In de Abu Dhabi Desert Challenge was lang nog maar één rallytruck actief. De problemen van Martin Macik met de versnellingsbak konden alleen opgelost worden door deze te vervangen. Deze reserve versnellingsbak was echter al gebruikt in de Dakar rally. Wegens logistieke redenen konden de trucks tussen de twee rally’s in niet terugkeren naar Tsjechië. Ze werden direct doorgebracht naar Abu Dhabi. Vergis je niet in de stevige uitdaging die het is om de trucks nu al weer geprepareerd aan de start te hebben staan. Kortom: Geen reserve versnellingsbak en bezige bij Martin Macik Jr. heeft het stuurwiel ingewisseld voor een fotocamera. Zo volgde hij de rally verder door de cameralens. Heel fijn voor ons, want zo ontvangen wij via MM Photography mooie foto’s bij dit artikel.

Na het uitvallen van Martin Macik met zijn versnellingsbakproblemen, is Kees Koolen de enige coureur die met een truck de strijd blijft strijden. Hij blijft dagelijks herhalen dat de rally eigenlijk niet geschikt is voor trucks. Daarom is het al bijzonder dat Koolen met zijn MM Technology Iveco als eerste ooit de hele rally weet uit te rijden. Het verslag van Kees van etappe 3 sprak wat dat betreft boekdelen:


“Vandaag (dinsdag) was een zware proef weer van meer dan 250km. De proeven hier zijn niet echt geschikt voor een truck. Maar het zou een fantastische training zijn voor hen die het in Dakar goed willen doen. Gelukkig zijn we, ondanks dat we best vaak even terug moesten om het nog een keer of anders te proberen, gewoon gefinished. Vorig jaar november was hier ook de cross country wedstrijd en was het veel gemakkelijker omdat het kouder was. De duinen zijn nu zacht door de 40 graden overdag. De SSV’s hebben het ook moeilijk en rijden veel stuk door de zware omstandigheden. Bij de auto’s hebben alle favorieten zoals Al Attiya en Loeb, met uitzondering van Peterhansel, al een keer veel tijd verloren en zijn kansloos voor de overwinning. Omdat we nog de enige truck in de wedstrijd zijn nemen we minder risico aangezien ons hoofddoel uit rijden is. Martin Macik heeft gisteren helaas dusdanig veel schade opgelopen dat hij vandaag niet meer gestart is. De truck (en wij ook) hebben het zwaar tijdens de etappe. Doordat het de hele dag overal los zand is, is het geen kunst om de truck (motor, versnellingsbak, retarder en banden) binnen een relatief korte afstand zodanig te over verhitten dat het stuk gaat. We moeten dus echt alle temperaturen goed in de gaten houden en de snelheid daar op aanpassen. Voor de derde dag op rij was ik echt op aan de finish, de hele dag zijn er overal “pockets”. Pockets noemen ze de kleine gemene zandgaten (scherp, hard, steil en tot een paar meter diep) die hier heel vaak net na een afstap of duintop zitten en die dusdanig gemeen zijn dat het het einde van je rally kan betekenen. Vandaag hebben we bovenop een duin spectaculair vast gestaan en vanavond kwamen meerdere rijders die ons hebben zien staan vragen of we nog gefinished waren…. De snelste motorrijders deden gisteren langer over de proef dan in de langste etappe van Dakar. Het was de bedoeling dat afgelopen jaar het empty quarter opgenomen zou worden. Enerzijds is dat leuk natuurlijk. Maar anderzijds zullen er dan niet meer dan 20 of 25 trucks aan de finish komen.”

Koolen over dag 4: “Vandaag (woensdag) de 4e dag van de Abu Dhabi. Afgelopen edities met de buggies klaagden we dat de rally te makkelijk was. Maar nu met de truck is het andersom; niet te doen bijna. We kregen nog een stukje level 3 duinen voor de kiezen en voor de eerste keer in vele jaren zei ik dat we misschien beter dat wat point konden skippen. Maar goed dat doe je dan toch niet en het lukte tot m’n eigen verbazing. We hadden 3 uren nodig om door de eerste 120 km van dag 4 te komen. Maar goed; We zijn er weer.”

“Op dag 5 (donderdag) zat nog een erg moeilijk stuk duinen maar met de ervaringen van voorgaande jaren en deze rally ging ook dat ons goed af. Eén keer zaten we echt goed vast en het kostte ons ruim 25 minuten voordat we weer onderweg waren.” Aldus Koolen.

Het is naar onze immer bescheiden mening best vreemd dat een wedstrijd die meetelt voor het WK Cross Country eigenlijk niet geschikt is voor trucks. Hopelijk gaat dat in de toekomst veranderen en krijgt dit FIA wereldkampioenschap een breder deelnemersveld. Toch is Kees Koolen positief: “De Abu Dhabi desert challenge is een echte aanrader voor iedereen die echt duinen wil leren rijden. Je leert hier meer dan alleen maar rijden want je moet echt nadenken om alles heel te houden van start tot finish.”

De samenwerking met navigator Wouter de Graaff en monteur Gijs van Uden is volgens Koolen zowel binnen als buiten de truck perfect. Naast de opgedane ervaring pakt Koolen voorlopig flink punten voor het wk en heeft hij een unieke prestatie neergezet door als eerste met een truck de Abu Dhabi Desert Challenge uit te rijden! Chapeau!