Hoe dan?

Regelmatig vragen de mannen Rallytrucks zichzelf af: “Hoe dan?” Hoe is het mogelijk dat Rallytrucks in tien jaar tijd geleidelijk onderdeel is geworden van het (Nederlandse) “Dakar wereldje”. Met de website, die op jaarbasis meer dan een half miljoen keer bezocht wordt, een zeer gewaardeerde goed beluisterde podcastserie en de Facebookpagina met 24.000 volgers hebben we een mediawaarde gecreëerd die ons zelf versteld doet staan. Dit artikel is geschreven om het zelf te begrijpen, maar geeft vast en zeker ook leuke informatie aan de lezers over een prettig uit de hand gelopen hobby.

Het was Rallytrucksmannetje Robert Baarda die als liefhebber een plek op het internet miste waar al het nieuws van rallytruck teams verzameld werd. Eind jaren negentig was er de website Trucks From Holland, maar die stopte en daarna was het alle teamsites aflopen om zelf te speuren naar nieuws. Vanuit die eigen behoefte startte hij op 17 september 2013 een facebookpagina onder de naam Dakartrucks. Met het delen van nieuws groeide het aantal volgers snel. Na enkele weken waren het er al een paar honderd. Robert stuitte online regelmatig op naam Alex Miedema als auteur van artikelen en posts met Dakar gerelateerde informatie. Naast de relevantie voor de facebookpagina, sprak ook de schrijfstijl van Alex aan. Daarom besloot Robert contact te zoeken om Alex direct te betrekken bij Dakartrucks. Alex Miedema kan het zich nog goed herinneren: “Tien jaar geleden kreeg ik op facebook messenger ineens een privé bericht van ene Robert Baarda. Geen idee wie dat nou weer was, maar hij had een facebookpagina opgezet, Dakartrucks. Ik was er niet direct enthousiast over, want ik had vlák daarvoor zelf een trucksport facebookpagina opgezet. Naast rallytrucks ging het op die pagina ook over truckrace, pulling en trial. Maar als je er zelf bij betrokken bent is het geen concurrentie, dus direct ja gezegd toen hij vroeg of ik mee wilde helpen.” Vanaf dat moment is de online samenwerking gestart en kreeg de facebookpagina Dakartrucks met Alex een tweede beheerder.

Steun ons!

En ineens ben je pers

Het aantal volgers van de pagina bleef groeien en zo rond de tweeduizend bleek dat Dakartrucks gezien werden als pers. Robert legt uit hoe dat ging: “Ik reageerde als Dakartrucks op een gerucht van iemand onder een post over EVM. In mijn reactie bevestigde ik het bestaan van dat gerucht en voegde daar nog aan toe dat het mij niet waar leek. Dat laatste mocht niet baten, want Alex kreeg al snel een boos telefoontje van de toenmalige EVM teammanager. Hahaha. Ik ben blij dat die mijn nummer blijkbaar niet had. Grappig om daar nu op terug te kijken. Eigenlijk had ik niks geks geplaatst, maar als je gezien wordt als media worden je woorden anders gewogen. Kijk, het maakt nogal uit als ik in een krant lees over een gerucht of dat ik het hoor van een willekeurig persoon. In het eerste geval zal ik sneller geneigd zijn te denken dat er een kern van waarheid in dat gerucht zit.” Het boze telefoontje leidde tot drie belangrijke ijkpunten. Ten eerste de realisatie dat Dakartrucks als pers gezien werd. Daarnaast kregen Alex en Robert een uitnodiging om bij EVM in Best langs te gaan om meer te horen over het reilen en zeilen bij een rallyteam. Tenslotte had die afspraak tot gevolg dat Robert en Alex elkaar voor het eerst in levende lijve getroffen hebben. Alex hierover: “Toen ik Robert voorafgaand aan ons bezoek aldaar van station Eindhoven ophaalde, was dat de eerste keer dat we elkaar ontmoetten. Al vanaf het eerste moment was er een goede klik tussen ons, zowel ‘zakelijk’ (wat we beide absoluut niet zijn…) als vriendschappelijk. Daarnaast bleken we elkaar goed aan te vullen. “

Over dat bezoek aan EVM werd een artikel gemaakt. Er volgden meerdere bezoekjes en uitnodigingen voor perspresentaties van teams en rallyorganisaties kwamen met enige regelmaat binnen. Naast het delen van nieuws schreven Alex en Robert steeds meer eigen content. De eigenzinnige vrije stijl van schrijven werd goed ontvangen en het aantal volgers op Facebook groeide tot boven de tienduizend volgers. Toen er naast de facebookpagina ook een website kwam werd de naam veranderd van Dakartrucks naar Rallytrucks. “Die naamsverandering voorkwam dat we mogelijk gezeur zouden kunnen krijgen met de ASO. Deze organisator van de Dakar rally heeft de rechten op de naam Dakar. Bovendien is er meer dan alleen de Dakar rally en zo dekte de nieuwe naam veel beter onze inhoud.” Aldus Robert.

