Vandaag was de laatste echt zware dag, en het was de dag van de Martins. Martin Macik, die de etappe op zijn naam schreef, maar ook Martin van den Brink, die juist veel tijd verloor. Pascal de Baar (4) en Richard de Groot (5) vielen net buiten het podium, waar Janus van Kasteren (2) en Valtr (3) de linker- en rechter-tree bezetten.
Terwijl de neuzen van Janus van Kasteren jr., Marcel Snijders en Derek Rodewald de zoete geur van triomf ruiken, moest eerst nog de laatste serieuze etappe van deze Dakar rally worden verreden. “We juichen pas als we over de eindstreep zijn.” liet Janus gisteren al optekenen. Vandaag wachtte de dertiende etappe met een special stage van 153 kilometer. Na een te verwaarlozen verbindingsroute van 9 kilometer, doken de deelnemers nog één keer de duinen in. Waar 31 december 55 trucks begonnen aan de rally, zijn er nu nog slechts 15 die meedoen in het algemeen klassement. Het geeft aan hoe zwaar deze editie van de Dakar is. Ook vandaag was het zeker geen makkelijke special stage. Maar de equipe van Boss Machinery Team De Rooy kwam deze dag gelukkig goed door. Van Kasteren jr. moest als eerste van start en ging er vol voor. Tactisch rijden door ietsje rustiger aan te doen is niks voor de man uit Veldhoven. Met de snelste tussentijden op waypoint één en twee bewees Janus jr. zijn gelijk. Heel even kwamen de mannen vast te zitten. Gelukkig is de Iveco rallytruck uitgevoerd met zogenaamde jacks. Dat zijn statieven met stempels die de truck omhoog kunnen drukken. Met behulp van die jacks kwamen ze snel weer los. Het kostte de mannen in de Iveco Powerstar de dagzege, maar met de tweede plek in deze special stage is de eindzege vrijwel zeker. Al wil Janus ook nu nog niet te vroeg juichen. “Morgen nog even afmaken.” Dat het geen gemakkelijk dagje was blijkt uit Janus zijn verslag: “Het was vol gas tegen die duinen op. Het was alleen maar duinen. Afstappen erachter. Heel los zand, dus het was niet zo maar een dagje. Nadat we even vast zaten ging Macik ons voorbij, maar die konden we snel weer bijhalen. Het goede navigeren van Marcel heeft daar zeker het verschil gemaakt. We zijn toen achter hem aangereden naar de finish.” Het was dus weer een fantastische teamprestatie vandaag.
Pascal de Baar: “We zijn tevreden met wat we vandaag hebben kunnen doen. Meer dan vierde zat er niet in. We zijn achteraan gestart, maar al snel hadden we de eerste trucks te pakken en zo konden we er steeds meer binnen hengelen. De duinen waren echt zacht en in het begin vreselijk verrot gereden door de trucks voor ons, maar voor ons niet zo moeilijk, dus we konden pushen. De auto liep als een zonnetje en de jongens waren scherp als een mes.”
Richard de Groot werd vandaag met zijn Firemen vijfde! Super prestatie! Simone: “Het was nogal een stevige etappe voor de laatste dag, met hoge duinen en diepe duinpannen waar je in vast kon komen te staan. Uiteindelijk mooie glooiende duinen aan het einde waardoor we als 5e zijn geëindigd.”
Mitchel van den Brink viert vandaag zijn 21e verjaardag. De jongste etappe-winnaar in de Dakar ooit: “Na 20 kilometer zijn we mijn vader uit het zicht verloren. We zijn om een duin gereden om hem te zoeken. We zagen ze tegen een duin staan met problemen met versnellingsbak, Onze monteur Jarno heeft Richard, de monteur op de truck bij pa, geholpen. We zijn daarna samen verder gegaan, maar na 20 kilometer hebben we besloten dat wij doorreden. De problemen waren nog niet voorbij. Wij konden echter niets meer doen en hebben onze spullen, zoals olie, afgegeven. Jammer dat zijn tweede plaats weg is. We moeten blij zijn met de derde plaats. Het is niet anders.” Zelf staat de jonger Harskamper overigens vierde in het klassement, een meer dan keurige prestatie!
