Het vermoeden bestaat dat boven, bij het eerste waypoint net voorbij Petrus en z’n hemelpoort, Thierry Sabine* en Alfred Hitchcock** op een wolk met prachtig zicht, de Rallye du Maroc bekeken. Sabine glom van trots en zei: “Alfie, zie dan toch hoe mooi de off-road rallysport is.” Maar Hitchcock was nog niet overtuigd en schudde meewarig zijn hoofd terwijl zijn onderkin met ietsje vertraging hetzelfde deed. “Meneer Thierry” zei hij. “Als u mij toestaat….” En wat zich toen op en rond Merzouga afspeelde viel nauwelijks met een pen te beschrijven…
Het begon dinsdagavond al met het nieuws dat klassementsleider Martin Macik gediskwalificeerd is. Bij een technische controle bleek dat de Tsjech met een te grote restrictor in de rondte reed. Zo werd de onbetwiste klassementsleider toch betwist. Die plottwist had niemand zien aankomen.
Het schijnt daarom ook dat Sabine, net als wij, met grote ogen vol ongeloof naar dit thriller einde zat te kijken. Hitchcock, minzaam glimlachend, aan zijn wolkenzijde. Dit bleek nog maar het begin….
Huzink pakt beloofde etappezege
Ze leken dood en begraven, maar gisteren keerden ze sterk terug. Vandaag gingen monteur Martin Roessink, navigator Rob Buursen en rijder Gert Huzink als een speer over de uitgezette route. “In ieder geval een goede afsluiter” aldus Huzink. “De proef ging lekker. Veel duinen die in het eerste stuk eenvoudig te lezen waren maar op het eind zeer verraderlijk door de stand van de zon. Uiteindelijk, zoals beloofd, nemen we de etappe overwinning mee. Dat geeft vertrouwen richting Dakar. Deze week vele goede dingen gezien en enkele punten waar we nog aan gaan werken, maar het positieve overheerst de minpuntjes”
Van Kasteren strand op vijftig kilometer van de finish
Janus van Kasteren begon met navigator Marcel Snijders en monteur Darek Rodewald namens Boss Machinery Team De Rooy FPT als eerste aan de finale proef van Rallye du Maroc.
In het eerste stuk duinen ging het prima. “Volgens mij lagen we daar gewoon aan kop. Maar toen hoorden we de kap van de achteropbouw tegen de cabine aankomen. Even gestopt en om de truck heengelopen. Eigenlijk niks gezien.” Aldus Janus Van Kasteren.
“We zijn verder gereden, maar het geluid werd steeds erger. Ik zei: Volgens mij hebben we een chassis probleempje. Die begon door te hangen. Toen konden we niet verder rijden en moesten we met spanbanden zorgen dat het chassis verstevigd werd. Een uur of drie zijn we daar mee bezig geweest.”
“We hebben de laatste duinen partij overgeslagen. Anders waren we bang dat de truck door midden zou breken. Om wereldkampioen te worden moesten finishen, dus dat was het belangrijkste. Het gebeurde vijftig kilometer voor het einde, dat is natuurlijk erg jammer. Einde rally, Michiel heeft gewonnen. Ook leuk en de wereldtitel veiliggesteld.”
Thierry en Alfred weten zich ondertussen omringt door vele nieuwsgierig geworden hemelbewoners die van bovenaf geboeid meekijken naar een ongekende ontknoping met een verrassende winnaar.
Becx, Kuijpers en Van Ginkel winnen Rallye du Maroc
De laatste etappe bestond vrijwel geheel uit duinen. Deelnemers moesten een lus van 152 kilometer afleggen in en rond het bekende duingebied van Merzouga. Na de finish waren Michiel Becx, navigator Edwin Kuijpers en monteur Wuf van Ginkel overdonderd door het feit dat zij de Rallye du Maroc hadden gewonnen.
Kuijpers over de slotetappe: “Het was een korte proef met veel duinen en daartussen een aantal snelle stukken door droge rivierbeddingen. Na de diskwalificatie van Macik gisteravond stond Janus bovenaan en werden we tweede in het algemeen klassement. Zo wilden we het tot aan de finish brengen. Daarom zijn er in de duinen geen grote risico’s genomen. Eén keer vastgelopen, maar een paar minuten verloren. Verder geen problemen gehad.”
“Toen kwamen we op kilometer 110 Janus tegen. Die stond daar met problemen aan het chassis. Daar hebben we even bijgestaan. Omdat we daar niets konden doen zijn we rustig doorgereden. Zonder risico’s te nemen ook die laatste duinen doorgereden en toen we aan de finish kwamen bleek tot onze eigen verrassing dat we Rallye du Maroc 2023 hebben gewonnen.”
