Het lange wachten zit er weer op, we zijn weer los! Vandaag werd de proloog gereden, niet heel lang onderweg, maar wel belangrijk, want de startpositie voor morgen wordt bepaald. De proef werd gewonnen door Janus van Kasteren, maar dat was niet helemaal de bedoeling, nu moet hij morgen zelf de sporen uitzetten, en is hij degene waar op gejaagd wordt. De voorste jagers: Ales Loprais (2), Mitchel van den Brink (3), Jaroslav Valtr sr (4, Jaroslav Valtr jr zit bij Loprais in de cabine overigens), Pascal de Baar (5) en Martin Macik (6).
Gert Huzink, Martin Roesink en Rub Buursen van het Jongbloed Dakar Team (Familie Huzink heeft hun bedrijf, Riwald, verkocht, nu is Jongbloed Fiscale Juristen de naamgevende sponsor) werden vandaag zevende met de door MKR geprepareerde hybride Renault truck, op 1 minuut en 27 seconden achter van Kasteren. Huzink: “Het was een kort proefje, kort maar krachtig! Maar wel zwaar, maar ook mooi. Er zat van alles in, ik hou wel van dat zand!”
Gerrit Zuurmond stapte uit en liet meteen blijken dat het best een zwaar proefje was. Geen spannende dingen, maar de truck moest goed vermogen leveren in het zware zand. Tijdsverschillen bleven klein bij de trucks, maar dat maakt voor deze dag niet uit. De proloog bepaalt slechts de startvolgorde van morgen. Gerrit kan daarom prima leven met een twintigste positie van vandaag.
De gebroeders De Groot zijn er dit jaar weer beide bij. Ben was dit keer de snelste van de familie, hij werd 13e op twee minuten en 58 seconden achter Van Kasteren. William was een minuut en 23 seconden langzamer dan zijn broer en werd daarmee 18e, een volwassen resultaat. Bijna waren de mannen gediskwalificeerd, wat bleek; de koning kwam op de verbindingsroute voorbij, waardoor de weg een half uur werd afgesloten. Een heel spektakel met veel politie langs de route. Iedereen bleek hier last van te hebben dus gelukkig geen diskwalificatie!
Janus van Kasteren, Darek Rodewald en Marcel Snijders wonnen de proloog van vandaag. Maar dat was helemaal niet de bedoeling! Nu moet hij morgen de etappe open en kan de rest op hem jagen. Toch is Janus tevreden: “Ik ben blij met mijn eerste dagoverwinning. Ik ben nu toch van de nul af. Maar uiteindelijk moet je niet teveel naar anderen kijken en uitgaan van je eigen kracht. Ik ben heel tevreden met dit resultaat. De truck is goed, met mij gaat het goed, dus alles gaat prima!”
Een opgetogen Mitchel van den Brink, die vandaag het erepodium haalde: “De kop is eraf. We hebben een mooi rondje gereden. De proef was afwisselend met veel zand en hoogteverschillen. Halverwege viel de stuurbekrachtiging weg. We moesten wel hard werken op bepaalde stukken. Vooral waar we scherpe bochten moesten nemen was het wel zwaar zonder stuurbekrachtiging. Gelukkig was het maar een korte proef. De truck is verder heel goed. Jarno heeft perfect werk geleverd door de bandenspanning op het juiste moment aan te passen. Voor Moi was het natuurlijk geen hele lastige opgave om vandaag te navigeren. Maar ook dat ging verder perfect. Ik ben heel content en kijk uit naar morgen. In het bivak zullen de monteurs de stuurpomp vervangen en de banden wisselen en dan zijn we klaar voor het echte werk.”
Martin van den Brink werd tiende: “We hadden een probleem met het bandenaflaatsysteem. Daardoor kon Richard in het zware zand niet de juiste bandenspanning aan één kant regelen. We moesten hard werken. Maar voor ons is dat geen probleem. We hebben drie harde werkers in de cabine. Het probleem met het aflaatsysteem lossen de mannen vanavond wel op. Het was voor mij vooral even wennen omdat we nu weer moeten schakelen. Ik denk dat de automaten vandaag ook in het voordeel waren. Maar we hebben niets te klagen. We starten morgen als tiende en in de buurt van Mitchel. Dat was het doel en daar zijn we blij mee.”
