Met meer gescheiden routes, een 48-uurs etappe op gevariëerd terrein en daarna drie dagen in het Empty Quarter hoopt de organistatie de rally der rally’s weer een stap verder te brengen. Er komt zelfs een etappe in deze enorme en ogenschijnlijk oneindige zandbak, waarin de trucks een eigen route rijden. Een noviteit waardoor trucks geen sporen kunnen volgen van eerder gestarte voertuigen uit andere categoriën. Rallytrucks mocht aanwezig zijn bij de presentatie van de plannen, hoorde alles aan en sprak met sportief directeur David Castera.

In de tuin bij de Villa van Vila

Liefhebbers van rallytrucks herinneren zich misschien de Spaanse rijder Pep Vila nog. Na indrukwekkende prestaties met een toen al bejaarde Mercedes rallytruck, mocht de Spanjaard een aantal jaren snelle assistentie rijden voor Team De Rooy. Nu heeft Vila een villa in de uitlopers van de Pyreneeën, op een uurtje rijden van Barcelona. Het leuke van zijn behoorlijke tuin is dat hij dat tot een 4×4 off road speeltuin heeft gemaakt. Jarenlang organiseerden Pep en zijn team hier het Les Comes 4×4 Festival. Dit jaar was het de plek waar de A.S.O. de route voor Le Dakar 2025 presenteerde. Je kan zoiets natuurlijk met een persbericht afdoen, maar bij de grootste off road rally ter wereld hoort ook een grootse presentatie.

Verbeteringen in het truckklassement

Van 17 t/m 19 mei waren er allerlei activiteiten omtrent de plannen die sportief directeur David Castera en zijn organisatie hebben gemaakt. Op vrijdag kregen de agentschappen van de rally al veel informatie en uitleg. Voor Nederland is dat Henk Hellegers van HT Rally Raid. Hij vernam daarin de veranderingen ten opzichte van de afgelopen editie en kon op zaterdag aan Rallytrucks melden dat zeker voor het trucklassement veel gedaan is om de race te verbeteren. Op die dag was het de beurt aan deelnemers en een hand vol uitgenodigde journalisten om zich de nieuwe plannen eigen te maken. Voor iedere categorie was er een “workshop” waarin specifieke veranderingen werden besproken.

Mazzelkont en mooie Classics

Naast dit meer formele deel, kon de tuin van Pep Vila met toestemming aan gort gereden worden. Natuurlijk alleen op de met pijlen uitgezette route door bossages in het bergachtige landschap. Uw aanwezige reporter en mazzelkont mocht een rondje meerijden met de Argentijn David Zille in de gloednieuwe Can-Am South Racing side by side. Geen truck, maar wel een waanzinnige ervaring. Wees gerust, natuurlijk kwamen er ook trucks in actie. Naast de snelle servicetrucks van TH-Trucks en Tibau Rally Assistance waren het een paar prachtige classics die opvielen. Nederland Truckland werd vertegenwoordigd door Team De Rooy. Ze waren aanwezig met The Bull. Ook een prachtige Pegaso uit de jaren ’80 moet de liefhebber van het rijdende dakar erfgoed doen watertanden. Prachtig om te zien én te horen. Over watertanden gesproken: De catering liet zich gelden met heerlijke vers gemaakte paëlla en natuurlijk smaakvol vocht in vele soorten.

Castera heeft hart voor de amateurs

Terwijl dit mooie randprogramma de mensen tevreden hield, praatte David Castera de pers in meerdere shifts bij. Met een vertaler bij de hand mocht ook Rallytrucks op audiëntie komen. Castera nam de tijd en vertelde over zijn belangrijke taak alle deelnemers tevreden te houden. Geen makkelijke opdracht met de uiteenlopende ambities, talenten en budgetten van deelnemers in vele uiteenlopende categorieën. Zodra het gaat over de positie van de amateurs in de steeds vercommercialiseerde rally, klopt hij een aantal malen met zijn rechterhand op zijn hartstreek. Juist voor die amateur teams heeft hij een zwak. Hoe moeilijk ook, hij probeert de balans tussen alle belangen te houden en het gat tussen amateur en professional nooit te groot te laten worden.

