar de ochtend doorgeschoven. Geen gekke beslissing aangezien er pas in de middag gestart werd. In de loop van de ochtend bleek dat de truck meer geleden had dan gedacht. Zo zaten er scheuren in de cabine ophanging en chassis. Met man en macht werd alles uit de kast gehaald om de zaken weer op orden te krijgen. Ook Rally Team Dust Warriors hielp een stevig handje bij. Het werd een race tegen de klok. Eentje die te lastig bleek. Er moest besloten worden vandaag niet te starten en de verdere dag te gebruiken om de truck weer in goede vorm richting dag drie en verder te krijgen. Jeroen Müller, Guido Vredenberg en Jeroen Assink staken de rest van de dag de handen uit de mouwen om samen met de bivakmonteurs in de brandende zon de klus te klaren. Balen, maar ook dit hoort bij de sport.
Krap aan, maar wel een echte hattrick
Voor de derde dag achter elkaar bleek William van Groningen met zijn Iveco Powerstar de snelste van de dag te zijn. Na de grote overmacht waarmee de eerste twee dagoverwinningen werden binnengehaald, is de derde met miniem tijdsverschil binnengesleept. De Duitser Kittler wist met zijn Ginaf op slechts 32 seconden als tweede te eindigen in het dagklassement. Van Groningen zat er vanaf het begin niet lekker in. Bovendien kreeg het team te maken met een gebroken bladveer waardoor het tempo in de laatste zestig kilometer drastisch naar bedenen moest. Desondanks werd vrijwel hetzelfde gemiddelde aan snelheid gereden dan gisteren. De rijder en teameigenaar van het Rally Team Dust Warriors is onder de indruk van de Duitse concurrent en verbaast zich er over waartoe Kittler in staat is met zo’n oude truck. “Hij is ook slim, want op een gegeven moment kwam hij ons voorbij en ging hij zo aan de kant rijden waardoor wij vol in zijn stof kwamen te zitten.” aldus Van Groningen. Vervolgens drong hij er met een knipoog op aan onderzoek te doen bij Kittler. “Ga nou eens kijken bij hem, want er moet toch vast wel wat kapot zijn gegaan bij z’n truck!?” Nou, wie weet volg ik zijn advies op, maar eerst kijken of ik dit schrijven weet af te ronden zonder meneer Kittler in m’n beste Duits zu stören. Hoe dan ook: Dust Warriors hebben een echte hattrick te pakken, maar er is een uitdager die de jacht heeft geopend. Dat belooft nog wat voor de rest van de week.
TatatattatatarataTatra: Aaaaanvalluh!!!!
Zo’n zeven minuten achter Van Groningen en Kittler werd Tom Heuer van Sueptitz Motorsport derde. Met zijn Tatra lijkt ook hij niet van plan nu al de handdoek in de ring te gooien, maar om de huidige nummers één en twee te kunnen bedreigen moet Heuer ergens de druk proberen op te voeren. Voor de wedstrijd zou dat natuurlijk super zijn, dus moedigen wij hem aan: “Aanvallen!!!!”
Leeuw op het vinkentouw
Navigator Marco Simons laat weten dat het een probleemloze dag is geweest. “Marc had het gas er goed op vandaag. Truck heeft zich goed gehouden en eigenlijks dus niks bijzonders meegemaakt. Alleen de claxon is stuk, maar verder hebben de monteurs tot nu toe niets gevonden. Preventief is er al veel gedaan en daar hebben we profeit van.” aldus de ervaren Simons. Met een vierde plek lijkt Leeuw Rallysport wat podiumplek betreft op net vinkentouw te zitten.
Expeditie wasbord
Net als Leeuw kende Hugo Kupper ook een vrijwel probleemloze dag: “Ging goed vandaag. Eigenlijk geen problemen gehad onderweg. Mooie route. Af en toe erg veel wasborden, hobbeltjes en zandbulten. Maar goed, het ging hartstikke goed. perfect genavigeerd, truckje deed het goed. Op het eind kregen we wat schakelprobleempjes. Die zijn we nu aan het oplossen. Hopelijk.” De man van het Expeditievoertuigen Rallyteam moet in het bivak wel op zoek naar wat onderdelen en als die niet gevonden worden, wordt het ouderwets McGyveren.
Van der Sanden stuift door het zand
Na de top vijf valt er wat tijdsverschil een behoorlijk gat naar de verrrasende nummer zes van vandaag. De Ginaf VMD2208 van FVDS Rally Team lijkt het steeds beter de doen. Rijder Hans van der Sanden zal in zijn nopjes zijn met deze prestatie. Gisteren moest er nog behoorlijk worden gesleuteld aan de truck, maar dat heeft duidelijk vruchten afgeworpen.
