Vandaag was de dag van de net-niet eerste plekken voor Nederlanders. Van Loon lag de hele dag constant vooraan, had dat niet door en ging vlak voor de finish nog een band wisselen, waardoor hij op een haar na de winst miste bij de auto’s. Bij de trucks had Janus van Kasteren juist heel goed door dat hij vooraan lag, alleen denkt de organisatie, in de ogen van Boss Machinery Team de Rooy onterecht, dat ze waypoint 1 gemist hebben. Zo werd de voorsprong van 13 minuten op Loprais in zijn Praga (ook met Iveco krachtbron overigens) door een kwartier straftijd ineens een achterstand van net geen twee minuten. Het is nog onduidelijk of dit ook echt doorgezet wordt. Het nieuwsbericht over de tijdstraf is inmiddels van de Dakar site af gehaald, maar in de uitslag staat Loprais nog op één. Andere Nederlandse Iveco’s kenden ook succes, Martin van den Brink completeert het podium, Van de Laar staat op een knappe zesde plaats. Ook de Belg Igor Bouwens, met zijn frontstuur Iveco, ging lekker vandaag, hij werd vijfde, achter Valtr in zijn Buggyra-Tatra.
Janus van Kasteren: “Supermooie dag vandaag! Heel hard gereden. We waren al binnen tachtig kilometer de vier die voor ons zaten allemaal voorbij. Toen heb ik een klein tandje terug gedaan. Ik dacht, we liggen nu toch al eerste, doe nou maar even rustig. Maar op het eind dertien minuten over. Nog wel een klein ding. We komen bij de finish, we zien dat de ene iPad WP1 wel heeft gepakt, maar de andere niet. Dus er is nog een discussie over of we dadelijk nog een kwartier straftijd gaan krijgen. Dat is dan voor een waypoint missen, maar we hebben dat waypoint gewoon gehaald en dat is ook terug te lezen. Dat zal later wel bekend worden en misschien morgen pas. Maar voor mijn gevoel hebben we gewoon dik gewonnen vandaag! Dus ik ben blij. Geen banden lek, heel veel takken, stenen en gaten. Naar mijn gevoel was dit de zwaarste etappe die ik ooit gereden heb, dus het is wel mooi dat we die dan ook gewonnen hebben. Op naar morgen, Macik heeft veel tijd verloren, voor het algemeen klassement doen we het super goed.”
Wie nu precies nummer één en nummer twee is, is dus nog niet helemaal duidelijk, maar we weten wel wie nummer drie is: Martin van den Brink! Martin: “Het was een zware, maar boeiende dag. Op de vele paden met keien is de kans op een lekke band groot. We hebben vandaag 5 minuten stil gestaan bij Mitchel om hem een band te geven. Verder zijn we uit de problemen gebleven. Ik kreeg mijn duim tussen het stuur. Dat kan gebeuren op een proef met zoveel hobbels en gaten. Veel teams misten vandaag een waypoint. Voor ons is het jammer dat Mitchel veel tijd verliest. Hij heeft een band extra gekregen van Gerrit Zuurmond en moet het verlies zien te beperken. Maar net als alle overige teams moeten zij ook in het donker de proef afmaken.”
Ben van de Laar: “We zijn binnen! Maar pfff, wat een rotproef! Vierhonderd kilometer ellende, alleen maar stenen! Al na zestig kilometer hadden we drie banden kapot, maar één konden we continu bijpompen.”
Ben de Groot kreeg aan het begin van de etappe een klapband. Als gevolg daarvan sloeg het stuur ineens om en blesseerde Ben zijn duim. Iets wat menig offroad-rider bekend voor zal komen. Een positie in de tweede helft van de top 10 werd op het laatst door een duin verpest waar men vast kwam te staan, maar 14e op een dag als vandaag is ook meer dan netjes. Het team hoopt dat Ben morgen, ondanks de zere duim, gewoon weer kan starten. Ad, Remon en Mark zijn vanmorgen rustig gestart, maar kenden een moeilijke dag. Het zware parcours dat vandaag voor 80% uit rots paden, gravel en scherpe stenen bestond, eiste zijn tol bij de DAF. Een kapotte band, een gebroken veerblad, de kappen van de intercooler zijn afgebroken en zelfs de steunen van Ad zijn stoel zijn afgebroken. De laatste 50 kilometer hebben ze heel rustig aan gedaan om het bivak te halen. Dit is uiteindelijk gelukt en ze zijn op een 24e plaats over de finish gekomen.