Zakelijk leerproces

Met veel plezier kwamen Alex en Robert bij steeds meer teams over de vloer. Het aantal volgers groeide verder tot boven de achtienduizend en naast nieuwsdeling en verdiepende artikelen werd het maken van dagverslagen over alle Nederlandse deelnemers in de Dakar rally een uniek uithangbord. De tijd en aandacht die dit alles kostte vroeg wel om enige geldelijke tegenprestaties. Het groeide gewoonweg uit de klauwen en het gebrek aan zakelijk talent dreigde de beide heren stevig op te breken. Gelukkig kwamen de heren in contact met Raymond van der Weijden. Naast het feit dat Raymond ook liefhebber is van rallytrucks, kon hij Alex en Robert als ondernemer voorzien van sponsoring, peptalk en goed advies. Eerste financiële support vanuit rallyteams kwam van William van Groningen en zijn Rally Team Dust Warriors. Zo leerden de Rallytrucksmannetjes langzamerhand op te komen voor de mediawaarde die zij met rallytrucks vertegenwoordigden. Ook teams zoals DDW Rallyteam, De Groot Sport, Rainbow Truck Team en Firemen Dakarteam volgden rondom rally’s met financiele steun.

In het verlengde van dat zakelijke leerproces ontstond ook de ambitie mee te gaan naar een rally. Onder de hoede van Aad van Velsen en zijn Van Velsen Rallysport team gingen Alex en Robert in 2022 mee naar de Breslau rally. Robert: “In teammanager Rachel van Lieren vonden we een zorgzame moederfiguur. Zowel Alex als ik hebben een broertje dood aan regelzaken. Het levert, zeker een eerste keer, stress en negatieve energie op. Nou, ik kan je melden dat Rachel als hulp en vraagbaak voor ons van onschatbare waarde is geweest. We zijn en blijven toch ook twee aparte figuren met enige gebruiksaanwijzing en stevige kenmerken van prettige buitenbeentjes. Super hoe Rachel en ook Aad ons onder de vleugels hebben genomen.” Het werd een prachtig avontuur dat bijna een jaar later een bijzonder vervolg kreeg. Wederom onder de vleugels van Van Velsen Rallysport trokken de Rallytrucksmannetjes mee naar de Morocco Desert Challenge. Ondertussen werd Robert gevraagd persberichten/verslagen te schrijven voor Team De Rooy en zorgden meerdere teams ervoor dat de kosten voor dit avontuur gedekt waren.

De podcast

Al een behoorlijke tijd liep Robert rond met het idee een podcast te maken: “Als we op bezoek waren bij een team of personen uit het rallywereldje, dan hoorde je zoveel mooie verhalen en bevlogenheid. Het leek me mooi dat in podcastvorm te vangen. Gewoon aan tafel zitten en praten vanuit passie. Meer heb je niet nodig.” Wat wel nodig bleek, was een technisch persoon met geschikte apparatuur en feeling met de materie. Via het netwerk van Alex werd deze “missing link’ gevonden in de persoon van Peter van Embden. In september 2022 werden zo de eerste drie proefafleveringen opgenomen en online gezet. De Rallytrucks podcast Thierry’s Dream (ode aan Thierry Sabine, bedenker van de Parijs-Dakar rally) zit ondertussen in seizoen twee en telt al achttien aflevering in totaal. Daar waar een jaar geleden gemiddeld zo’n vijfhonderd luisteraars gemeten konden worden, ligt dat gemiddelde nu op ruim 2500. In Boss Machinery heeft de podcast al twee jaar een fijne hoofdsponsor en sinds kort is daar Rainbow Truck Team bijgekomen. Met het Vlaamse Verkoyen Propaangas en Versteijnen Trucks hebben we ook twee fantastische subsponsors. Middels mediapartner AllSportsradio heeft de podcast een heel groot bereik gekregen. Elke aflevering beleeft tegenwoordig haar debuut als radiouitzending op deze sportzender. Daarna verschijnt het meteen op alle gangbare podcastkanalen en het eigen Rallytrucks YouTube kanaal.