Holten of stilstaan
Achter Van der Sanden zitten weer een aantal teams dicht bij elkaar. Tilo Sueptitz in zijn Kamaz kwam enkele minuten later binnen dan de FVDS Ginaf VMD, kort gevolgd door mede Duitser Matthias Koerber in de ÖAF (Nessi). Zo’n anderhalve minuut later kwam Truck Team Holten binnen.
Navigator Roy Korenromp laat weten dat er een brandstofprobleem was en de intercoolerslang zat een aantal keer los. Door deze problemen moest het team vaker dan gewenst stilstaan. “Bijna 20 min gestaan met brandstof probleem en daarna ging drie keer de intercooler slang eraf, dat heeft ons 9 min gekost.Voor de rest volle bak gereden en geen fouten.” aldus Korenromp die met een knipoog vervolgt: “Maar wij kunnen slechts 90 op de tankbaan en geen 125 zoals de toppers”
Zonde van het tijdsverlies, maar gelukkig zijn er verder geen grote problemen geconstateerd aan de Scania torpedo. De Mercedes krachtbron klinkt trouwens fantastisch en is op grote afstand al duidelijk herkenbaar te horen. Tsja: Het oor wil ook wat.
Fiers tankt weer vertrouwen
Voor Jasper Fiers was de etappe van gisteren ééntje van stevig ploeteren door een kapot stuurhuis. Ga er op dit terrein maar aanstaan. Zonder stuurbekrachtiging over al die bulten en door de gaten. Niet fijn voor de handen en polsen. Via Hugo Kupper wist het team een vervangend stuurhuis te regelen, maar vanochtend had fiers er maar weinig vertrouwen in dat het goed zou komen. “Op hoop van zegen” antwoorde hij vanmorgen op de vraag of het gelukt was de Ginaf X2223 gerepareerd te krijgen. Vandaag wordt de man uit Luyksgestel tiende en kon hij zo met teamgenoten Van Nunen en De Bakker vertrouwen tanken voor het vervolg van de rally. Terug in het bivak moesten wel wat kapotte bladveren vervangen worden. het stuurhuis heeft zich gelukkig goedgehouden.
Navigeren moet je leren
Na een fantastische prestatie van gisteren, waarbij uiteindelijk de zesde plaats gehaald werd, moesten Martin Roeterdink, Ralph Müller en Patrick Koenjer vandaag genoegen nemen met een twaalde stek. De truck deed het weer uitstekend, maar met het navigeren zat het tegen. Geen schande, want zoals rijder Roeterdink erover zei: “Alles is nieuw voor ons.” Niks aan gelogen en zo nuchter zijn de mannen in de Witte DAF van Truck Team Müller ook wel. Die laten zich de spreekwoordelijke pis niet lauw maken. Bovendien is het bekent dat het in de Breslau rally lastig navigeren is. Er wordt vaak gezegd dat als je hier kan navigeren, je het overal kan. Nou, laat Koenjer rustig z’n lessen leren en ervaring opdoen. komt vanzelf goed. Net voor middernacht kon de truck met rust gelaten worden en was het onderhoud klaar.
Klooien met temperatuur
William van de Krol wist zijn kop koeler te houden dan zijn Scania krachtbron: “Heel de dag waren we aan het klooien met de temperatuur.” De finish werd als dertiende truck bereikt. Terug in hte bivak werd gezocht naar de oorzaak. “We zijn gaan zoeken en hebben de waterpomp vervangen. Die bleek niet de oorzaak. Uiteindelijk ondekten we dat de radiateurdop vervangen moest worden. Meteen ook de dynamo en V-snaar prefentief vervangen. We willen gewoon geen risico nemen.” aldus de rijder van Truck Team Van de Krol. Uit een nachtelijk testrondje zal moeten blijken of het probleem verholpen is.
Bruut door het mulle zand
Vader en zoon De Graaf vermaken zich prima bij hun debuut in de MAN Kat. Zoon Daniël doet verslag: Het ging goed. De route was alleen goed stuk gereden. Veel korte bultjes na de bochten. Hier heeft onze truck wat moeite mee in verband met de originele schokbrekers die er nu nog onder zitten. Voor volgend jaar komen er 8 Fox dempers onder. Op de helft heb ik het stuur van pa overgenomen. Ging top. bruut door dat mulle zand. Die 600pk Deutz motor is helemaal in zijn nopjes hier. Benieuwd wat de rest van de week ons gaat brengen.” Team De Graaf draagt de rode lantaarn, maar het avontuur is er duidelijk niet minder om.
Wel gestart, geen finish
Het team van RéPaRé is wel van start gegaan, maar zijn niet gefinished. Een kapotte compressor maakte een einde aan het avontuur voor vandaag De Unimog is van de proef af gesleept en staat nu klaar voor dag van morgen.