In de proloog van 13 kilometer hoort weinig te gebeuren. Er wordt vooral een startvolgorde bepaald voor de eerste etappe morgen. Toch wist Erik van Loon zijn auto al op de kant te leggen, gelukkig hebben alle trucks heelhuids de finish gehaald. Winnaar werd de Tsjech Martin Macik die in zijn zelf gebouwde Iveco het traject in 9 minuten en 43 seconden af wist te leggen. Mitchel van den Brink en Janus van Kasteren waren met hun De Rooy Iveco’s slechts 5 en 6 seconden trager. Dit belooft nu al een mooie strijd de komende twee weken, waar op 15 januari sowieso iemand voor het eerst kampioen is. Vierde werd Soltys in een Buggyra Tatra. Op vijf vinden we Vick Versteijnen met een De Rooy Iveco. Loprais staat weer met zijn zelf gebouwde ‘mengelmoes’ truck aan de start. De truck heeft een Iveco motor, Tatra cabine maar staat als Praga geregistreerd. De Tsjech scoorde een zesde plek. Martin van den Brink werd zevende, een knappe prestatie van De Rooy om alle vier ‘eigen’ trucks in de top 7 te hebben! Op plekken 8 (Huzink) en 9 (De Baar) vinden we de beide kleine MKR Renaults. De gebroeders Van de Laar bezetten het laatste plekje van de top 10 met hun zelf (naar De Rooy recept) gebouwde Iveco. Een Nederlands-Tsjechisch feestje voorin dus. Pas op plek 23 komen we een team tegen waar de truck niet in één van deze twee landen gebouwd is, de Hongaar Kovacs met zijn Scania. 54e en laatste werd Sugawara met zijn Hino, ondanks dat het één van de meest ervaren coureurs is, had hij te weinig diesel meegenomen.
Mitchel van den Brink: “Alles is lekker gelopen, we hebben gewoon ons eigen ding gedaan, niet te gek. Halverwege kwamen we er achter dat we de retarder en de motorrem uit hadden staan, toen moest ik het even rustig aan doen met de remmen, want die werden heel warm. We hebben gewoon lekker ons rondje kunnen maken. Mooi landschap, lekker een beetje rallyrijden, dat ligt ons wel. Gas er op! Kan niet wachten tot de rest van de week.”
Steun ons!
Janus van Kasteren: “Hele snelle proef, een WRC pad. We startten achter Llovera en verloren een beetje tijd toen we hem inhaalden. Mitchel zit nog een seconde voor ons, vind ik knap van hem. Ik ben blij met de derde tijd, dan heb ik morgen in ieder geval twee voor me zitten, als het pas echt begint. Vandaag tevreden, truck goed, wij goed, het rijden ging lekker, op naar morgen!”
Vick Versteijnen: “Prachtig baantje, hartstikke snel. Ook wat losgereden stukken er al in met wat diepere sporen. We hebben gewoon heerlijk gereden, in de truck werkte alles goed. Mijn idee was dat je vooral veel kon verliezen en met die insteek zijn we gaan rijden. Dus we hebben het totaal niet gek gedaan en netjes gereden. Geen oei-momenten, niet buiten de lijntjes gekomen, want we wisten al dat er veel waypoints in zaten die we natuurlijk niet mogen missen. We zijn heel erg blij met de vijfde plek en een beetje verbaasd dat Loprais niet voor ons zit. We kijken terug op een goede start. Hopelijk loopt het morgen weer zo mooi!”
Martin van den Brink: “We zijn dik tevreden. We hoorden tijdens het rijden harde tikken en hebben de proef normaal uitgereden. Bij de finish hebben we het probleem snel gevonden. Er zat speling op de reactie arm. Dat lossen we vandaag weer op en kijken uit naar de eerste etappe.”
Gert Huzink tegen Marcel Vermeij: “Ons doel was om de top 10 binnen te rijden, want je wilt toch een lekkere startpositie hebben voor het echte werk wat morgen begint. Dat is gelukt, en nog net ff voor Pascal kunnen finishen. Qua tijden zegt het niks, maar het is wel lekker dat je bij de eerste acht zit.
Pascal de Baar: “Vandaag ging redelijk. Ik ben geen echte rallyrijder dus er waren wat mensen in het voordeel. Het ging vooral om het bochtenwerk daar heb je ervaring voor nodig. Maar goed morgen weer volle patat!”
