Vandaag leek het er lang op dat Janus van Kasteren zijn eerste dagetappe zou pakken, hij had minuten voorsprong op de rest van het veld. Het zat hem helaas niet mee, op het laatste stukje een lekke band gooide roet in zijn worstenbroodje, een derde plek was wat hem restte, tussen vader en zoon Van den Brink in. Loprais, ook gezegend met een Iveco motor, wist de etappe op zijn naam te schrijven, met 16 seconden voorsprong op Martin van den Brink. Ook secondenwerk tussen Pascal de Baar en Mitchel van den Brink, hier echter drie seconden in het voordeel van kamp Harskamp. Macik verliest kostbare minuten op zijn directe concurrenten voor de eindoverwinning en eindigt als zesde. Koolen (7) en Van de Laar (8) doen lekker voorin mee, terwijl Valtr met plek negen nog verder terugzakt in het algemeen klassement, wat hij een paar dagen terug nog aanvoerde. En die Nederlandse etappe-overwinning? Die is voor Huzink! Deze is vandaag niet gestart, maar heeft nu wél de derde etappe op zijn naam geschreven, na het terug krijgen van tijd die hij heeft besteed aan het helpen van andere teams.
Martin van den Brink: “Ik heb een prima dag gehad. Bij de neutralisatie, op zo’n 200 kilometer, stonden we 2 minuten achter Mitchel. We zijn er vervolgens eens goed voor gaan zitten en op één van de lastige duinen passeerden we Mitchel. Hij kwam net niet boven en wij wel. Ook Loprais was betrokken in het gevecht van vandaag. We hebben alles gegeven om te winnen, maar Loprais was net iets sneller. We hebben drie keer een bult niet gehaald. Misschien was ik iets te gretig. We hebben echt voor de overwinning gereden en volop gestreden.’’
Heel veel woorden wilde Van den Brink senior er verder niet aan vuil maken. ,,We rijden goed. We staan tweede in het algemeen klassement en de achterstand op koploper Loprais is gering. Er komen nog voldoende etappes waar de verschillen groter zullen zijn en er kan iedere dag wel iets gebeuren.”
Janus van Kasteren: “Voor de stop, de eerste tweehonderd kilometer waren level 1 duinen. Dat zijn dus de makkelijkste, maar wel met heel zwaar zand. Heel veel knippen, knippen, knippen. Plank gas eroverheen en overal afsnijden. We hebben heel veel motorsporen gevolgd. Alles klopte vandaag eigenlijk wel. De truck deed het super goed. We gingen als een gek, maar een kapot bandje. Tja, daar hebben we een minuutje zeven of acht mee verloren natuurlijk. Dat is wel jammer, anders hadden we dus toch een keer die dagoverwinning. Maar die komt er nog wel. Als de truck het doet is het de beste. Oh ja; nog een veerblad kapot rechtsvoor, maar daar hebben we verder geen last van gehad.”
Marcel Snijders wist nog te melden dat het wat navigatie vandaag niet moeilijk was: “Sporen volgen én het belangrijkste; de gevaren op tijd aangeven.”
Mitchel van den Brink: “We reden lekker en lagen op koers. In de slotfase hebben we tijd verspeeld op een duin waar we de top net niet haalden. We zijn tevreden en zullen zien wat er nog gaat nog gebeuren.”
Pascal de Baar tegen Marcel Vermeij van Rallymaniacs: “We zijn net niet vierde geworden, maar èìgenlijk had ik wel derde willen worden, echter Van Kasteren kwam ons toch weer voorbij. Ik denk dat het Komt omdat het toch een beetje van die vlakke paden zijn. Of nou ja, het lijkt vlak, van die mooie glooiende paden. Dan is zo’n Van Kasteren daar net iets sneller in, een beetje dat racegevoel. Later kwamen er wat hogere duinen en wat hele steile opstappen. Dan moet je toch echt lef hebben om hem in één keer naar boven te klappen, anders moet je omrijden. Maar als je hem mist dan moet je terug en moet je alsnog omrijden. Ik ben blij dat ik nu weer in het bivak sta en dat er geen olie uit de motor gelopen is.