De toekomst

Rallytrucks is blijven groeien. In samenwerking met Rallymaniacs kon Robert afgelopen januari zelfs mee naar de Dakar rally om dagelijks interviewfilmpjes op te nemen en zo vanuit de grootste rally ter wereld verslag te doen. Zo blijven de mooie avonturen van deze uit de hand gelopen hobby zich verder opstapelen. In het kielzog van dit alles was de zakelijke kant tot voor kort nog steeds een zorgenkindje. Met Rainbow Truck Team diende zich kort geleden een ware hoofdsponsor aan. Dit ervaren team rondom teameigenaar Gerrit Zuurmond is op zoek naar nieuwe avonturen en nodigde Robert uit voor een gesprek. Die afspraak was snel gemaakt en verliep buitengewoon constructief. Robert: “Het doel van het gesprek was te kijken wat we voor elkaar konden betekenen. Wij bieden een mooi mediaplatform en kunnen op onze manier de toekomstige avonturen van Rainbow Truck Team over het voetlicht brengen. Het feit dat we in Rainbow Truck Team nu een ware hoofdsponsor hebben is fantastisch. Een Dat was hard nodig, want we liepen echt tegen onze grenzen aan. Gelukkig ontvangen we af en toe mooie donaties van onze volgers en waren het kleinere sponsorbedragen die ons er doorheen hielpen, maar de balans was niet ok. We hoeven er niet aan te verdienen, maar enigszins uit de kosten komen is wel prettig. De toekomst van Rallytrucks lijkt voorlopig gewaarborgd.”

De Rallytrucksmannetjes kunnen zo op hun eigen wijze bezig blijven en verslag doen van de offroad rallytrucksport. Met een select aantal gasten mocht op zaterdag 13 april jongstleden het tienjarig jubileum van Rallytrucks gevierd worden tijdens een besloten evenement van Truck Team Müller. Dit team van Anton Müller is sinds de Breslau van vorig jaar een super partner van Rallytrucks gebleken en moeten we in dit artikel zeker noemen.

Alex Miedema kijkt met plezier terug en lepelt zonder moeite wat hoogtepunten op: “Op de eerste plaats natuurlijk Morocco Desert Challenge 2023. Loeizwaar, ook voor ons, maar wat een genot! Andere hoogtepunten waren de Breslau rally in 2022 en het ontrafelen van het raadsel wat de International DKR 3 rallytruck van Dakarspeed bleek te zijn. Tien jaar klinkt lang, maar het voelt alsof we nog meer net zijn begonnen. Laten we er nog een paar decennia aan vast knopen!

Robert Baarda deelt de woorden van collega Alex, maar stipt nog wat andere hoogtepunten aan: “De eerste keer dat we met Pascal de Baar afspraken was dat eind van middag. We hadden gedacht dat deze Dakarheld ons rond etenstijd wel weer huiswaarts zou sturen, maar toen we zijn kantoor uitstapten was het ongemerkt al bijna half negen. Niet alleen het feit dat we met hem een afspraak konden maken was een hoogtepunt, maar vooral zijn bevlogenheid en de tijd die hij voor ons nam was meer dan geweldig. Ook het feit dat ik vanuit mijn Rallytrucksactiviteiten in contact ben gekomen met familie Van de Laar heeft tot een mooi en dankbaar persoonlijk hoogtepunt geleid. Met hen heb ik mijn song Call of the Desert uit kunnen brengen. Een hommage aan overleden vader Fried van de Laar en de plek die hij ook na zijn dood inneemt bij het team Fried van de Laar Racing met zonen Ben en Jan en recent ook bij het All Ladies Team De Rooy van dochter Anja.” De song Call of the Desert is samen met twee andere “Dakarsongs”(Offroad Rider en Thierry’s Dream) van Robert Baarda te vinden op alle streamingsdiensten zoals Spotify en Apple Music.

Tenslotte nog een dankwoord aan alle rallyvrienden, -vriendinnen en alles wat er tussin zit: Zonder jullie had het nooit zo’n mooi verhaal kunnen worden. Namens de Rallytrucksmannetjes Alex Miedema en Robert Baarda grote dank en op naar de volgende tien jaar.