Natuurlijk zijn er verbeterpunten, maar wat mag de organisatie trots zijn op de eerste editie van Dutch Dakar op zondag 12 november jongstleden. Na jaren van droogte slurpten de mensen de voorgeschotelde soep gretig op. Een Dakar soepje zoals we die in tijden niet hadden geconsumeerd. Vrijwel alle Nederlandse deelnemers aan de komende Dakar rally presenteerden zich op het E3 strand bij Eersel aan het publiek. Zo vormden zij de basis van de gevulde soep. Extra smaak werd gegeven door buitenlandse inbreng. De Tsjech Martin Macik jr. was met zijn “Cenda” naar Nederland gekomen op uitnodiging van Janus van Kasteren jr.. Dat de twee grootste concurrenten in het klassement bij de trucks goed met elkaar op kunnen schieten zegt iets over de saamhorigheid die ook bij Dakar hoort. Wat dat betreft kunnen we gerust spreken van een gebonden soepje.
Heel bewust werden ook smaken weggelaten. Zo richt Dutch Daar zich echt alleen op deelnemers die deelnemen aan de Dakar rally. Dus geen plek voor de vele mooie smaakvolle teams die de pijlen richten op de Africa Eco Race (AER), Morocco Desert Challenge (MDC) of Breslau rally. Enerzijds jammer, omdat wij alle off-road rallyteams een warm hart toedragen, anderzijds zorgt het wel voor een helder recept zonder risico op een ratjetoe. Als je teveel smaken combineert smaakt het eindresultaat vaak nergens meer naar. Wie weet ontstaat er wel een prachtig tweede soepje met al die buiten de pan gevallen teams. Wij van Rallytrucks adviseren natuurlijk ook alleen maar rallytrucks en zijn dus niet vies van heldere recept keuzes, maar denken dat voor zo’n tweede soepje ook genoeg animo zal zijn.
Ondanks het gemis van smaakmakers Gert Huzink en Pascal De Baar, stonden er weer imposant veel trucks te pronken een ronken op Dutch Dakar. Gert Huzink zal wel deelnemen aan Dakar 2024, maar zijn rallytruck krijgt nog laatste updates en kon daardoor niet op tijd klaar zijn. Na de afgelopen Rallye du Maroc is besloten tot extra preventieve ingrepen. De truck zal vervolgens nog een test ondergaan in Polen. Ook Pascal de Baar zal weer deelnemen aan de Dakar rally, maar dit keer als snelle assistentie voor South Racing. In Twello wordt de MAN truck, waar Giso Verschoor de vorige Dakar mee gereden heeft, geprepareerd voor die uitdagende wegenwacht taak. Giso Verschoor zal bij Pascal instappen als navigator. Dat zal vast weer mooie spannende verhalen opleveren, maar helaas zullen we De Baar niet in de voorkant van het klassement actief zien.
Natuurlijk was Team De Rooy wel aanwezig en dan zit de pan al meteen voor meer dan de helft gevuld. Naast de drie Iveco Powerstars stonden ook de classics opgesteld in het bivak. De legendarische The Bull gaat deelnemen aan de Dakar classic en voegde op de speciaal aangelegde racetrack een heerlijk gerijpt nostalgisch smaakje toe. Ook de eerste eigen truck waar Wuf van Ginkel ooit de Dakar mee gereden heeft, was aanwezig en liet het kenmerkende geluid van de Caterpillar horen tijdens de demonstraties in het Eerselse zand. Verdere smaakmakers waren natuurlijk Eurol Rallysport, Versteijnen Truck Racing, DDW, De Groot Sport, Rainbow Truckteam en Firemen Dakar Team. De één maakt het zoet, de ander zout, scherp of juist fruitig.
Alhoewel de uitslag er niet echt toe doet kunnen we wel melden dat Janus van Kasteren er met de winst vandoor ging door Marin Macik in de finale te verslaan. Toch mooi om te zien dat alle rijders zich even extra gingen inspannen tijdens de finaleronde. Leuk om te melden dat Gerard de Rooy de vervanger was van Michiel Becx die met een kleine blessure te maken heeft. Dat laatste is natuurlijk niet leuk, maar dat daardoor tweevoudig Dakar winnaar weer in actie te zien was, gaf toch ook weer wat extra sjeu aan het geheel.
De nieuwe organisatie durfde de sprong te wagen en hebben in samenwerking met de teams en Gemeente Eersel een fijn recept samengesteld. Een soep met ballen dus. Daarin veel beproefde ingrediënten met hier en daar wat nieuwe smaaktoevoegingen. Na de corona-droogte en het meermaals niet doorgaan van de befaamde PreProloog bleek het publiek niet afgewend, maar de honger te hebben getrotseerd. Tijdens Dutch Dakar werd die honger dan eindelijk gestild. Er was voldoende voor iedereen en het smaakte zeker naar meer. Zoals vaker dient de soep slechts als voorgerecht. Het hoofdgerecht zal van 5 tot en met 19 janusari… (pardon) januari worden opgediend. Laat het u maar lekker smaken.
Tekst Robert Baarda, beeld Alex Miedema. Meer beeld hier.
[…] 12 november 2023, werd voor het eerst Dutch Dakar georganiseerd, op het E3 strand in Eersel. Robert Baarda heeft daar voor rallytrucks.nl een pracht artikel over geschreven. Hieronder een ‘paar’ extra foto’s en filmpje. Niet alles, er zijn bepaalde […]
[…] de Dutch Dakar had het classic team van De Rooy vier prachtige trucks mee. De servicetruck, op basis van een DAF […]