Het gaat in wezen nog nergens om, maar toch…. Zodra de helmen opgaan, dan veranderd er iets in de coureur en gaat het gas er op!
Vandaag werd een ultra korte proef gereden die bepalend is voor de startpositie van morgen. Dan staat de eerste echte etappe op het programma. Met een sterk deelnemersveld in een rally waar inhalen vaak erg lastig is, betekent zo’n startpositie toch wel iets. In het secondenspel waren het de snelle “Dakartrucks” die de boventoon voerden. Op ander, meer modderachtig terrein kan het best zo zijn dat de typische “Breslau trucks” het makkelijker hebben. De Unimog en MAN KAT rallytrucks komen daar vaak beter uit de verf. Vandaag was de proef van slechts zeven kilometer zanderig met veel korte hobbels en bobbels waarbij je als truckrijder moet proberen in een juiste cadans te komen. Als dat niet lukt stuiter je zo uit de baan en wordt de rallytruck een slecht werkende wasmachine. Eentje die wel husselt, maar niet schoonmaakt. Voor William van Groningen leek er wat dat betreft geen vuiltje aan de lucht. De kopman van Rally Team Dust Warriors was er lekker voor gaan zitten en liet zich niet ophouden door langzamere deelnemers. Hij won met 40 seconden voorsprong en kon zo Aad van Velsen achter zich laten. Een goede start voor Van Velsen Rallysport. Deze twee bevriende kemphanen lijken er ook deze rally weer een mooie strijd van te maken. Achter de twee Nederlanders werd de door Martin Macik gebouwde Iveco van Ruhrtal Racing derde. Dit Duitse team met Florian Skibba achter het stuur is nog erg onervaren en de overgang van de ex-Van Velsen Rallysport Ginaf naar de Iveco uit Tsjechië mag spectaculair genoemd worden. Qua truck is het geen verrassing dat deze zich in de top nestelt. Of het team in staat is de andere kanonnen te kunnen blijven volgen zal nog moeten blijken.
Zo hebben we alle Nederlanders in een truck gehad. Een behoorlijk aantal en alleen daarom al prachtig om te volgens. Morgen start de rally echt met een lengte van 128 wedstrijdkilometers. We zullen zien of de Nederlanders dan weer zo domineren.
Alex Miedema is al vele jaren een bekend gezicht in de Nederlandse transportwereld. Zijn enorme kennis van trucks gekoppeld aan zijn passie autosport maken hem de ideale redacteur voor een website als rallytrucks.nl.
In het dagelijks leven is Alex bedrijfswagen journalist en social media manager voor Kleyn Trucks. Omdat hij daarnaast ook nog iets te doen wil hebben voorziet hij dagelijks zijn persoonlijke blog van nieuwe content, is hij beheerder van community TruckFan en van zo'n 100 Facebook groepen. Uiteraard allemaal op het gebied van Trucks.
Bivakkenieren
Meteen vol aan de bak: veel problemen bij eerste Breslau-etappe
Wederom fantastische foto’s
Dank je!