Van Velsen gisteren na afloop van de etappe: “Vandaag begon de dag weer met gravel maar dat liep weer over in de hobbelpaden door het opgewaaide zand. Het ging weer lekker en we reden op de voorspelde zware duinen af. Gisteren tijdens de briefing hamerde de organisatie er nog op dat je genoeg eten en drinken mee moest nemen want het zou een hele zware dag worden met hele moeilijke duinen. Dat hebben we gemerkt en gelukkig doorstaan! In het eerste deel van de duinen reden we ons vast in het poederzand. Even de tijd genomen om de banden tot heel laag af te laten lopen, voor sper er bij en we kwamen er gelukkig zonder scheppen weer uit. Een stuk verder, rond het middag uur, waren we in de hogere duinen. Alleen is het een heel groot nadeel als de zon zo hoog staat en de schaduwen weg zijn. We reden de duinen in en stonden op een duintop muur vast. Na een uur vol scheppen, de auto opliften, rijplaten plaatsen en 3 keer proberen lukte het ons weer om onze weg te vervolgen. De hoogste en moeilijkste duinen moesten nog komen. Maar gelukkig kwam er inmiddels al weer iets schaduw maar het bleef een puzzel hoe we de duin over zouden gaan. Na een paar rondjes rijden en kijken, hebben we het geprobeerd met succes! We waren als eerste vrachtwagen gestart door de eerste plek van gisteren dus we hadden ook geen andere vrachtwagen sporen voor ons. Uiteindelijk waren we de duinen gepasseerd en hebben we via een klein stukje snellere piste, maar vooral weer zandhopen wederom als snelste vrachtwagen de finish weten te halen. We kregen het vandaag zeker niet cadeau en waren er alle drie unaniem over uit dat dit qua moeilijkheidsgraad echt een hele serieuze rally is. We mogen vanavond weer de medaille halen voor de etappe overwinning en gaan vol goede moed morgen de laatste dag in. Onze assistentie in het bivak waren weer door het dolle heen toen we aan kwamen.”
Ook bij de Dust Warriors waren grote problemen, eerst stond de DAF lang stil, later was het de IVECO die problemen had. Het leek er lang op dat de beide equipes in de woestijn zouden moeten overnachten, maar even na elf uur gisteravond kwamen de teams toch samen in het bivak aan. De monteurs konden direct aan de slag, en waren pas om half zes vanochtend klaar, het werd een korte nacht voor het team dus! Doordat de mensen in het team betere dingen te doen hadden dan met de pers praten is het nog niet helemaal duidelijk wat er precies allemaal gebeurd is. Vast staat wel dat team IVECO drie lekke banden had en dat de vele korte duintjes moeilijk waren om overheen te komen.
Vandaag is de laatste etappe van de rally, de lengte valt mee met 86 kilometer getimed, maar je wilt natuurlijk geen fouten maken en een eventuele mooie klassering alsnog verspelen.