Kees Koolen: “Een goede uitslag; 7e op de proef met een tijd van 5 uren en 27 minuten en nu 8e algemeen. Eindelijk een proef waarin we geen pech hadden. Behalve een klein beetje aan het einde maar we hoefden daar niet voor te stoppen. Vandaag was een proef van 375 kilometer met veel zandpaden en “duinen”. Dat ligt ons wel. Wat minder was, was dat we de hele dag over flinke hobbels gingen. Aan 1 stuk door was het stuiteren. De duinen waren makkelijk en hard. Net zoals gisteren hadden wij het moeilijk om op een aantal lange klimmen boven te komen. Opnieuw omdat de automatische versnellingsbak soms weigert om terug te schakelen en onder een bepaald toerental stopt de turbo druk en hebben we geen vermogen meer. Een probleem wat we met de elektrische truck niet zullen hebben, die heeft al maximaal koppel vanaf het begin. Een aantal keren moesten we terug. De laatste 40 kilometer reden we zonder achtervering en danste de truck alle kanten op. Vooral op de hobbels moesten we echt opletten om te voorkomen dat we alsnog zouden uitvallen. Aan de finish bleek dat we beide bladveren achter gebroken hadden. De samenwerking in de cabine verloopt perfect en we denken hetzelfde over het tempo wat we willen rijden alsook de lijnen door de woestijn. Nu moet nog ff de truck zich ook aansluiten bij onze wensen…”
Van de Laar ging vandaag weer steady, de tweede helft van de top tien lijken ze zich thuis te voelen. Wat wel heel vervreemdend werkt: een zesbaans snelweg tussen de zandduinen! Wat denken jullie, zouden ze de hele route keurig over het asfalt afgelegd hebben?
Richard de Groot en zijn brandweermannen hebben ‘Arnold’ samen met team Coronel afgelopen nacht weer helemaal opgeknapt. Kijk dan wat een verschil! Ze zijn vandaag gestart én gefinisht, op een zestiende plek zowaar. Ik vind het knap.
Gerrit Zuurmond: “De dag ging hartstikke goed, hele mooie etappe, veel duinen, veel zandpistes, kamelenbulten, kamelengras, heel fijn om te rijden. We hadden eigenlijk geprobeerd om voor het donker uit de proef te zijn, maar er stond een buggy. Die zwaaide naar ons, was kapot en die hebben we op sleeptouw genomen.”
Waar het team van Ben de Groot gister nog een andere rijder heeft geholpen en hoopte wat tijd terug te krijgen, is het vandaag einde klassement door problemen aan de truck. Dit is natuurlijk heel erg zuur voor Ben, Govert en Tom, en uiteraard het hele service team. Een stuk voor de start sloeg het rechtervoorwiel van de truck helemaal vast. Met man en macht is er gewerkt om nieuwe lagers te plaatsen en de truck rollend te krijgen om nog nipt op tijd te starten. Na de reparatie en een snelle berekening dacht het team de start nog net op tijd te kunnen halen, maar dit zou eerder seconden werk worden dan minuten. Helaas na 300 meter rijden liep het wiel met nieuwe onderdelen weer vast. Er rest nu niets anders dan de truck terug in het bivak zien te krijgen en daar gaan kijken wat nu echt het probleem is. Concreet betekent dit geen algemeen klassement meer, en niet met het hele team op het podium en geen medaille. Als het team de truck gemaakt krijgt, mogen ze nog wel meerijden bij de ‘’uitvallers’’ maar dit zullen we later laten weten. Ben heeft nog steeds erg veel last van zijn duim, en heeft besloten na deze tegenslag foto’s van te laten maken. De duim blijkt gebroken te zijn, maar ondanks dat wilde Ben morgen toch weer starten. Aan hem zal het niet liggen, aan de auto helaas wel, die kan niet gerepareerd worden. Ben gaat dan toch maar het dringende verzoek om zijn duim te laten opereren opvolgen.
Ad Hofmans en zijn crew hadden een topdag vandaag. Ze reden hun eigen tempo en hielpen waar ze konden. In de hoge duinen komt het Dafje toch wel duidelijk vermogen tekort.
