En toen was het alweer voorbij. De Breslau Rally 2023 eindigde op vrijdag 30 juni met een laatste beproeving voor mens en machine. Nog één keer waren de trucks zo goed mogelijk geprepareerd door de monteurs en zetten de rijders met hun crew de helmen op om de strijd aan te gaan. Zo kropen ze in hun kuipstoeltjes, riemen vast en gaan. Dik negentig kilometer proef moest worden afgelegd. Geen simpel rondje om de kerk, maar een serieuze proef om daarna het definitieve klassement te kunnen opmaken.
Het was Richard de Groot die zijn tweede dagzege binnensleepte. Zo sloot het Firemen Dakarteam de rally goed af. De dagen voorafgaand zat het allemaal net een beetje tegen, waardoor de eindzege uit zicht raakte. Op deze laatste dag werd het spannend of de tweede plaats nog te pakken was. Uiteindelijk kwamen De Groot, Hulsebosch en Laan een kleine zes minuten tekort. Met de derde plek in handen kijkt het team nu alweer vooruit naar de Baja Aragon die over drie weken plaats zal vinden.
Team Leeuw Rallysport eindigde de laatste etappe wederom op een tweede plek. De Ginaf heeft bewezen mee te kunnen met de snelsten. Zonder die vervelende crash op maandag had het team zich naar alle waarschijnlijkheid op één van de drie ereplaatsen geëindigd. Maar zo zijn er altijd teams die ergens in een rally de pechduivel tegenkomen. Dit keer was het Leeuw en volgende keer wellicht iemand anders. Het team en de truck hebben genoeg potentie en hopelijk zien we ze de komende jaren nog vaak genoeg in actie komen.
Expeditie Voertuigen Rallyteam moest er nog even goed voor gaan zitten om in de laatste loodjes van de Breslau Rally 2023 de tweede plek te bemachtigen. Met een derde plek in de etappe lukte dat en zo hebben Hugo Kupper, Michiel Sanders, Sofian Brinksma en monteurs een wereldprestatie geleverd. Als je het team en de truck afzet tegen de direct concurrerende teams met veel jongere top rallytrucks, is het een eindpositie om in te lijsten en prominent in huis op te hangen. De geweldige prestatie zal hopelijk leiden naar een avontuur in een andere rally. Er wordt gedroomd over de Morocco Desert Challenge in 2024.
De Scania-Mercedes van Truck Team Holten eindigde zowel in de laatste etappe als in het eindklassement op de vierde plaats. Hans van Geest, Martin Roeterdink en Roy Korenromp kunnen super tevreden terugkijken op deze Breslau Rally. Alleen in het begin was er een baaldag met veel pech, maar daarna waren de prestaties van team en truck constant. Voor het team is het wel erg jammer dat de tweede truck, net als vorig jaar, niet mee kon komen. De Scania van Truck Team Müller (onderdeel van Truck Team Holten) had dusdanige motorschade dat deze het grootste gedeelte van de rallyweek op de trailer heeft gestaan. Er zijn snode plannen bij Truck Team Holten om een andere rallytruck aan te schaffen en volgend jaar mogelijk met drie trucks terug te keren.
Het Rally Team Dust Warriors heeft met William van Groningen, Raph van den Elshout en Jaco van Groningen een verdiende eindoverwinning behaald. In de laatste glibberige etappe hoefden de mannen in de groene Iveco niet tot het uiterste te gaan en sloten deze als vijfde af. Moe maar voldaan kan het team terugkeren naar Nieuw-Vennep en de bekerkast weer wat verder inruimen.
Het FVDS team was een grote onbekende, maar ze hebben zich als nieuwelingen keurig laten zien. In de laatste etappe mochten Fiers, Van der Sanden en Jansen ook nog reddende engel spelen door de gekantelde truck van Alexander Koot op vier wielen terug te zetten. De zevende plek in de etappe is gelijk aan de positie in het eindklassement.
Als langzamere voertuigen voor je zitten ga je sentinellen en normaal gesproken gaan die deelnemers dan voor je aan de kant. Alexander Koot, Wesley en Jessie van Groningen in de groene DAF zaten als een malle op de sentinel te drukken, maar twee ssv’s voor hun weigerden hun sportieve plicht te doen en tsja… Dan moet je risico’s nemen om er alsnog voorbij te komen. En daar ging het mis. Op een brede tankbaan werd het midden opgezocht. Het natte zand was zo mul dat snel werd teruggestuurd om op het hardere pad terecht te komen. Ze zijn inderdaad terug op het pad gekomen, maar lagen op zij in plaats van koers. De truck is vrij snel weer overeind geholpen door de FVDS Ginaf en kon gelukkig zelfstandig de finish over komen. Het zou maar zo kunnen dat dit de laatste keer is dat de DAF voor het Rally Team Dust Warriors in actie is gekomen. We hoorden mooie geruchten, maar verder kunnen we daar helaas niks over zeggen. Voor Jessie van Groningen was het trouwens de eerste ervaring in de rallytruck. De dochter van William kon zo meekijken hoe het vak van navigeren werkt en wie weet zien we haar de komende jaren terug in die hoedanigheid. Ze heeft in ieder geval al veel meegemaakt en zelfs een eerste kanteling ervaren. Dat is allemaal waardevolle ervaring voor de toekomst.
Zo kwam er een einde aan een prachtige rallyweek in Polen, komt er voor nu ook een eind aan onze verslaglegging en pakt Rallytrucks ook weer een dosis nieuwe ervaringen mee. Hopelijk hebben jullie de artikelen kunnen waarderen. Vergeet niet de mogelijkheid om ons te ondersteunen in deze uit de hand gelopen hobby. We hebben de doneermogelijkheid op onze website. Al is de bijdrage klein, het helpt ons te doen wat we doen. Van podcasts tot eigen artikelen en natuurlijk het delen van alle relevante berichten op Facebook. Voor nu super bedankt voor het lezen, de fijne reacties en op naar meerrrrr….