William van Groningen van Rally Team Dust Warriors heeft de tweede etappe van de Fenix rally in Tunesië bij de trucks op zijn naam mogen schrijven en werd 16e in het totaalklassement. “We gingen h’m lekker in, maar het was zwaar!” Aldus Van Groningen. De etappe betrof veel duinen met erg zacht zand. Korte heftige duinpartijen waardoor zowel mens als machine veel te verduren kreeg. Een klein navigatiefoutje koste een vijftal minuten en daardoor bleef een top 10 klassering overal net buiten bereik. De Iveco Powerstar kwam niet geheel zonder schade aan de finish. William hierover: “Ik denk een scheurtje in de slang van de intercooler of zoiets. We misten een stukje vermogen.” Al met al een prima dag voor de mannen met de Iveco. Voor de DAF van teamgenoot Alexander Koot verliep de dag minder goed: een verbogen hulpstuurcilinder, een gebroken bladveer rechtsvoor, een krom getrokken spoorstang en een weigerende vin van de koeler waardoor de motor (te) warm werd. Er zat voor Alexander, Remco en Marco niets anders op dan de proef voortijdig te beëindigen en terug te keren naar het bivak. Gelukkig is de DAF weer opgelapt en vertrokken voor etappe 3.
Van Velsen terug in de race
Na de onfortuinlijke eerste dag, heeft het monteursteam van Van Velsen Rallysport een puike prestatie geleverd door de Scania te repareren en prepareren voor etappe 2. Aad en z’n mannen hadden een dag die goed begon. Ze konden dus starten dankzij het harde werken van de monteurs in het bivak. De Scania begon daardoor wel als laatste. “We hadden daarom als doel om het halve deelnemers veld in te halen, naar ons idee is dit goed gelukt. We begonnen met veel kleine maar zachte duinen afgewisseld met snellere gravel paden. We reden in de hogere duinen met zand zo zacht als een zandloper en reden ons helaas net vast wat ongeveer een 20 minuten aan scheppen heeft gekost. Dit was niet alle pech voor vandaag want we hadden 12 kilometer voor het eind ineens een enorme trilling, het ophanglager van de aandrijfas was kapot gegaan. We hebben snel de twee aandrijfassen naar voren gedemonteerd maar dat betekende wel dat we alleen nog aandrijving hadden op de achterwielen, en dat terwijl we ook nog een paar kilometer door de duinen moesten.” aldus Aad. Met een lage bandenspanning en goed stuurwerk wist het team de Scania er toch doorheen te loodsen en hebben als 2e vrachtwagen met alle checkpoints de finish weten te halen. Aad: “We waren blij dat we aan de finish stonden, door het hustebutsen en hoenkeboenken op al die korte duinen heeft niet alleen de auto maar ook de bemanning het zwaar te verduren gehad.”
Vandaag is etappe wegens weersomstandigheden wat aangepast, maar de drie Nederlandse trucks zijn weer onderweg!