Gisteravond laat kwam het bericht binnen dat Martin Macik (MM Technology) is gediskwalificeerd wegens een te grote restrictor. Vanuit MM Technology zijn ze het er niet mee eens en het team van Macik hebben dan ook protest aangetekend. De onbetwiste leider in het algemeen klassement van de Rallye du Maroc is nu ineens wel betwist.
Alhoewel MM Technology beweert dat dit geen invloed heeft op de snelheid en resultaten, zijn de de stewards van de FIA een andere mening toegedaan en besloten de Tsjechische rijder te diskwalificeren.
Naast Macik zijn truck werden ook de Iveco’s van Janus van Kasteren en Michiel Becx gecontroleerd. Deze werden wel in orde bevonden.
Corné van Drunen, technisch verantwoordelijke van Team De Rooy, legt uit wat een restrictor is: “Een restrictor is de lucht doorlaat naar de turbo deze moet aan een bepaalde maat voldoen en mag niet te groot zijn.”
Martin Macik laat ons weten dat beweert wordt dat de restrictor van zijn Iveco 0,005 MM te groot is. “We zijn het daar niet mee eens en gaan natuurlijk protest indienen tegen de diskwalificatie.”
In het officiële document van diskwalificatie staat niet hoe groot de afwijking is, dus laat dat ruimte voor speculatie. Omdat er protest aangetekend is, zal Macik, voor zo ver onze informatie nu gaat, vandaag “gewoon” starten in de laatste etappe van Rallye du Maroc. Ook al wint hij de rally, dan hangt hem nog steeds diskwalificatie boven het hoofd. Dat hangt af van het definitieve besluit over deze zaak. Hoe lang dat op zich laat wachten is ons nog niet bekent.
In tegenstelling tot andere berichtgeving is wel of geen diskwalificatie van Martin Macik in principe niet van invloed op de titelstrijd om het FIA Wereldkampioenschap Cross Country. De voorsprong van Janus van Kasteren is, ook als Macik definitief winnaar wordt van deze rally, voldoende om de titel te pakken. Daarvoor dient Van Kasteren vandaag wel de tweede plek in het algemeen klassement weten vast te houden. Pas als dat niet lukt, is een mogelijke diskwalificatie wel van invloed op de wk titel.
Hoe het ook gaat lopen, het is nu al een vreemde en onwenselijke wending in een verder prachtige rally. Regels zijn regels, maar niet fijn als ze op de dag voor de finale etappe een twist veroorzaken. We hopen zo spoedig mogelijk op definitieve duidelijkheid.