Helaas verloren de Nederlandse troeven voor de eindoverwinning, Martin van den Brink (5e) en Janus van Kasteren (6e), vandaag wat tijd, waar de Tsjechen Macik (etappewinnaar) en Loprais (3e en bouwt zijn voorsprong in algemeen klassement uit) optimaal van profiteerden. Mitchel van den Brink finisht vandaag als tweede, hij houdt de Nederlandse eer daarmee hoog én heeft een hele mooie uitgangspositie voor de etappe van morgen. Pascal de Baar grijpt net naast het dagpodium, maar zijn vierde plek is zeker een schouderklopje waard, even als Kees Koolen zijn zevende plek.
Voor we iedereen apart bij langs gaan, hier boven de podcast over de eerste week van de Dakar, Robert Baarda en Peter van Embden bespreken die met Hans Stacey en Aad van Velsen.
Mitchel van den Brink: “Het was een super mooie dag. Er zaten extreme duinen in met hele hoge klimmen. Wij hebben lekker gereden en haalden al snel Loprais en m’n vader in. We hebben alleen de rechter zijruit kapot gereden tegen een tak. Dat maakte het voor navigator Moi een beetje lastig, maar verder hebben we niets meegemaakt. Jammer dat we niet hebben gewonnen, we reden een groot deel van de etappe aan de leiding. Macik was in het laatste gedeelte iets sneller. Op de snelle paden met al die stenen is hij gewoon heel erg snel.”
Pascal de Baar tegen Rallymaniacs: “Het was erg moeilijk om niet lek te rijden, maar dat is gelukt. Aan het einde kwamen we Janus van Kasteren tegen, die wel lekke banden had gehad. De duinen waren mooi, hoog, zwaar, maar wel te doen. Daar pakten we Martin van den Brink, die vast stond. Kort na de verplichte stop kwam Macik bij ons, die als zevende was gestart, en daar zijn we bij in de buurt gebleven. Het laatste stuk in de duinen was een mooi duel met Macik. Jammer genoeg was hij net iets sneller, maar hij zei bij de finish wel dat ie moeite had ons bij te houden en dat hij een beetje bang voor ons was, omdat we zo hard gingen.”
Martin van den Brink heeft nog geen etappe gewonnen, maar finisht elke dag keurig voorin en heeft daarom bij het ingaan van de rustdag de beste papieren om het de Tsjechen lastig te maken. Martin: “Vanaf dinsdag gaat het pas echt beginnen. Vandaag hebben we wat tijd verloren dat is jammer, maar we zijn nog niet kansloos. We hebben de hele dag met een motorstoring gereden. We hebben alles geprobeerd door het systeem regelmatig te resetten, maar het hielp niet. In het begin kwam Mitchel ons al voorbij vliegen in een rivierbedding. Wat wij ook deden we konden niet harder en zagen hem zo verdwijnen. We zijn sowieso blij dat we de finish hebben gehaald. Bij de neutralisatie bleek dat we een oververhitte tussenbak hadden. De vierwieldrive blijft erin staan ook als we op asfalt rijden. Ook was de uitlaattemperatuur te hoog. We gaan nu de tussenbak eruit halen om ongeschonden het bivak te kunnen bereiken. (interviews zijn meestal direct aan de finish van de proef, red.) Het was overigens weer een mooie proef. We hebben niet heel veel gekke dingen meegemaakt. Alleen bovenop een duin hielden ze ons tegen en moesten we om de duin heen rijden. Daar baalden we wel een beetje van. Het laatste deel van de etappe hebben we door de technische problemen een beetje met samengeknepen billen gereden. We maakten ons best wel zorgen en zijn blij dat we er zijn. Op naar de rustdag.”
Janus van Kasteren heeft in het klassement ondertussen minder dan een minuut voorsprong op Macik, die hij ook als zijn grootste concurrent beschouwt, maar hij weet de derde plaats wel vast te houden. Janus over vandaag: “In het begin veel stenen. We dachten rechtsvoor een leeglopende band te hebben. We konden niet voldoende bijpompen, dus op een gegeven moment zijn we h’m toch gaan wisselen. De temperatuur liep op van 90 graden naar 100 en het wisselt natuurlijk fijner als de band nog niet kapot geklapt is. Toen stopten we en zagen dat linksvoor ook helemaal leeg was. Het bleek dat we een probleem met het bandensysteem hadden. Twintig kilometer verder weer hetzelfde, maar nu linksachter. Vanaf toen heeft Darek continu bij lopen pompen. Verder heb ik heel de dag gewoon weer gas gegeven, maar wel iets rustiger aan gedaan op de stenen. Tsja, als je geen banden meer hebt. We hebben er maar twee extra mee, dus nog één en het is over. Beetje een rotdag.”