Martin van den Brink: “Al vrij snel in het begin van de proef kwamen we in de problemen,. De sensor van de versnellingsbak was eruit gelopen. Na 60 kilometer zijn we gestrand. We hadden geen achteruitversnelling meer. We moesten olie bijvullen en de laatste 100 kilometer reden we zonder achteruit versnelling. Er mocht niets fout gaan op de laatste twee duinen. Met onze ervaren bemanning is het gelukt. We zijn natuurlijk teleurgesteld dat de bak ons in de steek liet. We hebben er echter wel keihard voor gevochten. We geven nooit op en gaan nu naar het bivak in Al Hofuf. We kunnen niet harder dan 80 km per uur en moeten nog 500 kilometer. Het is jammer, maar dit is Dakar. We zijn nu derde en morgen gaan we het afmaken. We hebben in de eerste week onze slag geslagen. Nu moeten we het podium veiligstellen via de opgebouwde voorsprong. Als dat lukt kunnen we toch met opgeheven hoofd de rally verlaten.”
Ad Hofmans kreeg hem niet cadeau vandaag. Gelukkig waren de duinen minder zwaar dan die van gisteren, hadden ze geen angsten door de crash van gisteren en reden ze een probleemloze dag. Ze krijgen morgen een medaille voor het finishen, dat kunnen niet veel truck-equipes zeggen!
Rainbow-navigator Tjeerd van Ballegooij: “Vandaag was het in vergelijking met gisteren en eergisteren een redelijk eenvoudige proef. De duinen waren in deze etappe aanzienlijk lager en flauwer, maar opletten moeten we altijd. Het liep soepel. Vanochtend stond de truck er netjes bij dankzij de monteurs, met onder meer de derde nieuwe bumper, maar die is gesneuveld in de strijd. We zijn ergens steil naar beneden gereden en recht met de bumper in het zand gehapt. Dat is een beetje jammer, maar om onder de ereboog door te gaan hebben we geen bumper nodig.”
Jasper Riezebos, navigator van Adwin Hoondert: “De tussenbak is nog steeds kapot, dus we kunnen niet meer harder dan 100. Bij de start rechts van het pad af en meteen zaten we in de duinen. Na kilometer of tien – het stond al in het roadbook – werden dat heel zachte duinen. Het leek wel bakpoeder, zo zacht. Af en toe konden we niet boven komen, dus moesten we een stukje terug, de bandenspanning nog verder laten zakken en nog eens aanzetten. De eerste 40 kilometer was het zo. We hebben paar keer tegen elkaar gezegd: ‘Als dit zo 100 kilometer doorgaat, komen we gewoon weer in het donker en komt de helft niet aan’. Maar het hield op en het werden weer wat normalere, langere en minder steile duinen. Ook al is het maar 100; we rijden nog, dus morgen gaan we er nog één dagje tegenaan en dan zien dat we het ding naar de streep krijgen.”
Bij Van de Laar waren er schijnbaar problemen, ze lagen op koers voor een podiumplek in het dagklassement maar verloren in het tweede deel van de etappe veel tijd. Zestiende plek zijn we niet van dit team gewend.
Hugo Kupper: “Vandaag was een mooie stage, met wat uitdagende duinen erin! Gelukkig hadden onze klanten geen problemen en konden we blijven zitten vandaag.”
Ard Munster: “Daglicht! Eindelijk een een finish bij daglicht. Een heerlijke etappe gereden en geen asstsitentie hoeve te verlenen. In het begin een paar hoge level 3 duinen, die kon de Tatra net hebben en daarna werd de piste alsmaar sneller. Het zonnetje lachte ons tegemoet al wetende dat we een keer optijd aan de finish zouden staan. Nog geprobeerd om de groene Iveco van de Dust Warriors overeind te kregen maar daar was toch een 6×6 voor nodig.”
Jos Schotanus: “Vandaag vond ik het ook best een zware dag. Wij zijn op een bepaald moment benaderd door pc course om een gekantelde truck te gaan helpen. Dit hebben wij geprobeerd maar is helaas niet gelukt, deze lag te slecht. Toen hebben we de bemanning in 2 keer veilig naar de weg gebracht.”
Giso Verschoor: “Gewoon gestart maar veel gebeurt. Trucks op z’n kant donker vast etc etc. We zitten er nog in!! Vermoeidheid gaat parten spelen. Concentratie is erg belangrijk. Maar we gaan gewoon lekker met de MAN.”