Een administratieve fout van één cijfertje is de Dakar 2023 van Adwin Hoondert aan het vergallen. In plaats van als prototype racetruck in de T5.1-klasse staat de Renault te boek als productie snelle-assistentietruck in de T5.2. En dat maakt een wereld van verschil waar niet tegenaan te rijden is. “Ik rijd de ballen uit mijn broek, maar kom nog steeds in het donker te rijden.” De verkeerde indeling betekent dat Hoondert elke dag in de achterhoede start, ongeacht zijn klassering van de dag ervoor. En zijn truck is begrensd op 125 kilometer in plaats van 140. De startplaats betekent dat zelfs racetrucks die al uit het klassement liggen, vóór Hoondert mogen starten. “Ze rijden voor spek en bonen en hebben er in mijn ogen niets te zoeken. En ik kan ze bijna niet inhalen omdat ik niet harder mag dan 125.” De frustraties spatten ervan af na afloop van de vijfde etappe, waarin Hoondert als twintigste finishte. Om zes uur wordt het donker in Saoedi Arabië en dan is het ook net alsof iemand het licht uitdoet. “In één keer is het donker en zie je echt helemaal niks meer”, foetert Hoondert. “De ellende was dat we vandaag de hele bende hadden ingehaald en toen een klapband kregen. Toen die eenmaal gewisseld was, kon ik ze wéér allemaal inhalen en kwamen we wéér in het donker.”
Hugo Kupper: “Vandaag op de liason voor de start al een lekke band! Op tijd kunnen wisselen, alleen met het nieuwe wiel deed het bandenaflaadsystheem het ineens niet meer! De etappe toch lekker kunnen rijden! Soms de hoge duinen een 2e keer moeten aanzetten door te hoge bandenspanning! 2x kort onze buggys moeten helpen.”
Marije van Ettekoven, navigator van Egbert Wingens: “We hebben ANWB gespeeld. Ook een duin geknuffeld, met daarna een velg krom. Vast op een duin gestaan met een motor die afslaat en niet meer aan wil. Lekkage ergens en daardoor geen brandstofdruk. Dat is toch lastig met hoge duinen in het donker.”
Nico Stijnen: “Prachtige etappe vandaag. Veel duinen gehad. Ruige snelle zandpaden. Prachtige omgevinglOp t eind veel diepe gaten en hoge tricky beklimmingen zeker in t donker maar we zijn net gefinished. Truck doet t perfekt. Wel lange liasion gehad. Fijne crew in de cabine met Chris en Joël.”
Ard Munster: “Net gefinished, maar we moeten een half uur wachten op een trein die moet passeren. De organisatie is goed boos op de Saudi Arabia Railway. Mooi dag vandaag. Leuke duinen en snelle zanderige routes. Valt wel tegen als je 2 meter lang bent en opgevouwen in een truck zit. 100 hersenschuddingen rijker en een abonnement bij de chiropractor zou ook niet misstaan. Geen assistentie hoeven verlenen vandaag gelukkig”
Jos Schotanus vanuit de MAN cabine bij Ingels: “Yep, wat een geweldige dag. Een hele mooie proef met alleen maar zand en duinen. Onderweg nog 2x assistentie kunnen verlenen en nu volgas naar het bivak.”
