Martin Macik junior is winnaar geworden van de korte proloog in de Rallye du Maroc. De Tsjechische rijder mocht als tweede truck starten. In de voornamelijk door zijn vader geconstrueerde Iveco Powerstar was hij alle concurrenten te snel af. Het parcours van de proloog kenmerkte zich als één met veel bomen met laaghangende takken. Ten opzichte van de shakedown, twee dagen eerder, was er nu betere ruimte voor de trucks en bracht het meer zand. Over een afstand van 19 kilometer werd gestreden voor de startopstelling van morgen. De verschillen bleven klein.
Boss bosmaaimachinery
Met startnummer 500 mocht de truck van Boss Machinery Team De Rooy FPT het bal openen. Janus van Kasteren reed zoals altijd zo scherp als een mes. Daardoor diende de Iveco Powerstar op dit parcours wel als rijdende heggenschaar. Al na vijf kilometer resulteerde het in een gesneuvelde voorruit. Als eerste truck maakte Van Kasteren ruim baan voor de concurrentie die profiteerde van al het gedane snoeiwerk. Ondanks het kapotte voorruit klokten Van Kasteren, Snijders en Rodewald de derde tijd. Ze zijn daarmee slechts 47 seconden langzamer dan Macik
Becx best of the rest
Michiel Becx werd knap tweede op 39 seconden van de Tsjech Macik. Prima resultaat voor de Becx, Kuijpers en Van Ginkel. De mannen van Becx Competition Team De Rooy FPT konden lekker tempo rijden. Ten opzichte van de shakedown was er gelukkig meer ruimte voor de trucks. Becx voelde zich lekker en ontspannen in de truck en navigator Kuijpers liet weten dat het een mooie proef was: “We hebben geen gekke dingen meegemaakt, op safe gespeeld en toch een hele goede tijd gereden. Een goed resultaat in dit startveld.” Al met al een prima start van Rallye du Maroc.
Debuterende dames laten zich niet verleiden
In een proloog valt er meestal meer te verliezen dan te winnen, maar Anja liet zich niet verleiden tot het maken van fouten. “We reden gewoon goed en hielden een goed tempo aan. We zijn met een kleine marge op de zesde plaats geëindigd, wat gewoon goed is. “ De dames van All Ladies Team De Rooy FPT hebben zo een prima start, maar weten dat het echte werk nog wacht. “Er is nog een lange weg te gaan naar de finish, dus ik wilde geen fouten maken en dat heb ik ook niet gedaan. De truck is goed en de sfeer in de cabine voelt ook vertrouwd aan. Op naar morgen de eerste echte etappe.” aldus een realistische en gefocuste Anja van Loon.
Huzink, Buursen en Roesink missen een kruzink
Gert Huzink reed in het stof van voorgangers verkeerd en miste een afslag. Daardoor moest hij een stukje terug. Ondanks de snelle MKR hybride Renault rallytruck kon de verloren tijd op de korte proef niet meer goedgemaakt worden. Het resultaat was daarmee een zevende plek. Als de heren Huzink, Buursen en Roesink op die positie eindigen in deze rally, zal dat teleurstellend zijn, maar voor vandaag maakt het gelukkig nog niet veel uit. Morgen zullen ze waarschijnlijk een mooie inhaalrace kunnen starten en vooraan eindigen.
Zuurmond rijdt probleemloze proloog
Navigator Tjeerd van Ballegooij doet namens Rainbow Truck Team verslag van de proloog: “Het was een 45 kilometer heen, toen een proef van 19 kilometer. Best wat zand en geslinger tussen bomen door. Eigenlijk van alles wat. Iedereen zit verschrikkelijk kort op elkaar. De verschillen tussen de eerste en de laatste truck zijn enorm klein. We hebben goed gereden. De auto doet het goed, dus we hopen dat we zo de trend kunnen voortzetten.” De heren Zuurmond, Kwakkel en Ballegooij eindigden als 8e truck op een kleine twee minuten van dagwinnaar Martin Macik.
Bij DDW deden de remmen niet mee
Egbert Wingens is hier vooral om de vernieuwde Iveco rallytruck te testen. Dat leverde na de proloog meteen goed werk op voor de monteurs. Al snel bleek tijdens de korte proef dat de remmen niet goed werkten. Daarnaast functioneerde de versnellingsbak niet goed. In het bivak werd meteen een flinke operatie op touw gezet om de complete versnellingsbak te wisselen. Ook het remprobleem hoopt men bij DDW snel verholpen te hebben. Met de negende tijd van vandaag start het team morgen als voorlaatste truck aan de eerste lange etappe in deze Rallye du Maroc.
Morgen wacht het echte werk…
De uitslag van vandaag bepaald de startvolgorde van morgen. Dan wacht een flinke etappe met 311 wedstrijdkilometers en de verbindingsroutes tellen bij elkaar een kleine 400 kilometers. De rallykaravaan trekt van oost Marokko naar het westen. Daar is het meest uitdagende terrein voor de off-road rallysport te vinden met uitgestrekte zand en gravelvlaktes, drooggevallen rivierbeddingen en natuurlijk duinen. Kortom: Morgen wacht het echte werk.