Zelfs op de lange weg naar het hotel blijft de pechduivel DDW op de hielen zitten. Regen. En de ruitenwissers die er geen zin meer in hadden..
Het is de laatste dag met een special stage in de Dakar Classic. Morgen zal de karavaan van klassieke rallyvoertuigen in een mooie optocht de laatste 163 kilometer naar finishplaats Dammam rijden. Vandaag echter nog een special stage van 263 kilometer. Janus van Kasteren sr., Thijs Heezen en Herman Keijsers spreken van een makkelijke stage. Herman doet verslag: “Het ging vandaag vooral langs de Perzische Golf. We hadden dus kapitein Thijs weer aan het roer gezet. Niet echt een bijzondere stage. Navigeren was ook makkelijk; steeds de zee aan de rechterkant houden. Eigenlijk het makkelijkste terrein van de hele rally.” Toch verliep het vandaag niet helemaal soepeltjes. In het begin van de special stage hoorden de mannen in de DAF 3300 Dubbele Kop plots lucht lekkage. Ze keken eerst elkaar aan, maar het bleek toch echt iets aan de truck te zijn. Herman: “We zijn meteen gestopt en het bleek een luchtslang die gesmolten was omdat er een flexibele buis bij de uitlaat afgebroken was. We hadden vervolgens twee opties; we koppelen één motor af en rijden verder op de andere of we doen een noodreparatie.” Met de welbekende kwinkslag vervolgt Herman zijn relaas: “ Omdat Janus toe was aan een nieuwe uitdaging is voor de tweede optie gekozen.” Van Kasteren sr. heeft de luchtleiding hersteld en daarna provisorisch een afscherming gemaakt, waardoor er geen hete lucht meer bij de leiding kon komen. Dit laatste om herhaling van het euvel te voorkomen. Bijkomend voordeel was dat de heren nu ineens stoelverwarming hadden. Verder heeft de robuuste Dubbele Kop van DAF De Rooy Classics zich weer prima gehouden. Met kapitein Heezen werd het een behouden vaart en zo zit het prachtige avontuur er bijna op. Janus sr., Thijs en Herman waren op tijd in het bivak en kijken uit naar de laatste dag van morgen.
Voorlopige uitslag etappe 13
1 Macik 3H02M43S
2 Van Kasteren +0:03:25
3 Valtr +0:10:31
4 De Baar +0:14:56
5 Richard de Groot +0:16:11
6 Mitchel van den Brink +0:25:08
7 Soltys +0:34:55
8 Sugawara +0:35:29
9 Bellina +0:41:09
10 Hofmans +0:42:03
13 Zuurmond +0:47:41
14 Hoondert +0:54:15
16 Van de Laar +1:05:19
17 Behringer/Kupper +1:25:48
19 Martin van den Brink +2:13:25
20 Tomecek/Munster +2:35:00
? Ingels ?
? Verschoor ?
DNF? Van Groningen ?
DNS? Ingels/Schotanus
Voorlopig klassement na etappe 13
1 JANUS VAN KASTEREN 49H32M50S
2 Macik +1:16:42
3 Martin van den Brink +2:43:03
4 Mitchel van den Brink +4:08:23
5 Valtr +5:03:18
6 Soltys +8:29:52
7 Van de Laar +9:35:04
8 Richard de Groot +13:21:07
9 Vratny +14:17:20
10 Sugawara +18:03:25
11 Hofmans +22:10:43
12 Hoondert +25:31:40
13 Bellina +27:55:21
De etappe morgen stelt niks voor, meer dan een ritje naar het showpodium is het eigenlijk niet. Er valt dus niks te winnen, maar, als je veel pech of een vlaag van verstandsverbijstering hebt, wel te verliezen. Laten we hopen dat dat niet gebeurt en Janus en de andere mannen bij Iveco mooi aan de Jip en Janneke-champagne kunnen! (En dan kun je wel klagen dat Kamaz er niet bij is, maar winnen met vijf kwartier voorsprong is gewoon een wereldprestatie. Punt.) Gunt u de rallytrucksmannetjes ook een glaasje sinas? Een druk op de donatie-knop wordt zeer gewaardeerd, zo kunnen we van ALLE teams verslag blijven doen, niet alleen die met de grote budgetten.