Kees Koolen: “Na een dag zonder problemen komen we als 7e aan de finish na een proef tijd van 4,5 uur, 26 minuten na winnaar Martin Macik. Na de proef 385km terug naar het bivak in Riyad waar we de rustdag in gaan als 8e. Ook deze 8e proef was weer super gevarieerd met ook veel duinen maar ook lange paden met erg veel scherpe stenen. Op sommige plekken hebben de stenen door de banden gesneden en is zelfs een stuk van het stalen karkas doorgesneden. De eerste 8 dagen tezamen waren zoals vooraf verwacht: lang en zwaar voor het materieel. Slechts 18 van de 54 trucks die gestart zijn, zijn nog in de echte wedstrijd. Sommige zijn naar huis en de meesten rijden “voor de lol” (“dakar Experience” noemen ze dat) nog mee. Zij doen nog wel gewoon mee in de etappes en komen wel voor in de daguitslagen wat soms best verwarrend is. Deze Dakar is tot nu toe met afstand de mooiste en zwaarste in Saudi Arabië. Straks eerst de rustdag. Kunnen ze de truck een grote beurt geven. Gelukkig hebben we nog nergens schade aan de truck dus we zien vol vertrouwen uit naar de dagen in het empty quarter volgende week.”
Bij van de Laar houden ze het kort vandaag, waarschijnlijk wilden ze zo snel mogelijk naar het bivak om live naar de podcast te kunnen kijken. “De tiende tijd. We zijn tevreden met deze dag.”
Jasper Riezebos, de navigator van Adwin Hoondert: “Het was een mooie dag, maar ook een harde. Er waren hele stukken met stenen als scheermessen en serieus hoge en scherpe duinen. Die van gisteren waren liever, ronder. De moeilijkste waren al voor de pauze. Daarna waren het kleinere duinen en snelle paden. Als er één uitroepteken in het roadbook stond, moest je rekenen op twee of drie. Veel gaten en geulen stonden er niet eens in, dus we moesten veel op zicht rijden. Van achter uit is de Dakar nog zeker een keer zo moeilijk. En dit is toch al een van de zwaardere en moeilijkere Dakars, heb ik het idee. Dus dat we zo de rustdag hebben gehaald is best een prestatie.”
Firemen: “Vandaag een tweede deel van de marathon, het was een stenige piste waar we veel rijd verloren door twee lekke banden en een veerpakket kapot al vroeg in de wedstrijd. Hierdoor moesten wij de snelheid aanpassen op veel plaatsen. Hier door hebben wij wat tijd verloren vandaag maar zijn weer over de finish.”
DDW: “Stenen zegt u? Jazeker! het was weer een feest vandaag. Maar de bandjes zijn gespaard. Gewoon weer binnen op een nette 18e plek vandaag, en geen gekke dingen. Zou de rustdag morgen echt een rustdag worden?”
Beheringer en Kupper hebben de eerste twee waypoints vandaag over geslagen. Is niet erg, voor het klassement doen ze al niet mee, klanten helpen is belangrijker.
Ad Hofmans en zijn crew hebben net als voorgaande dagen met verstand gereden, zij hebben zelf alleen een band moeten verwisselen. Tijdens de neutralisatie bleek dat ze alle duinen met 2 wiel aandrijving hebben gereden. Dus tijdens de stop snel nog een luchtslang verwisseld zodat ze het vervolg van de route met 4 wiel aandrijving verder
konden. Daarna hebben ze onderweg diverse andere teams geholpen waaronder de gebroeders Coronel met het maken van hun auto. Ad voelt zich af en toe net de ANWB, gelukkig wordt het enorm gewaardeerd dat hij mede Dakar rijders helpt. Daarna zijn ze snel doorgereden naar de finish en hier op een 23ste plaats overheen gekomen. Na de proef moet er nog een lange verbinding afgelegd worden en werden ze gebeld door de Coronels dat ze weer met panne stonden. Aangezien het morgen de rustdag is zijn de heren toch maar omgedraaid en hebben ze de olijke tweeling op sleeptouw naar het bivak meegenomen.
Ingels en Schotanus kwamen met een 38e tijd langs het eerste waypoint, maar gingen elke keer een stukje verder naar voren, met een 24e plek op de finish als gevolg.
Tomecek en Ard Munster waren mooi op tijd bij de finish vandaag, ‘slechts’ 3 uren en 40 minuten als Macik. Niet elke Tsjech hoeft voorin te rijden, dat doet Tomecek liever bij de Africa Eco Race, in maart.