“Het is natuurlijk zonde voor Janus, Darek en Marcel, want we hadden graag met ze op het podium gestaan namens Team De Rooy. Heel verrassend voor onszelf. We kwamen om te leren. Het is de eerste keer met dit team in de truck. We missen ten opzichte van veel toppers nog snelheid, maar dat maakt voor ons niet uit. To finish first, you first have to finish. Dat hebben we dus gedaan.“ aldus de navigator van het winnende team.
Met een “Niet-nor-maal! Dit scenario had niemand zien aankomen.” lukt het Thierry Sabine niet zijn enthousiasme te onderdrukken. Hitchcock antwoord droogjes: “O jawel hoor.”
Rainbow Truck Team tweede algemeen
Dinsdag waren de mannen van het Rainbow Truck Team al mooi opgeschoven naar plek vier in het algemeen klassement. Op een krankzinnige finaledag werd het nog veel mooier voor Gerrit Zuurmond, Tjeerd van Ballegooij en Klaas Kwakkel.
Tjeerd tekende voor het meest korte en veelzeggende dagverslag ooit: “Bizar eind! FIA zegt dat we 2de zijn! Mooie etappe met in het begin en eind serieuze duinen!” Niks aan toe te voegen. Geweldig gedaan.
DDW waren de weg kwijt
Egbert Wingens heeft extra kilometers kunnen maken vandaag. Vanwege wat problemen met de navigatie liep het verblijf in de duinen lichtelijk uit, maarrrr… Ze zijn aan de finish gekomen. Het was voor het team een bewogen week waarin veel geleerd en gesleuteld is.
“Na al het werk van de afgelopen maanden loopt de truck geweldig. De balans klopt, de motor doet het top, de vering is super. Een aantal andere zaken moeten nader bekeken worden, en daar gaan we bij terugkomst in Nederland eens rustig over nadenken!” aldus Egbert.
“De test is geslaagd, de resultaten met pieken en dalen, maar de basis is helemaal goed!”
Boven op de witte hemelwolk is het nog steeds een drukte van jewelste. Ergens in de menigte klinkt in duidelijk Brabantse tongval “En hoe ging het met de meiden?”
Anja van Loon blijft uit de problemen
Nadat Anja van Loon met de dames een dag eerder in het donker door de duinen rondom Merzouga zijn gereden, nemen zij vandaag geen risico en willen Anja, Floor Maten en Marije van Ettekoven finishen. Het Ladies Team De Rooy FPT eindigt de rally met de derde tijd en zijn het snelste binnen Team De Rooy.
“Die laatste etappe was gewoon heel erg goed,” vertelt Anja. “We moesten als voorlaatste truck starten nadat we een hele lange dag hadden gisteren. We hadden de as gerepareerd en hebben toen toch de proef uitgereden. Daardoor zijn we in het donker door de duinen van Merzouga gemoeten en dat was echt heel erg pittig. Maar het was wel een hele goede les voor ons, tijdens Dakar zou dat ook kunnen gebeuren dus we moesten dat eigenlijk gewoon doen. Terug in het bivak hebben de monteurs de truck weer geprepareerd voor vandaag.”
En tijdens die laatste etappe gaat alles goed. “Floor heeft goed genavigeerd en Marije was heel erg scherp met het bandenmanagement. We zijn echt een goed team geworden. Onderweg zagen we dat er veel trucks wel problemen hadden en aan de finish hoorden we dat we de derde tijd hadden neergezet, daar ben ik echt heel erg blij mee. Dit was een hele goede voorbereiding op de Dakar Rally.”
De man van Anja, Erik van Loon, is trots op de prestatie van Anja, Floor en Marije. “Wat die dames hebben laten zien, is echt knap. Vooral die nachtrit gisteren is heel erg knap. Het is jammer dat ze wat problemen hebben gehad, anders hadden ze een mooi klassement gereden.
Niet alleen Erik is trots. Ver boven de duinen van Merzouga wordt nog steeds meegekeken. Van achter de menigte, die zich rond Thierry en Alfred hebben verzameld, schuifelt een mannelijke gedaante naar voren. Eenmaal vooraan, fluistert hij met een trotse glimlach “Hakuna Matata… Goed gedaan meissie… Goed gedaan…” Terwijl iedereen instemmend meeknikt, reageert Thierry: “Ja Fried^. En dit is nog maar het begin.”
En Hitchcock? …. zelfs die durft zijn handen daar niet aan te branden…
Zo eindigen we onze dagverslagen van Rallye du Maroc 2023. Met dank aan alle informanten in de rally, de persmensen van de teams en jullie als lezers. Next stop: Dakar 2024!
* https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Thierry_Sabine
** https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Alfred_Hitchcock
^ Fried vd Laar, vader van Anja van Loon
Mooi verslag 👏👏 wij reden er twee dagen ervoor met 76 deelnemers met offroad motoren. Dezelfde routes.
Mooi verhaal naamgenoot!