Robert Baarda vroeg aan ‘Giso 555’ of hij al uit de proef is, we zien immers al een hele tijd geen tussentijden meer. Verschoor: “Jazeker, net iemand uit de duinen gehaald. Kapotte aandrijfas en startmotor . Geweldige dag met heerlijke duinen. Lekker hard gereden en veel ingehaald”
Bij Van Groningen zijn ze nog steeds lekker aan het bakken en braden, zowel aan het chassis als in de keuken. William van Groningen: “Nou hier weer de berichtgeving van team improvisatie! Alles loopt volgens plan B. Vandaag alle laswerk klaar rond 21.00 uur de jongens Jerry , Wesley en Henry zijn op tijd naar bed gegaan. Marco, Jay en ik bouwen de auto vannacht af en gaan dan morgenochtend naar volgende bivak in riyad rijden ongeveer 1015 km als we om 5 uur gaan rijden zullen Wesley en Henry de trucks besturen en het montage team duikt dan de slaapkamer in en gaan lekker slapen wij zullen in de avond rond 18.00 uur aankomen op het bivak en zullen dan zaterdag weer mee rijden. Al met al weer een behoorlijk avontuur verder maar dat is tenslotte dan ook echt rally rijden! De sfeer is goed en zijn met zijn alle blij dat we de boel weer heel gekregen hebben en daar heeft iedereen naar kunnen zijn steen aan bijgedragen! “
Na de probleemloze dag van gisteren volgde vandaag een etappe van totaal 375 kilometer. Vanaf het bivak begon de dag voor de DAF De Rooy Classic vanochtend vroeg met een verbindingsroute van 91 kilometer. Wat volgde was een special stage van 214 kilometer. Chauffeur van dienst Janus van Kasteren sr. doet verslag: “Vandaag om 8 uur gestart. Een mooie proef met alles erin. Veel duinen. Wel zestig kilometer. Het ging daar goed. We leren de auto steeds beter kennen. Vergeleken met de andere “generatiegenoten” onder de trucks, is het verschil in vermogen enorm. Wij gaan met vijftig kilometer per uur omhoog waar anderen zowat stilstaan. Al met al weer een probleemloze dag.” Het is al vaker gemeld dat het wel goed zit met het vermogen van de dikke DAF 3300 Dubbele Kop. Voor de equipe met startnummer 901 geen zogenaamde “chicken way” die de organisatie als optie geeft voor voertuigen die niet zo krachtig zijn. Via zo’n “chicken way” word je om de moeilijkste passages heen geleid. Sommige teams zullen er wellicht als de kippen bij zijn deze makkelijke weg te kiezen, maar de fijne haantjes in de klassieke DAF zullen het niet in de Dubbele Kop halen deze “chicken way” te nemen. Ze hebben er de truck voor om de zwaarste duinen met vertrouwen aan te vallen. Janus van Kasteren sr., Thijs Heeze en Herman Keijsers vermaken zich juist met het nemen van de moeilijke weg. Daar ligt het avontuur, de uitdaging en het genoegen. Van de deelnemende trucks is de DAF duidelijk de snelste. De truck die in 1985 en 1986 deelnam aan Parijs-Dakar blijft een majestueuze verschijning. Na de special stage zou een verbinding volgen van 70 kilometer, maar omdat het bivak van morgen komt te vervallen, wordt direct doorgereden naar Ryadh. Wat voor invloed dat heeft op de dag van morgen is nu nog niet bekend. Hoe dan ook; onverschrokken en met veel plezier zetten de mannen met de DAF De Rooy Classic hun avontuur voort. Op naar morgen, op naar meer!
Voorlopige uitslag etappe 5:
1 Loprais 5H06M57S
2 Martin van den Brink +0:00:16
3 Van Kasteren +0:03:24
4 Mitchel van den Brink +0:05:41
5 De Baar +0:05:44
6 Macik +0:08:31
7 Koolen +0:20:50
8 Van de Laar +0:31:12
9 Valtr +0:32:09
10 Soltys +0:40:53
16 Richard de Groot +1:31:35
18 Zuurmond +1:53:49
19 Hofmans +1:56:36
20 Hoondert +2:07:17
21 Behringer/Kupper +2:21:56
22 Wingens +2:31:44
26 Stijnen +3:22:09
27 Tomecek/Munster +4:14:21
? Ingels/Schotanus ?
? Verschoor ?
DNS Ben de Groot
DNS Huzink
DNS Van Groningen
Voorlopig algemeen klassement na etappe 5:
1 Loprais 24H30M26S
2 Martin van den Brink +0:15:22
3 Van Kasteren +0:51:58
4 Macik +0:54:00
5 Valtr +1:06:18
6 Mitchel van den Brink +2:18:04
7 Soltys +2:54:26
8 Koolen +3:52:52
9 Van de Laar +3:53:37
10 Bouwens +4:11:24
14 Richard de Groot +7:16:47
15 Zuurmond +7:22:14
17 Hofmans +12:00:48
18 Hoondert +12:43:38
De zesde etappe gaat van Ha’il naar Al Dawadimi over een proef van 466 kilometer. Het is de langste proef van deze Dakar Rally. De dag begint met snelle en ruime tracks over uitgestrekte plateau’s en wordt opgevolgd door een uitgestrekte duinenpartij. Het laatste deel zal zorgen voor een spannend slot van de dag. Vanwege de zware regenval zal de proef worden gewijzigd en zal de Dakar naar het bivak in Riyadh gaan.