In het Empty Quarter krijgen trucks één etappe helemaal voor zichzelf

De eerste week zal weer zwaar worden met een ‘klassieke’ marathon etappe en een terugkerende 48-uurs etappe. In tegenstelling tot de afgelopen editie zal dat laatste niet plaatsvinden in het Empty Quarter, maar net daarbuiten. Vorig jaar is de zwaarte van deze tweedaagse etappe voor de truckteams door de organisatie onderschat. Kan gebeuren bij een experiment en een evaluatie leidt er toe dat de 48-uurs etappe nu op een gevarieerder terrein zal plaatsvinden en niet alleen in extreem zware zandduinen. Die verandering zorgt voor de mogelijkheid drie losse etappes te laten verrijden in het eerder genoemde Empty Quarter. Tijdens één van die etappes volgen de trucks een eigen route. De finish ligt in Shubaytah, aan de rand van de Empty Quarter en vlak bij de grens met de Verenigde Arabische Emiraten. Alhoewel de A.S.O. de ambitie blijft uitspreken meerdere landen in de regio te willen aandoen, blijft de rally zich voorlopig in zijn geheel in Saudi-Arabië afspelen.

Castera: Trucks zijn net zo belangrijk als auto’s en motoren

Veiligheid is altijd een belangrijk issue voor de organisatie. De A.S.O. waakt over de veiligheid in het uitzetten van de etappes en internationale autosport federatie FIA gaat over de technische kant en bepaalt daarin de richtlijnen. Truckteams klagen nu over plotse wijzigingen, gebrekkige communicatie en ogenschijnlijke willekeur vanuit de FIA. Afgelopen tijd werd er daardoor twijfel geuit over de toekomst van de trucks in de Dakar rally. Voor David Castera is het duidelijk dat deze categorie net zo belangrijk is als de andere categoriën. Veel teams voelen vooral weerstand vanuit de FIA. Castera legt uit dat het maken van die richtlijnen voor de trucks moeilijker is. Het zijn vrijwel allemaal amateur teams en in tegenstelling tot de meeste auto’s en motoren is er in de door ons geliefde categorie meestal sprake van zelfbouw. Castera zou graag meer samenwerking en inbreng zien van truckteams bij het tot stand komen van de FIA reglementen en de praktische uitwerking er van. Tijdens de presentatie in Les Comes kondigde de FIA aan dat de begrenzing van de trucks van 140 naar 135 km/u gaat. Dit tot ongenoegen van o.a. Martin Macik en Gerard de Rooij. Wat dat betreft lijkt de onvrede over de FIA inbreng voorlopig nog niet voorbij.

Een wijziging die wel positief is ontvangen gaat over snelle assistentie trucks die vanaf komende Dakar rally verplicht zijn de hele route zelf af te leggen. Afgelopen editie bleek minder geschikt voor de teams met wegenwacht functie. Vaak reden ze daarom via asfalt wegen naar strategische punten aan de route om zo als mobiele servicepunten te fungeren. In de nieuwe opzet is hier een stokje voor gestoken.

De route voor 2025 is nu bekent gemaakt, maar zo mooi en vloeiend als hieronder weergegeven zal het niet zijn. Exacte routes zijn al gemaakt, maar worden natuurlijk nog geheim gehouden. Over 8 maanden weten we hoe het avontuur is gelopen.

Beeld A.S.O / RestArts Studio

Nederlandse Dakar presentatie in Eersel

HT Rally Raid zal als Nederlandse agent van de Dakar rally op 6 juni een eigen presentatie geven. Het E3 Strand in Eersel zal daarbij als decor dienen. De komende weken zullen op gelijke wijze in meerdere landen eigen presentaties gegeven worden.