Pascal de Baar, zoals we van hem gewend zijn met een paar dikke knipogen tussendoor: “De eerste proef ging mooi, het is een totaal andere truck met onafhankelijke vering! Maar het leert snel, je trekt hem aan als een handschoen. Giso daarentegen moet nog wel even wennen aan zijn nieuwe habitat, maar ik heb er vertrouwen in dat hij snel leert. En zo niet moet hij naar huis lopen!!”
Richard de Groot: “Een hoop zand en veel stof, maar we zaten er goed op. Het zit allemaal erg dicht bij elkaar. TOP!”
Vick Versteijnen, AndrΓ© van der Sande en Teun van Dal hebben behouden gereden en geen onnodige risico’s genomen in het stof. Ze zijn dik tevreden met hun tijd op twee minuten en 33 seconden achterstand op Vick zijn goede vriend Janus van Kasteren. Leuk detail is dat er minder dan een seconde achterstand is op de nummer 10, Martin van den Brink!
Anja van Loon: “Het ging echt super goed! Het was wel echt zwaar en los zand, dus de Iveco had het zwaar. Maar er zit genoeg vermogen in de truck dat hij er wel doorheen komt. Er was weinig wind, dus het stof bleef hangen, dat was jammer. Daarom hebben we geen risico genomen, maar lukte het wel om een paar trucks in te halen. Dat stof hoort er ook wel een beetje bij. Het is een goed begin en ik ben kei blij met de 16eΒ plek. In de truck ging het ook goed met Floor en Marije. Morgen wordt een zware en lange dag, dus ook daar willen we vooral ons eigen ding doen.”
Starten op plek 22 en finishen op plek 8. Rallye du Maroc winnaars Michiel Becx, Wuf van Ginkel en Edwin Kuijpers kunnen dat! Doordat er op de track vijf trucks in werden gehaald had de crew wel veel last van stof, maar uiteraard is men zeer tevreden met dit resultaat.
Egbert Wingens, op het laatste moment toch nog deelnemer deze Dakar: “Het was wennen, ging wel goed, maar gaspedaal is niet diep genoeg. Werd allemaal ingehaald door de 1000+pk groep. Voor verder rest eigenlijk goed. Ben benieuwd naar morgen dan lange dag, wat er dan gaat gebeuren. De sfeer en samenwerking in de cabine is goed. We hebben nog geen service verleend, dar zal morgen denk ik wel anders zijn⦔
Jos Schotanus is ook dit jaar weer met Dave Ingels in de 6×6 mee. Jos: “Het was een korte proef met best veel mul zand. Alles is goed gelopen , we hebben een kort voorproefje gehad laat de rest maar komen.”
Vandaag nog geen nieuws vanuit de Classic Dakar, maar Janus van Kasteren senior, Herman Keijsers en Twan Verkooyen kennende zal de sfeer hoe dan ook opperbest geweest zijn!
Morgen gaat de eerste etappe van Alula naar Henikayah. De special is 414 kilometer lang, de start/finish is op 127 kilometer vanaf het bivak. Het belooft volgens de organisatie een moeilijke en uitdagende etappe te worden over een gevarieerde terrein rond vulkanen en rotsgebieden. Het lijkt er op dat we er meteen vanaf dag één vol in gaan dus!
Uitslag proloog:
1 Janus van Kasteren 0h19m34s
2 Loprais +0:00.16
3 Mitchel van den Brink +0:00.45
4 Jaroslav Valtr +0:00.59
5 De Baar +0:01.09
6 Macik +0:01.16
7 Huzink +0:01.27
8 Becx +0:01.43
9 Paskevicius +0:02.02
10 Martin van den Brink +0:02.33
11 Versteijnen +0:02.33
12 Richard de Groot +0:02.46
13 Ben de Groot +0:02.58
16 Van Loon-Van de Laar +0:03.57
18 William de Groot +0:04.21
20 Zuurmond +0:05.07
32 Wingens +0:11.19
36 Ingels/Schotanus +0:19.08