Ben van de Laar houdt het kort maar heeft een heldere boodschap: “Het ging goed! Mooie proloog, ik ben blij met de tiende plaats.” Top tien is ook het doel in het eindklassement.
Kees Koolen: “De kop is er af. 11e van de 54 trucks in de proloog met een tijd van 10 minuten en 18 seconden, op 35 seconden achter de snelste truck, onze team maat Martin Macik. Martin was 4 seconden sneller dan Mitchel van den Brink die tweede werd. Met startnummer 500 mochten we als eerste truck van start. Dat is niet gemakkelijk want dan liggen er nog geen vrachtwagen sporen. We hebben wel een strak tempo maar op safe gereden. Morgen, op nieuwjaarsdag, beginnen we echt aan de eerste etappe van Dakar.”
William van Groningen: “Van de 54 trucks zijn we zojuist 14e gefinisht in de kwalificatie. Op zich netjes, maar het viel toch wat tegen. We waren bijna als laatste gestart en de baan was daardoor bijzonder slecht geworden met diepe sporen, waardoor het rijden wat lastiger was. Maar niet te min zijn we tevreden voor vandaag, op naar het echte werk morgen!!!”
Adwin Hoondert had de proloog alvast op de fiets gedaan. Met de truck was hij iets rapper, maar het viel toch wat tegen. “Dat was een verschil van 70 auto’s en 35 trucks. Die hadden de boel nogal overhoop gereden. Het was niet meer zo hard als ik had gehoopt. Het was onherkenbaar, zulke diepe sporen.
Ben de Groot was een tikkeltje nerveus. Met een nieuwe truck en een andere navigator dan vorig jaar was het even schakelen voor hem. De eerste kilometers waren spannend en moest Ben echt wennen aan de nieuwe truck. Ook voor Ad Hofmans was het spannend, de debutant presteerde goed en start morgen vanaf plek 19 direct achter zijn schoonvader.
De brandweermannen onder leiding van Richard de Groot hebben hun door De Rooy gebouwde Iveco verkocht en rijden nu met Arnold, de Iveco waar Macik vorig jaar zo goed mee presteerde. De rode neus werd twintigste in de proloog, maar dat zegt natuurlijk niets.
Egbert Wingens: “We hebben lekker rustig gereden. Op naar morgen, ik denk dat het dan realistischer gaat worden. Vandaag niks aan het handje, alles nog heel, we hebben wat blubber meegepakt, maar dat kunnen we met een schroevendraaier weer weg krijgen.”
Hugo Kupper: “Ging goed! We hebben lekker op 80% gereden (zoals we eigenlijk altijd doen de laatste jaren) alleen de intercom gaf nog wat problemen. Als het goed is zijn die morgen weer opgelost!”
Tjeerd van Ballegooij: “Ik kan wel zeggen tegen Gerrit (Zuurmond, red.) ‘volg de lijntjes maar’. Als hij een haakse bocht over het hoofd ziet, hebben we een probleem. Dus ik heb ook het roadbook erbij gepakt en de haakse bochten aangegeven.” Iets wat één van de Buggyra navigatoren misschien ook had moeten doen. Toen een Tatra van dat team naast de baan raakte kon het publiek maar net op tijd aan de kant springen.
Nico Stijnen, die in de kleuren van Eurol Rally Sport de snelle assistentie vormt met de Iveco Trakker, eindigde als 27e, de plek waar hij ook gestart was. Nico Stijnen kan, samen met Joël Ebbers en Christiaan van der Haar, tevreden terugkijken op zijn debuut als coureur in de Dakar Rally.
Jos Schotanus: “Vandaag liep goed. Het was een korte rit met veel scherpe bochten welke inmiddels al redelijk stuk gereden waren. Wij zijn er goed doorgekomen en zijn klaar voor de eerste echte etape.”
Nu de Africa Eco Race, waar Tomáš Tomeček steevast solo in zijn Tatra T815 aan mee doet, niet tegelijk met de Dakar is, kan de Tsjech als snelle service voor South Racing mee. Dan is het wel handig om toch vier rechterhandjes extra mee te nemen in de cabine. Dat zijn dit jaar de Italiaan Niccolo Funaioli en de Nederlander Ard Munsters. Toptijden scoren is in deze rol van totaal ondergeschikt belang. Dat ze 45e zijn geworden zullen de mannen dan ook niet warm of koud van worden.