Nico Stijnen tokkelt lekker door, op nog geen 4 uren achter Macik is hij op een 26e plek binnen gekomen.
Bij Van Groningen zien we geen finishtijd staan in de daguitslag. William stuurde wel een kort bericht: “Onderweg naar bivak en de bemanning is uitgeput.”
Volgens het scorebord is Verschoor vandaag niet gestart. Toch heeft Rallymaniacs hem op de foto gekregen. We vermoeden dat hij de start over heeft geslagen en meteen de duinen in is gedoken om een klant te helpen met zijn snelle service truck.
Gerrit Zuurmond kon vandaag niet starten, maar zien we na de rustdag weer verschijnen. Simon Koetsier, teammanager van het Rainbow Truck team: “Na afloop van de etappe, met maar twee uur tijd voor service, konden we niet met zekerheid vaststellen wat het probleem was en we konden het zeker niet oplossen. MAN heeft vanuit de fabriek hier een serviceteam, die alles op voorraad zouden hebben. Alleen bleken die voor dit type motor enkel aluminium zuigers bij zich te hebben en wij hebben een stalen nodig. Gelukkig heeft de MAN van Mathias Behringer, snelle assistentie van South Racing met Hugo Kupper aan boord, eenzelfde motor en hij heeft wel een zuiger op reserve bij zich die ook bij ons past. We gaan ervan uit dat dit het probleem was. Morgen op de rustdag gaan we het afmaken, een testrit maken en dan hopen we dinsdag, weliswaar buiten competitie, weer te kunnen starten voor het tweede deel van de Dakar.”
Ben de Groot is vanmorgen in het Saudi German Hospital geopereerd aan zijn duim. Het advies was om dit onder algehele narcose te doen en hierdoor was hij vanmiddag na de operatie nog erg moe en suf. Gelukkig heeft hij wel weer heerlijk kunnen genieten van zijn vertrouwde bakje cornflakes met campina melk die de jongens voor hem hebben meegebracht. Vanavond zijn William en Maik weer bij hem op visite geweest en ging het al stukken beter. Ben heeft nog wel veel pijn en zijn duim is erg gevoelig, maar vanaf nu zal dat snel beter gaan. Het ziekenhuis heeft het advies gegeven ter observatie nog een nachtje te blijven en Ben heeft dit advies opgevolgd.
Tijdens de Dakar Classics van dit jaar mogen Janus van Kasteren sr., Thijs Heezen en Herman Keijsers pogen de truck wederom goed aan de finish te krijgen. Het einde van week één is in ieder geval gehaald. Heel de week ging dit zonder noemenswaardige problemen, maar juist vandaag dook er een storing op in de automatische versnellingsbak van de achterste motor. Herman Keijsers: “We hebben de aandrijfas losgekoppeld en zijn op één motor verder gereden. Gelukkig hebben we zo de finish kunnen bereiken.”
Voorlopige uitslag etappe 8:
1 Macik 4H04M28S
2 Mitchel van den Brink +0:00:59
3 Loprais +0:03:34
4 De Baar +0:07:48
5 Martin van den Brink +0:17:51
6 Van Kasteren +0:19:26
7 Koolen +0:26:28
8 Soltys +0:27:50
9 Sugawara +0:33:58
10 Van de Laar +0:34:37
15 Hoondert +1:01:23
17 Richard de Groot +1:07:08
18 Wingens +1:19:49
22 Behringer/Kupper +1:54:30
23 Hofmans +2:09:52
24 Ingels/Schotanus +2:39:03
25 Tomecek/Munster +3:22:13
26 Stijnen +3:33:44
? Verschoor ?
DNS Zuurmond
Voorlopige tussenstand algemeen klassement na etappe 8:
1 Loprais 36H30M58S
2 Martin van den Brink +0:16:17
3 Van Kasteren +0:38:03
4 Macik +0:38:50
5 Mitchel van den Brink +1:51:51
6 Valtr +2:40:02
7 Soltys +4:23:10
8 Koolen +4:43:46
9 Van de Laar +7:34:16
10 Bouwens +9:10:27
13 Richard de Groot +9:48:05
15 Hofmans +16:41:42
16 Hoondert +17:16:52
18 Ingels/Schotanus +29:39:05
19 Stijnen +37:38:11
Morgen: rustdag! De drukste dag van de Dakar dus. Sleutelen en hopen dat je niet per ongeluk iets wat het de afgelopen week goed deed verprutst door het te veranderen. En morgen hier op de site én op de podcast duiken we de historie in! Stay tuned.