Tijdens de Breslau Rally van 2022 maakte uw verslaggever terplekke voor het eerst kennis met de Extreme Rallytrucks in de Extreme klasse. Het was tijdens de nachtetappe bij een rivierdoorwading. Daar waar de “gewone” rallytrucks in de Cross Country klasse hun uiterste best doen nooit vast te komen zitten en absoluut geen modderfiguur willen slaan, is dat in de Extreme klasse precies andersom. Vol overgave duiken brute MAN Kat’s en gepimpte Unimogs de doorwading in, in de wetenschap zeker vast te komen zitten. Voor de puike snelle jongens in een Cross Country truck gekkenwerk, voor de mannen in de Extreme machines juist geweldig. Voor hen begint dan namelijk het echte spel. Hoe kom je uit een ogenschijnlijk onmogelijke situatie toch nog los en aan de andere kant. De kunst van het lieren is hierbij essentieel. Zelfstandig via een boom of met hulp van een door de organisatie gereedstaande bergingstruck. dit gaat dan wel ten koste van straftijd.
Voor de duik wordt met het team de tactiek besproken. Waar duiken we er in, hoe manoeuvreren en lieren we. Het schouwspel is fascinerend en de beleving totaal anders dan de snel voorbij jagende rallytrucks die we al jaren bewonderen. En vergis je niet: De rallytrucks in de Extreme klasse kunnen op snelheid behoorlijk meekomen, want tussen de opstakels, zoals doorwadingen en modderpoels, moeten ook deze teams zich op snelheid en navigatie laten gelden om succesvol te zijn. De Poolse bossen en op de militaire oefenterreinen waar de Breslau haar routes uit mag zetten biedt fantastisch uitdagende plekken voor de Extreme’s.
We kunnen gerust zeggen dat dit de “modder van alle rally’s” is voor de heren en dames die niet bang zijn een nat pak te halen. Als blije varkens in een modderpoel voelen deze teams zich als een vis in het water. Zo… Die woordspelingen zijn er uit. Dat creatieve taalgebruik lier ik niet af. Bam jonhuh: Nog zo’n slechte grap. Het is met deze humor net als de Extreme klasse: Je moet van houden of je vindt het niks. Tijdens die nachtetappe raakte ik bij die doorwading in ieder geval overtuigd van het feit dat het spel daar geen grap is en sindsdien heeft het mijn grote waardering.
Nederland wordt door Rally Team goldständer vertegenwoordigd. Floor Dekker is na een jaar afwezigheid terug met zijn goud gespoten Unimog. Een fantastische truck en dito team. Dekkers vormt met Simon Meintema en de Duitser Hendrik Alfers het Goldständer team. Bij de Duitser Guido Neubert zitten de Nederlanders Andre Breed en Leon de Wit in de cabine. Dit drietal rijdt in een imposante groene Mercedes-Benz 2650 6×6.
De Extreme klasse rijdt ten opzichte van de Cross Country grotendeels een eigen route. Zondag 23 juni is de start en na 926 wedstrijdkilometers ligt op zaterdag 29 juni de finishstreep. Team strijden om de eer en ontvangen een medaille en doen het verder voor de kick, een beestachtig gaaf gevoel met vrijwel zekere garantie op een nat modderpak.
Go go go……Floor