Debutant Giso Verschoor, nadat hij eerst moest wachten tot alle SSVs en de quad waar hij service aan verleent weer terug waren: “We zijn plaatsjes opgeschoven, niet gek als laatste start. Het parcours was erg kapot gereden. Fesh fesh was erg diep maar we kwamen er prima door. Truck deed het super evenals navigator en monteur. Kortom, genoten. “
De nostalgie spat er prachtig van af. Met twee DAF De Rooy Classics maakt Team De Rooy goede sier in de Dakar Classics. Met startnummer 901 zien we de befaamde DAF 3300 met dubbele cabine. Vorig jaar beleefde deze truck haar debuut. Dit jaar rijden Janus van Kasteren sr., Thijs Heeze en Herman Keijsers de truck waarmee Jan De Rooy in 1984 Parijs-Dakar indruk maakte. Van Kasteren sr. en Heeze volgen al jaren de Dakar. Ze vermaken ons regelmatig met Kokommernieuws Dakar. Ondanks de deelname in de truck zijn de eerste filmpjes deze Dakar alweer verschenen. Herman Keijsers laat weten dat de korte route van vandaag als test gebruikt is en de tijd vergeleken werd met de streefdata van de betreffende klasse. De Dakar Classics is een regelmatigheidsrally. Ten opzichte van de reguliere Dakar rally rijden de deelnemers grotendeels een ander parcours. Keijsers: “Uiteraard was onze tijd veel sneller dan de streeftijd. Vanuit de organisatie werd gevraagd of wij niet beter in de wedstrijd kunnen starten. Dit klinkt interessant, maar wij gaan daar toch niet op in. De droom is om de dubbel te behalen: Beide Janussen op plek één en dat kan natuurlijk niet als je in dezelfde klasse rijdt.”
Steeds meer klassieke rallyvoertuigen worden voor deze rally geprepareerd en ingeschreven. Zo werd afgelopen jaar in de werkplaats van Team De Rooy een replica van de DAF NAT 2800 gemaakt. Jan de Rooy maakte in 1982 zijn Parijs-Dakar debuut in een soortgelijke truck. Nu brengt het Hugo Duisters terug in de Dakar. Jaren lang was deze Belg snelle assistent van Jan en Gerard de Rooy. Hij maakte zijn debuut in 1987. Dat jaar won Jan de Rooy de rally. Later maakte Duisters ook de twee overwinningen van Gerard mee. Nu voegt hij een nieuwe ervaring aan zijn rijke Dakarverleden toe. De stoere torpedo truck biedt plek aan twee personen. Deze plek zal worden ingenomen door Remco de Vos en Corné Blok. Tot aan de rustdag is de eer aan Remco. Onderweg bleek een stabilisatorsteun te zijn verdwenen. Terug in het bivak is er één nagemaakt en die is er nu ondergezet. Verder zijn de eerste echte kilometers met de truck goed verlopen. Ook voor de classics wacht morgen de eerste echte etappe. Het rijdend Dakar erfgoed mag zich dan in een special stage van 219 kilometer meten met onder andere een klassieke Tatra en Pegaso. Zo brengen de classic rallytrucks een rijke historie tot leven.
De monteurs kunnen morgen rustig beginnen, het bivak wordt niet verplaatst, zowel start als finish is bij het huidige Sea Camp. Na een verbinding van 42 kilometer volgt een special stage van 368 kilometer, gevolgd door 193 kilometer terug over de weg. Voor Sugawara: dat betekent dat je voor 603 kilometer diesel mee moet nemen.
1 Macik 9:43
2 Mitchel van den Brink +0:05
3 Van Kasteren +0:06
4 Soltys +0:13
5 Versteijnen +0:15
6 Loprais +0:15
7 Martin van den Brink +0:18
8 Huzink +0:18
9 De Baar +0:30
10 Van de Laar +0:34
11 Koolen +0:35
14 Van Groningen +1:02
16 Hoondert +1:09
18 Ben de Groot +1:23
19 Hofmans +1:30
20 Richard de Groot +1:34
22 Wingens +1:45
24 Behringer (Kuppers) +1:48
25 Zuurmond +1:48
27 Stijnen +1:53
36 Ingels (Schotanus) +2:51
45 Tomecek (Munster) +3:57
50 Verschoor +4:38
54 Sugawara +35:17
Namens uw rallytrucksmannetjes een heel gelukkig en voorspoedig 2023 toegewenst!