Ook op donderdag werden twee proeven verreden. Zo lukt het de organisatie geen overvolle pistes te hebben. Rijden motoren, quads en de extreme klasse namelijk het ene parcours, doen de ssv’s, auto’s en trucks het andere. Daarna wordt gewisseld en zo werkt dat prima. De gecombineerde uitslagen vormen het dagklassement. Aan het begin van deze Breslau rally spraken we al van “een slag om de arm” wat betreft de uitslagen en dat is maar goed ook. Er worden nogal wat tijdstraffen uitgedeeld en na protesten ook weer dikwijls ingetrokken. Vanochtend werd ons vorige dagverslag online gepubliceerd toen Jerry Leeflang binnen een paar minuten appte over het ongelukkige feit dat we een verkeerde winnaar bejubelden. Deze had ondertussen een tijdstraf gekregen terwijl wij daar nog niet van op de hoogte waren. Misschien goed om te weten: Jerry is het “manusje van alles” bij Rally Team Dust Warriors. Een soort Chef de Mission die onverschrokken en onvermoeibaar allerhande regeldingen en klusje voor het team op zich neemt. Nu redde hij ons met zijn appje. Voor zo ver het kon trokken wij onze spreekwoordelijke keutel in om het artikel aan te passen. U, als begripvol lezer, zal begrijpen dat dit huidige verslag met het zweet in de bilnaad wordt geschreven, want oh wee; straks zitten we er weer naast. Bibber bibber, sidder sidder… En ja hoor; het ging bijna weer mis. Na het verschijnen van een voorlopige uitslag vol tijdstraffen begonnen we aan het maken van dit verslag. Ondertussen trok een massa deelnemers richting de organisatietrailer om te protesteren. Gelukkig hoefden er geen wegblokkades te worden opgeworpen door boze blokkeertruckers, want al snel werden de meeste tijdstraffen teruggedraaid. Wij werden er nog net op tijd op gewezen. Dit is wat we nu weten:
Het Firemen Dakarteam verlangde vurig naar een goed resultaat. De hele dag werd er mooi geduelleerd met Team Leeuw Rallysport. Dit keer trokken Richard de Groot, Jan Hulsebosch en Mark Laan aan het langste eind en wonnen beide proeven en dus is de dagzege een feit. Tenzij…. Yep: De slag om de arm.
Het was weer niet voor de eerste keer een tweede plek voor Team Leeuw Rallysport. Het team in de Ginaf presteert uitstekend in deze rally. Marc Leeuw gaf aan dat de crash van maandag alleen maar zuurder gaat smaken door de verder goede prestaties. Het “wat als…” blijkt dan toch een moeilijk te negeren gedachte.
De onbetwiste leider in het klassement is William van Groningen. Vandaag geen reden om te pushen en onnodige risico’s te lopen. Met de derde positie in het dagklassement blijft Rally Team Dust Warriors met de Iveco Powerstar op koers richting eindoverwinning. Met een kleine veertig minuten voorsprong zal begonnen worden aan de laatste etappe op vrijdag.
Hans van Geest stuurde zijn rallytruck vakkundig naar een prachtige vierde dagklassering. De unieke Scania-Mercedes is ooit gebouwd voor de extreme klasse, maar eenmaal in bezit van Holten Truck Team stevig onder handen genomen. Prachtig om te zien dat de truck keurig mee komt in de grootste Europese off-road rally. Ook in het algemeen klassement staat het team op de vierde plek. Opvallend feitje: Het is de enige rallytruck hier op Giti banden. De set waarop Hans rijdt ligt er al drie jaar onder en heeft nog nooit lek gereden. U leest het goed: Nog nooit!
De DAF van Expeditie Voertuigen rallyteam begint aan het eind van de intensieve rallyweek meer en meer te vragen om liefdevolle aandacht van de monteurs. Een steuntje hier, een ventilator daar; het zijn korte nachten voor het fijne kleine team. Wel mooi om te zien hoe teams elkaar moeiteloos helpen. Een steuntje van Rally Team Dust Warriors en een speciaal boutje bij Holten Truck Team. Zo lukt het Hugo Kupper vast en zeker met de DAF goed aan de laatste etappe te beginnen. Met een stel hijgende brandweermannen in de nek zou het nog spannend kunnen worden of Kupper en crew de tweede plek in het truckklassement kunnen vast houden en over de streep trekken. Het is nu al geweldig hoe een truck van zo’n twintig jaar oud het doet ten opzichte van de twee recentere Iveco Powestars.
Dat het een slijtageslag aan het worden is voor menig rallytruck blijkt wel uit het feit dat zowel het FVDS rally team met de Ginaf als Alexander Koot met de Dust Warriors DAF donderdag veel problemen kenden. Koot had eerst een kapotte accu en vervolgens geen brandstofdruk meer. Er is ook daar door Koot en de monteurs flink gesleuteld. Vlak voor deze publicatie wist Alexander Koot te melden dat ze de truck klaar hebben staan voor de laatste wedstrijddag. Hij hoopte nog een uurtje te kunnen slapen en dan de truck over de finish te rijden.
Onze vrienden Anna en Henkjan Blok, die overigens alle foto’s voor onze verslagen aanleveren, kwamen het team tegen op de plek des onheils:
De sleepauto van dienst is trouwens officieel ook een rallytruck. Rob en Fredo Smit rijden er mee onder de naam Smit Offroad Team. Ze gaan in hun klasse waarschijnlijk winnen, want de Unimog met G-klasse opbouw is de enige in de klasse van lichte trucks. We hebben ze in onze verslaglegging niet meegenomen omdat het nou net niet echt overkomt als een echte rallytruck. Omdat wij daar enige gewetenswroeging over hebben hier tot slot wat mooie foto’s van dit unieke voertuig van een leuk team:
Goedemiddag robert,
Leuk om een oud Swifterbanter te onmoeten in polen met dezelfde passie als wij.
Helaas herkende jullie onze truck niet als een echte rally truck.
Je hebt jullie fout erkend en op het eind weer hersteld!! 😊👍
Ik hoop dat je hem beetje in de gaten houd en dat je er achter gaat komen dat het wel een “ waardige rallytruck” gaat worden .
We zijn namelijk volop in ontwikkeling, als we tijd hebben, om nog veel dingen te verbeteren.
We rijden dit jaar voor de 2 e keer met deze unieke, zelfontworpen gele truck, die idd compleet anders is als de “rest “.
Afgelopen jaar hebben we de motor en de aandrijflijn veranderd, en komend jaar gaan we met de vering en stabiliteit aan de gang.
Zo hopen we steeds wat verder te komen
We zouden wel graag de balkan willen rijden in september maar hebben nog geen toestemming van alexander en Daniela gehad😟, misschien dat er voor light trucks wel een mogelijkheid is om mee te doen ??
Hoop jullie vlgd jaar zeker op de breslau weer te zien!
Gr Fredo en Rob Smit