Na een enerverende week zit de ‘Breslau’ er nu op. Van maandag 27 juni tot en met vrijdag 1 juli werd op enkele militaire oefenterreinen in het westen van Polen de Breslau Rallye georganiseerd. Rallytrucksmannetjes Robert Baarda en Alex Miedema waren er bij om het met eigen ogen te aanschouwen en verslag te doen. Dat viel niet mee. Niet alleen het terrein zat vol onverwachte hindernissen, ook de organisatie van de rally zelf. Met een buurland in oorlog zijn er veel internationale activiteiten op de terreinen waar de rally gehouden werd, soms werd er tot vlak voor de start nog geschoten. Het duurde lang voor de organisatie definitief groen licht kreeg en de rally door kon gaan. Het zou zomaar kunnen zijn dat dat gegeven er mede debet aan was dat de organisatie op dag één al achter zichzelf aan leek te lopen. Niet verwonderlijk, maar onhandig voor iedereen. De rally staat er om bekend dat deze juist altijd goed georganiseerd is. Dit jaar zal er veel te evalueren zijn. Bepalende fouten in het roadbook, heel veel last minute wijzigingen, onduidelijkheid in toegekende penalty’s en afhandelen protesten, maar het wordt ze wat ons betreft vergeven omdat het fantastisch was dat het überhaupt doorging. En achteraf lijkt het meeste leed bij de teams ook al vergeten. Ga er maar aanstaan: In deze tijd op NAVO militaire terreinen een rally organiseren.
De Breslau kun je als de Dakar van Europa zien, zeker het deel wat zich in de ‘Poolse Sahara’ afspeelt. Er stonden dan ook de nodige Dakar veteranen aan de start. Toch waren het niet de Nederlandse truckers met hun kanonnen die alle prijzen wonnen. Navigeren en ervaring is erg belangrijk in deze rally. Zo kon het Kittler team, onlangs nog van een MAN KAT legertruck overgestapt naar de GINAF waar Jack Brouwers lang mee reed, het algemeen klassement verrassend op haar naam schrijven. Vooral de navigatie had dit team goed in de smiezen. De tweede plaats was er voor de ex-Loprais Tatra van Süptitz. De Kamaz van dit team, als enige ooit door de Russen aan een ander team verkocht, eindigde op een 18e en laatste plaats. Laten we dat toch even extra aanstippen: Een Kamaz als laatste!!!! Wanneer maak je dat nou mee? Nou… Het gebeurde dus gewoon onder onze eigen ogen! Eigenlijk moeten we spreken van een uitgevallen team, maar hoe sympathiek: De behaalde resultaten tot aan het uitvallen worden meegenomen en zo beland je buiten de boot, maar nog steeds in het eindklassement.
Ok, ok, wellicht denk je: “Leuk allemaal, maar hoe zat het nou met de Nederlanders?” Dan zijn we de beroerdste niet en gaan die vraag beantwoorden. We beginnen met Aad van Velsen. Hij was met zijn in Hongarije gebouwde Scania torpedo de beste landgenoot. Na een begin met tegenslag wist de Stompwijker zich terug te knokken in de wedstrijd. Dat leverde op de valreep een zwaarbevochten derde plaats in het algemeen klassement op. Een prestatie waar het team tevreden op terug kijkt.
William van Groningen, met de ex De Rooy Iveco, ging voor de overwinning en had die virtueel ook in handen, totdat de truck vast kwam te zitten bij een onhandige inhaalpoging. Zo verloor de ondernemer uit Nieuw-Vennep op pijnlijke wijze de kans op goud. Het team met appeltjes groene teamkleur, beten door het zuur heen en lieten hun tanden in de overige proeven nog stevig zien met de vierde plek als resultaat.
De tweede truck van het Rally Team Dust Warriors met Alexander Koot achter het stuur wist in het eindklassement 14e te worden. Met name de navigatie liet te wensen over. Jammer, want het blijft een genot om Koot te zien rijden in de DAF.
Vul RAL 6005 in op de Google zoekmachine of in de kleurenwaaier van uw favoriete verfwinkel en je weet welke teamkleur het Rallyteam RAL 6005 gebruikt. Vlak voor de Breslau heeft het team de DAF van Aart Schoones overgenomen. Maarten Steenbekkers reed verrassend naar een vijfde tijd. De wijze waarop is veelbelovend voor de toekomst van dit ambitieuze team.