Richard de Groot hoort bij de mensen die meteen in het begin al problemen kenden. Ze waren slechts 42e bij wp1. Dat werd in rap tempo goed gemaakt, waardoor de Tsjechische Iveco zelfs een tijdlang zevende lag, maar uiteindelijk moesten de brandweermannen genoegen nemen met een dertiende plek in het dagklassement, een positie die men nu ook in het algemeen klassement bekleedt.
Tjeerd van Ballegooij: “Niet slecht hè, voor een stelletje amateurs. Er stonden er overal met stukken en kapotte banden langs de kant. Wij niet en zo werden we dertiende. Het ging probleemloos. De MAN heeft niks.”
Klaas Kwakkel: “Wij zagen Mitchel van den Brink onderweg staan. Die had geen reservewielen meer, dus daar hebben wij er eentje aan uitgeleend. Ik zag dat ie net aan de finish kwam. Mooi dat hij het ook heeft gehaald.”
Marije van Ettekoven, normaal toch best eloquent, houdt het dit keer kort maar krachtig. Voor de jongere lezers hebben we de krachttermen iets afgezwakt. “Potverdorie hee.. Wat een ontzettende rotdag. En bereik hebben we ook haast niet!”
Kees Koolen: “Zoals wel verwacht was dit een echt zware dag. Wij kwamen vanavond om acht uur binnen en we waren op dat moment de 14e truck die binnen kwam. Al 10 km na de start raakten we een boom en was de voorruit kapot. Die viel iets later naar binnen dus gestopt om die er uit te halen. De gehele proef hebben we gereden zonder voorruit met een crossbril op. Na ongeveer 90 kilometer kwamen we Martin Macik achterop. Hij had beide reserve banden al verbruikt dus hebben we 1 van onze reserve banden aan hem gegeven. De gehele proef vandaag lag vol met stenen. Ook veel grote en scherpe stenen dus het was erg tricky. Zelf hadden we een klein gaatje in 1 van de banden maar die konden we redelijk op druk houden. Na de eerste neutralisatie (20 minuten pauze omdat sommige klasses moeten tanken) hebben we een prop in de band gedaan echter al 30km later moesten we de band toch vervangen. En dus hadden wij al voor de helft van de proef geen reserve band meer. Ongeveer rond kilometer 210 was ik de truck opeens “kwijt”. De stuurstang was gebroken. De reparatie daarvan kostte ons 50 minuten, langer dan we hoopten. Tijdens de reparatie kregen we een korte maar hevige regenbui over ons heen. Toen we weer wegreden wilde de truck niet meer harder lopen dan 50 kilometer per uur. En we moesten nog ruim 200km tot aan de finish. Doordat de voorruit stuk was waren alle Schakelaars en connectoren nat geworden en wilde de CANbus niet meer werken. (Het centrale software systeem wat veel functies in de truck aan stuurt). We zijn een aantal keren gestopt en Wouter (G) heeft alles een paar keer droog geblazen en leeg geklopt. Maar de truck bleef maximaal 50 rijden. We hadden ons al neer gelegd met het feit dat we erg laat binnen zouden komen. Maar gelukkig opeens met nog 160km te gaan begon de truck weer normaal te functioneren. Het was niet mogelijk om een hoog tempo te rijden omdat de stuurdempers waren afgebroken toen de stuurstang brak. En op snelheid kun je het stuur van zo’n racetruck niet vast houden als het gaat slaan zonder die stuur dempers. Deze Dakar is zwaar begonnen en dat we tot aan de stuur stang die brak op de 5e plek rijden is een schrale troost, maar het helpt ons niks. We waren gewoon 16e aan de finish vandaag. Dit lijkt een lange en zware Dakar te worden dus er komen nog veel dagen om op een goede klassering uit te komen. Maar dan moet Murphy vanaf morgen wel andere vrienden zoeken. “
Mitchel van den Brink: “Na twee uitstekende dagen ging het vandaag minder goed. Het hoort er een beetje bij. Soms heb je zo’n dag dat het tegenzit. Wij hebben vier lekke banden gehad en niemand van ons weet precies waarom. We hebben twee reservebanden bij ons dus vanaf het moment dat die kapot waren hebben we op eieren gereden. Toch reed ik daarna nog twee keer lek. De derde band kreeg ik van pa bij de neutralisatie. We hebben toen nog 40 kilometer kunnen rijden met zijn band. Ik deed nog tandje terug om niet lek te rijden, maar toch gebeurde het. We moesten toen lang wachten en hebben van Gerrit Zuurmond een band gekregen. We hebben ongeveer anderhalf uur gewacht. Het veld van de trucks ligt ver uit elkaar. Wij begonnen als derde en na de top vijftien is het soms lang wachten op een rijder. Ik ben toch super blij met de hulp van het team van Zuurmond. We zijn tevreden dat we de finish hebben gehaald en ondanks de lekke banden de achterstand binnen de perken hebben gehouden. De rally is nog lang en iedereen kan een slechte dag hebben. Wij hopen vooral volgende week in de duinen alsnog toe te kunnen slaan.”
