De eerste dag van de Breslau rally bracht meteen veel verhalen met zich mee. Naast een proloog van 29 kilometer werd ook een stevige eerste etappe met 143 getimede kilometers verreden. Mens en materieel kregen het stevig te verduren en veel monteurs zullen tot in de kleine uurtjes door moeten werken om de trucks weer in optima forma aan de start te krijgen van dag twee.

Het Firemen Dakar Team, met Richard de Groot achter het stuur van de vers uit Tsjechië MM Technology Iveco Powerstar, kon imponeren tijdens de proloog, die de startvolgorde bepaalde van de eerste etappe. Helaas zat het daarin tegen. Na een minimale actie ter ontbossing sneuvelde de voorruit. Zonder de glazen barrière had stof en opspattend water vrij spel. Dat belemmerde de snelheid van het ambitieuze team. Het lijkt er op dat De Groot met Jan Hulsebosch en Mark Laan de vierde plaats behaald hebben. Een officiële uitslag is er nog niet, vandaar dat er sprake is van de welbekende “slag om de arm”.

Het Rally Team Dust Warriors rijdt met twee rallytrucks, waarvan de Iveco Powerstar met William van Groningen achter het stuurwiel de blikvanger is. Met navigator Raph van Elshout en monteur Jaco van Groningen naast zich in de cabine, pakte William kostbare tijd op de concurrentie en sloeg zo een eerste serieuze slag op de openingsdag van deze vijfdaagse rally. Tijdens de proloog startte de groene Iveco als zevende truck en werkte zich keurig op naar de derde tijd. Onderweg werd nog even een flinke tak als souvenir meegenomen, die zich door de voorruit had doorboord. Voor de start van de eerste etappe werd een nieuw glaswerk geïnstalleerd en ging Van Groningen er eens goed voor zitten. Ook hier geld de slag om de arm, maar voor zo ver we het nu weten is deze equipe van Rally team Dust Warriors de grote winnaar van deze eerste dag.

Vorig jaar liet Marc Leeuw met zijn team zien dat ze goed gedijen in een rally als deze. Leeuw Rallysport rijdt voor het tweede jaar met een Ginaf X2222 Evo 2. Een onafhankelijk geveerde rallytruck die op de tankbanen en bospaden prima uit de voeten kan. Samen met Roy van Veenendaal en Marco Siemons vormt Leeuw een podiumwaardig team. Met een keurige tweede positie is Marc dan ook meer dan tevreden. De technici van het team kennen de truck nu veel beter dan vorig jaar en ook Leeuw weet beter wat de truck wel en niet kan.

Veel liefhebbers van de truck rallysport zullen zich de blauwe DAF rallytrucks van Team De Rooy herinneren. Zelden zie je rallytrucks die zo’n twintig jaar oud zijn en nog steeds goed meekomen in hedendaagse rally’s. De drie trucks die De Rooy destijds bouwde rijden nu nog rond. Eén bij het Franse service team Boucou, een tweede bij Aart Schoones en de derde is in bezit van Hugo Kupper. Laatstgenoemde rijdt in de Breslau rond onder de teamnaam Expeditievoertuigen.nl en wist zich verdienstelijk naar de derde plek te manoeuvreren in het dagklassement. Ten opzichte van vorig jaar is er gewerkt aan een betere veerweg en dat werpt meteen vruchten af. Met kersverse en dus onervaren navigator Michiel Sanders en monteur Sofian Brinksma laat Kupper zien dat het team deze rallyweek mee kan strijden om de podiumplaatsen.

Alexander Koot vormt met Wesley en Jessie van Groningen de tweede equipe van Rally Team Dust Warriors. In een DAF rallytruck, die overigens nog van Marc Leeuw geweest is, werd een prima zesde plek behaald.

Truck Team Holten kan helaas terugkijken op een slechte eerste dag. Beide trucks wisten de 143 kilometer lange proef niet uit te rijden. Verschillende technische tegenslagen maakten dat Jeroen Müller en Hans van Geest een baaldag hadden. Gelukkig zijn beide trucks wel weer in staat om morgen van start te gaan.

Jasper Fiers, Hans van der Sanden en Ruud Jansen vormen een nieuw truckteam en hebben een bijzondere Ginaf VMD2208 overgenomen van het gestopte VMD team dat vorig jaar nog de extreme klasse van de Breslau wist te winnen. Aan alles is te merken dat de heren, die rijden onder de naam FVDS Offroad, een onbekend avontuur zijn aangegaan. Deze rally zal waarschijnlijk een geweldige leerschool zijn.

Op dag twee wachten zo’n 140 kilometer op hetzelfde terrein. Er zijn dus weer nieuwe slagen te slaan, maar Van Groningen heeft de eerste geslagen.