Good old Johan Elfrink had zijn Zetros uit zijn schuur in Oeken gereden en nam voor het eerst in lange tijd weer deel aan een rally. Hij bezorgde navigator Dirk Schuttel een nat pak door zijn Mercedes-Benz Zetros op zijn zijkant in een waterplas te leggen. Elfrink bewees de nog steeds goed mee te kunnen en snel te zijn, maar juist deze fout viel te wijten aan een te laag tempo. Tsja… zwaartekracht doet dan de rest. Uiteindelijk werd hij zesde. Opmerkelijk en door onze eigen ogen gezien: zes merken op de eerste zes plekken!
Het eerste team dat niet in een “Dakar truck” reed, was Truck Team Holten. Hans van Geest wist met zijn Mercedes-Scania keurig 7e te worden. Echt een leuk team met een mooie compacte truck.
Helaas viel de andere truck van dit team, met Jeroen Müller als rijder, uit met een kapotte aandrijfas. In het eindklassement vinden we ze terug op de 15e plek. Nog boven de als eerste uitgevallen Kamaz en de flink gecrashte Iveco van Ruhrtal Racing.
Op de 8e plek zien we Frans van Lankveld terug. Goed om hem weer terug te zien en hopelijk met vervolg. Ik weet niet wel RAL nummer bij de lak van zijn DAF hoort, maar het is een bijzondere verschijning.
Gerrit Zuurmond was met zijn Rainbow Truck Team MAN truck goed voor vele topnoteringen, maar wist na het oplopen van een fikse tijdstraf in de eerste etappe dat zijn rol in het algemeen klassement uitgespeeld was. Hij vocht nog een aantal mooie respectvolle duels uit met Aad van Velsen. De twee hebben een lange geschiedenis op dat vlak en dat wordt door beide gekoesterd. Mooi om dat dan ook weer in het bivak te zien als beide mannen elkaar opzoeken.
Ook in een MAN truck, maar dan een standaard 4×4 versie, is Mike Panhuijzen. Hij wist een keurige rally te rijden en belandde zo op een 11e plek. Tot het uitvallen van Jeroen Müller, vochten deze twee “standaard” trucks leuke achterhoedegevechten uit.
De monteurs van Marc Leeuw hadden er veel werk aan, maar uiteindelijk kregen ze terugkerende problemen met de Ginaf truck onder de knie. Vervolgens wist Marc dat zelf om te zetten in keurig stabiele prestaties en liet hij de potentie van de Ginaf zien met hele hoge klasseringen in diverse dagetappes. Door de eerdere malaise zat er helaas niet meer in dan een 12e eindklassering.
Door een snelheidsovertreding kreeg Hugo Kupper nog een behoorlijke tijdstraf, maar dat neemt niet weg dat hij en z’n team met veel plezier hebben deelgenomen. Met een oude De Rooy DAF wist Kupper goede prestaties in verschillende proeven neer te zetten. De 13e plek past niet bij zijn getoonde rijden. Leuk team en hopelijk blijft het niet bij alleen dit debuut als rijder.
Nou, dat waren al een hoop Nederlandse deelnemers aan de cross county klasse. Haal echter nog even diep adem voor het afsluitende stukje. Wat was het waanzinnig gaaf om ‘s nachts bij een modderpoel te staan waar de trucks uit de Extreme klasse zich overtuigend vast te rijden om zich er dan vastberaden uit te werken. Echt een aanrader om dit andere spel eens te aanschouwen. En vergis je niet: Ook op het vlak van snelheid vallen deze trucks niet te onderschatten.
In deze klasse vinden we vooral Duitsers met MAN KATs en Unimogs, maar er waren ook twee Nederlandse equipes. Floor Dekkers kende een paar goede dagen, maar had ook de nodige technische problemen. Geen goud voor de gouden Unimog, maar plek zeven van acht in de lichte klasse. In de zware klasse dan wél Nederlands goud: team VMD van Henri Verhoeven met hun zelf gebouwde GINAF torpedo 4×4 had een gat van ruim anderhalf uur op de nummer twee van de klasse met zeven deelnemers.
Wij danken jullie voor het volgen van de Rallytrucksmannetjes en hopen jullie te blijven bedienen van onze artikelen en verslagen. Met groot genoegen kijken wij terug op een intensieve week in Polen. Vol indrukken, ervaringen, observaties, gekkigheden, nieuwe vriendschappen en versterkte banden, voelen we ons bevoorrecht dat we er bij mochten zijn. Grote dank gaat uit naar de teams die ons geholpen hebben te doen wat we doen en op naar meerrrrr!!!
Super verslag en foto’s Robert & Alex!
Geweldige reportage , ik heb er van genoten. Prachtig. Bedankt 👍👍👍
Genoten van jullie verslagen foto’s en filmpjes. Thankx smaakt naar meer.👍👊