Adwin Hoondert: “Er heeft iemand zitten slapen en wij hebben het ook niet in de gaten gehad. Maar het gevolg is wel dat we als snelle assistentie staan geregistreerd en daardoor ook begrensd zijn wat snelheid betreft. Of en wanneer we dat recht krijgen, is niet duidelijk, maar de ellende hebben we er al van gehad. Doordat we gisteren zo laat waren, kwamen we vandaag weer in de achterhoede te rijden. Het ging best goed en we konden er veel inhalen, maar als dat elke dag moet, zit je je wel te verbijten. In de duinen in het laatste stukje zagen we gewoon niet waar we heen moesten. Daardoor ging het weer mis. Pascal de Baar, onze teamgenoot bij Riwald, heeft ons weer overeind gezet. Misschien hebben we een waypoint gemist in de duinen, maar dat is dan jammer. Ze gaan er voor morgen meer licht op zetten.”
Behringer en daarmee Kupper zijn inmiddels binnen. Hugo: “Het was een lekkere rammeldag! Heel veel canyons en wadi’s. We hadden zelf twee lekker banden, verder twee buggy’s gerepareerd, een keer een aandrijf-as en een differentieel. Navigatie in het donker is altijd iets lastiger, vooral als er veel parallel pistes zijn, maar alle waypoints zijn weer binnen!”
Op het moment van schrijven is Stijnen het laatste waypoint voorbij en onderweg naar de finish.
Pascal de Baar is inmiddels binnen. Zodra we nieuws hebben vullen we dit stukje aan.
Huzink heeft of had problemen met de turbo. Hij is met 4,5 uur achterstand langs WP2 gekomen. We hopen heel hard dat hij de finish haalt, die in het donker erg ver is. Het klassement zit er in ieder geval al weer op voor Riwald. Zonde.
Ingels en daarmee Schotanus zijn inmiddels binnen. Zodra we nieuws hebben vullen we dit stukje aan.
William van Groningen is vannacht dan toch uiteindelijk door Boucou uit de 15 meter hoge duinpan gehaald, vanochtend om zes uur waren ze terug in het bivak. De auto was op tijd weer klaar voor de start vanochtend. Bij WP3 scoorde men zelfs een tiende tijd, maar er lijken nu weer problemen te zijn, de Dust Warriors zijn nog niet binnen.
Giso Verschoor is nog onderweg, waarschijnlijk snel service aan het verlenen. Zelfde geldt voor Tomecek en Munster overigens.
Janus van Kasteren: “De Dakar kan hard zijn… voor mijn maatje Vick Versteijnen helaas einde rally na de eerste dag. Kapotte motor dat net zo goed mij had kunnen overkomen. Maar we gaan nog veel mooie rally’s samen meemaken. Snel vergeten en door!”
