Janus van Kasteren en Martin Macik doen aan haasje over. Martin won de eerste etappe, Janus de tweede, derde was voor Martin en vandaag was het Janus die de snelste was, op 1 minuut en 40 seconden voor de Tsjech. In het algemeen klassement staat Macik nog wel eerste, op ruim anderhalf uur van Van Kasteren, die op zijn beurt aan leiding staat in het wereldkampioenschap! Derde plek is verrassend voor de Riwald-MKR equipe van Gert Huzink, die wederom laat zien dat zowel hij als de Renault toch echt voorin het veld thuis horen.
Janus laat weten dat het een probleemloze dag was. “We startten achter Macik. Daar reden we zo’n 170 kilometer achter en toen hebben we hem ingehaald. Verder normaal gereden. Geen problemen en de truck doet het goed. Het waren weer veel bulten, gaten en stenen. Daarna kwamen nog mooie duinen. Ook daar kwamen we prima doorheen. Eerste geworden, dus mooi dagje.” In de duinen verloren de mannen in de Iveco Powerstar nog wel wat van de voorsprong. “We moesten even een duintje terug en daar stond plots een Franse buggy achter ons. Die hebben we met locals eruit moeten duwen anders kon die niet verder. Hij stond er bijna tegenaan.”
Gert Huzink liet ons weten dat het, ondanks de gebrekkige service voor vertrek, goed ging vandaag. “Als allerlaatste van start dus lekker veel stof en sommige iets langzamere deelnemers die niet aan de kant wíllen. Die moeten we dan tussendoor ook nog even de regels van de centinel bijbrengen. Afgelopen nacht weinig service kunnen doen en daardoor ook onze hybride kracht niet kunnen gebruiken en dat merk je uiteraard. Onfanks dat toch redelijk weinig verloren vanaf achteren. Morgen de laatste dag alweer en daar moeten we maar eens goed voor gaan zitten om nog wel met een dagoverwinning naar huis te kunnen.” Huzink, Buursen en Roessink zijn dus tevreden met de derde plek, op elf minuten achter de Boss-Iveco. Als de truck heel blijft, is het één van de snelste in het startveld.
Becx-navigator Edwin Kuijpers was tevreden over het verloop van de dag: “Mooi lang dagje met 343 kilometer proef. Zat van alles in. Van kamelengras, snelle paden en op het laatst hoge duinen. Eigenlijk een super goeie dag gehad. Alles goed genavigeerd, Michiel goed gereden. Goed door de duinen gekomen. Even vastgezeten, maar binnen twee minuutjes weer losgekomen. Het enige probleem was dat na honderd kilometer een versnellingsbak sensor was losgekomen waardoor we niet konden schakelen. Daar hebben we uiteindelijk een kwartier mee verloren. Dat is wel zonde, anders hadden we wat dichter op Janus gezeten en waarschijnlijk derde geworden. Nu vierde achter Huzink. Janus staat twee in het algemeen klassement en wij derde, dus als we dat kunnen volhouden zijn we dik tevreden.”
Tjeerd van Ballegooij spreekt namens het Rainbowtruckteam: “We zijn weer binnen! Vandaag een mooie proef gehad met van alles wat. Gravel, kleine duinen en grote duinen op het eind! En zo de finish behaald. Niet veel bijzonders gehad, één klapband en een demper afgebroken. Valt mee dus. Door constant te rijden staan we nu vierde in het algemeen klassement.”
Jordy van Ettekoven van DDW: “Het beeld wat we niet willen zien…. Het pijltje op de openbare weg… de mannen belden dat er iets is met de poelie en een snaar. (Uw correspondent van dienst is niet technisch genoeg, en heeft te weinig informatie om een exacte uitleg te geven..) Te risicovol om de stage door te rijden in ieder geval, dus via de weg terug tokkelen naar het bivak…. Zonde, het was een mooie dag!”
En een paar uur later: “Het gaat hier nog spannend worden zo op de voorlaatste echte rallydag. Het onderdeel dat gesneuveld is, is een specialistisch ding dat bij de motor hoort. (En niet kapot zou moeten gaan…) daar is geen tweede van mee, en ook op het bivak hoeven we niet te zoeken, niemand heeft dezelfde motor. Er is nu nog een laatste reanimatiepoging om te zien of we morgen toch nog kunnen rijden. Maar er wordt met de motor echt geen risico genomen.”
Anja van Loon, Marije van Ettekoven en Floor Maten pakten door op de vorm van gisteren en zaten kort achter de top drie. Anja: “Na 50 kilometer lagen we vijfde en niet zo ver van de top drie vandaan. In een keer ging de truck stuk en stonden we stil. De as tussen de versnellingsbak en de tussenas is gebroken en dat is wel een werkje om die te vervangen. Daarna rijden we richting het bivak en dan kijken we uit naar morgen. Jammer van vandaag, maar beter dat het hier gebeurd dan tijdens de Dakar Rally.”
Jordy van Ettekoven is niet alleen de correspondent van DDW, maar ook de broer van Marije, boordtechnicus van het damesteam. Jordy vanuit het bivak: “Ondertussen staat Marije nog in de duinen, niet heel ver van hier. Het team had een gebroken as, en heeft dat kunnen repareren, maar veel tijd verloren daardoor. Nu in het donker aan het begin van de duinen… Gaat ook nog spannend worden!”
Update: Anja, Floor en Marije hebben de finish bereikt. In het donker. Door de duinen van Merzouga! Wat een prestatie! De duinen zijn met daglicht al niet gemakkelijk en in het donker nog veel moeilijker. Op naar de laatste dag!
Morgen is de laatste etappe, een special van 152 kilometer rond Merzouga. Als Martin Macik zijn hoofd én de Iveco koel houdt, zou hij normaal gesproken fluitend naar een overwinning kunnen rijden. Omdat hij geen risico’s hoeft te nemen verwachten we geen dagoverwinning voor hem. De etappe heeft bij start en finish duinen, daar tussen gravelpaden en zand. Het belooft weer een zware etappe te worden, waar veel valt te verliezen!