Het was wederom een loeizware en vooral snikhete etappe, zelfs in het bivak liepen de temperaturen op tot boven de 40 graden, laat staan hoe het in de racevoertuigen is. Uit meerdere monden hebben we gehoord dat ze het nog nooit zo heet meegemaakt hebben. De temperatuur loopt de komende dagen nog verder op, dus we zijn benieuwd of organisator Gert Duson beslist om een of meer etappes in te korten. Dat de rally niet zonder gevaar is bleek maar weer, de zeer ervaren navigator Laurent Lichtleuchter (15 Dakars op zijn naam, inclusief twee overwinningen in de T2 categorie) is ter plekke overleden na een aanrijding met een ander voertuig van de SSV waar hij samen met coureur Patrice Garrouste in zat. Uiteraard vanaf deze plek veel sterkte voor zijn nabestaanden.
Na twee pechdagen, waarvan gisteren de meest dramatische met een reparatie op de stage van zeker twee uur, bewees Eimbert Timmermans dat het een enorme klasbak is en zijn zelfgebouwde rallytruck goed mee kan komen. De techneut-coureur heeft een technisch brein van hier tot Tokyo en combineert dat met een fijne rechter voetje. Het was een dag waar alles mee zat. Even leek de truck op een snel stuk na twee stuiters over het neusje te koprollen, maar zwaartekracht werkte dit keer in het voordeel van de tweevoudig wereldkampioen zijspancross. Wegens de malheur van gisteren moest de equipe van EX Dakar als één van de laatste trucks starten. Vandaag zijn ze wereldkampioen inhalen met een grandioze opmars in de snikhete Marokkaanse grensstreek met Algerije tot gevolg. Fysiek kwam Timmermans zijn DAF als vijfde truck over de finish. Op gemeten tijd werd het nog een plekje hoger.
Steun ons!
Wederom Vicktory! Twee etappes op rij voor de eigenaar van Versteijnen Trucks Met Teun van Dal en André van der Sande wist Vick Versteijnen zijn Iveco Powerstar zonder al te veel problemen aan de finish te krijgen. Net als Van Kasteren had Versteijnen ook problemen met een accupakket. Tot nu toe verdelen de twee vrienden Janus en Vick de dagoverwinningen deze Morocco Desert Challenge.
Monteur Suzanne Peek werd vandaag vervangen door Bert van Donkelaar. Peek moet nog herstellen van de oververhitting die ze gisteren opliep. De reglementen staan een wisseling niet toe, dus straftijd zal moeten worden geïncasseerd. Aangezien Anja van Loon hier is om te oefenen werd besloten toch in deze bezetting te starten. De proef werd als derde snelste afgelegd. Wederom een puike prestatie van de ambitieuze debutante in de truck.
Janus van Kasteren, monteur Darek Rodewald en navigator Marcel Snijders konden een feilloze etappe al snel vergeten. Een gat werd niet op tijd gezien en door de impact die volgde braken twee veerbladen aan de achterkant. Later brak voor ook nog een veerblad. Om aan de finish te komen moest dus heel behoudend gereden worden.
Na de verplichte “broodjespauze” halverwege de special stage kwamen er problemen met de koeling. Één van de accu’s die daarbij moet helpen had het begeven. Oorzaak: De extreme hitte. En het gaat nog warmer worden. Een punt van zorg dus voor het serviceteam.
“Zo warm heb ik het in de 12 rally’s die ik nu gereden heb nog nooit meegemaakt”. Met deze quote begon Aad van Velsen van Van Velsen Rallysport zijn verhaal van de dag. De hitte en het managen daarvan bleek één van de grootste uitdagingen deze dag. “We hadden problemen met het bandenaflaatsysteem.” Aldus de sympathieke transportondernemer uit Stompwijk. Door dit probleem liep een band eerder leeg dan de sensoren aan konden geven. Die band is dus kapot gereden. Verder verliep de etappe zonder grote problemen. De duinen worden foutloos doorkruist en navigator Marco Siemons deed zijn werk ook perfect. Een prachtige vijfde dagklassering was de beloning en met een vierde plaats in het algemeen klassement is Van Velsen enorm in zijn nopjes.
Maarten Steenbekkers staat voor het eerst in een “woestijnrally”. De eerste dag viel het hem vies tegen met de stenenpaden. Gisteren genoot hij al meer en vandaag kwam er een grote glimlach op zijn gezicht toen hij zijn debuut maakte in de duinen. Met de ervaren Belgische navigator Jan van der Vaet in de truck lukte het de rijder van het RAL 6005 rally team probleemloos door de grote zandbulten heen te komen met zijn DAF.
Op de honkebonkepaden konden de snelle Iveco’s beter uit de voeten en de in de duinen gewonnen tijd ruimschoots goed maken. Het mocht de pret niet drukken en Steenbekkers neemt alle indrukken gretig in zich op. Hij geeft wel toe dat ze iets te onbevangen naar deze rally zijn gekomen. Dat zal in de toekomst vast anders gaan.
Lars Jans genoot vandaag van de duinen. Lars: “Met de nieuwe navigator Arjen van Asselt gingen we voor het eerst de duinen door. Arjen was diep onder de indruk en genoot met volle teugen. Wij kwamen als zesde binnen, boven verwachting maar dit smaakt naar meer!”
Aart Schoones is een tevreden man. Deze rally rijdt hij met twee broers naast h’m in de cabine. De truck is een DAF waarmee Jan De Rooy in Gauloises blauw nog mee gereden heeft in de Dakar rally. Toen een top truck, maar nu verouderd. De ontwikkeling in de afgelopen jaren heeft niet stilgestaan. Tot voor kort reed de ervaren Schoones in zelfgebouwde DAF rallytrucks, maar dit keer prepareerde hij deze legendarische De Rooy truck.
Voor de paden met stenen is de truck niet geschikt, maar in de duinen ging het super goed. “Ik had van te voren nog wel wat schrik voor die duinen vandaag. In 2019 was het de laatste keer en toen ben ik gecrasht.” De angst werd snel overwonnen en de strook van veertig kilometer maakte de hele rally al goed.
De DAF geeft verder geen krimp en lijkt niet kapot te kunnen. Alleen kost het meer tijd om grote delen van het parcours af te leggen in verhouding tot een groot deel van het deelnemersveld.
Fons Jans is wederom uitgevallen, met de zelfde reden als gisteren: dieseltank lek. Na 180 kilometer moest hij afhaken. Fons: “Erg jammer van de lekke tank, maar de nieuwe fix ziet er veelbelovend uit. Jammer van de verloren tijd maar dat mag de pret niet drukken. De truck doet het verder boven verwachting!”
Greenteam Panhuijzen: “Stage 4 zit er weer op. Foum Sguid – Foum Sguid. De duinen en dat in een temperatuur van een graadje of 40… Maar ja, je wilt woestijn racen of niet..De mannen zijn aan het werk, Eva zat namen het team bij de briefing.”