Het was een vroegertje voor de heren van de DAF De Rooy Classics. Rond 06:00u lokale tijd vertrok het rijdende erfgoed via een verbindingsroute van maar liefst 323 kilometer naar de start van de proef. Hugo Duisters en Remco de Vos hadden nog wat extra uitleg gekregen over de regels en dat betaalde zich uit. “Het ging veel beter dan de eerste dag. We zaten nu niet ver van de gestelde maximale tijd. Dus prima verlopen.” aldus Remco. Het regelmatigheidsprincipe waar het bij de Classics om draait is je zo goed mogelijk houden aan de gemiddelde snelheid voor de betreffende proef. Best een moeilijk spelletje, maar het resultaat en klassement is niet iets waar de mannen in de DAF De Rooy Classics echt mee bezig zijn. Voor Hugo in de 2800 NAT is het vooral mooi om in die truck te rijden. Het racen zit hem nog steeds in het bloed, dus enige geestelijke reset is wel noodzakelijk. “Ik heb nu iets meer tijd om rond te kijken en te genieten van de omgeving. Niet te veel, want we zijn maar met z’n tweeën in de cabine. We moeten alles goed in de gaten houden. De communicatie en samenwerking gaat goed.” De truck met startnummer 902 is te zwaar en heeft te weinig vermogen om alle duinen mee te pakken. De organisatie biedt daarom een alternatief pad, maar aan één duin kon niemand vandaag ontkomen. Remco de Vos hierover: “Helaas hebben we daar een kleine drie uur staan vechten om de auto eroverheen te krijgen, maar het is uiteindelijk toch gelukt.” Later volgde een test voor de navigatie. Dat ging op zich goed, al moesten de heren in de 6×4 truck wel een paar keer terug om de juiste weg te vinden. Door het tijdsverlies bij de duinen kreeg de equipe geen toestemming om het laatste stuk van de proef te rijden. Vanaf stempelpost twee werd vijftig kilometer naar het bivak daarom noodgedwongen over het asfalt verreden. Ondanks dat hebben Hugo en Remco een mooie dag gehad.
Janus van Kasteren sr., Thijs Heeze en Herman Keijsers hebben geen klagen over voldoende vermogen in de Dubbele Kop. Wel over het vroege tijdstip van vertrek. Ook de mannen in de truck met startnummer 901 kijken niet naar het klassement. Ze vinden het prachtig om met deze truck de proeven te rijden. “Het is echt leuk om met de truck te rijden. Door de ingebouwde automaat blijft de truck goed trekken. Hij is alleen topzwaar, dus je moet wel opletten dat hij niet op z’n kant komt te liggen.” aldus Janus Van Kasteren. Onderweg helpen ze andere klassieke voertuigen. Vooral in de duinen komen de paardenkrachten van de twee DAF motoren goed van pas. De duin waar Hugo Duisters moeite mee had was een plek waar de equipe van Janus sr. lang is blijven staan om anderen te helpen. Janus over de verdere route: “Het waren veel paden met stenen. We hebben gelukkig geen band lek gereden. Mooie duinen die voor onze truck prima te doen zijn.” Dat het af en toe nog best pittig is bewijst het feit dat Van Kasteren gisteren toch even langs de fysio moest. Na een stevige klap werkte het lichaam niet helemaal meer mee. Maar zoals de ras optimist Janus zei: “Een oude kruiwagen blijft altijd rijden.”
Voorlopige etappe-uitslag:
1? Loprais 05H38M18S
2? Van Kasteren +0:01:50
3 Martin van den Brink +0:06:11
4 Valtr +0:10:00
5 Bouwens +0:43:59
6 Van de Laar +1:06:55
7 Bellina +1:18:08
8 Macik +1:19:56
9 Soltys +1:31:28
10 Kovacs +1:38:08
11 Richard de Groot +1:39:14
13 Zuurmond +1:43:04
14 Ben de Groot +1:53:43
16 Koolen +2:04:23
18 Mitchel van den Brink +2:24:34
19 Behringer/Kupper +2:40:26
20 Wingens +2:41:33
21 De Baar +2:48:17
22 Hoondert +2:49:56
24 Hofmans +3:20:12
? Ingels/Schotanus
? Stijnen
? Tomecek/Munster
? Verschoor
? Van Groningen
? Huzink
DNS Llovera
DNS Versteijnen
Voorlopige tussenstand algemeen klassement:
1? Loprais 09H40M37S
2? Van Kasteren +0:12:17
3 Valtr +0:16:04
4 Martin van den Brink +0:35:20
5 Macik +1:14:55
6 Van de Laar +1:30:52
7 Bouwens +1:34:08
8 Soltys +1:55:17
9 Bellina +1:59:20
10 Koolen +2:27:55
11 Mitchel van den Brink +2:28:51
13 Richard de Groot +2:42:21
15 Ben de Groot +3:03:09
17 Zuurmond +3:05:31
18 Wingens +3:42:06
20 Hofmans +5:06:56
22 Behringer/Kupper +5:55:40
? Hoondert +7:20:48
? De Baar +veel
? Ingels/Schotanus
? Stijnen
? Tomecek/Munster
? Verschoor
? Van Groningen
? Huzink
Ook morgen lijkt weer een zware dag te worden, met 447 getimede kilometers tussen Al Ula Ha’il. De helft zand, één achtste stenen en geen duin in beeld. Dit keer geen kaartje van de route: die wordt pas vrijgegeven nadat morgen de eerste auto gestart is.