Je moet voorbij de overmacht van Kamaz kijken. Het budget waarmee dat team werkt is astronomisch en het enige echte fabrieksteam rijdt, om in de woorden van Gerard de Rooy te spreken, het open Russisch kampioenschap. Geen vergelijk dus en deste mooier als er wel van gewonnen wordt. Dit jaar zat dat er niet in, maar er is veel potentie bij de Iveco’s van Team De Rooy. Werkplaastchef Corne van Drunen en zijn prachtige team van monteurs hebben een ongelovelijke job verricht. Niet alleen tijdens deze rally, maar het gehele afgelopen jaar. Niet alleen zijn er drie totaal nieuwe rallytrucks gebouwd, ook de snelle servicetruck en de Dubbele Kop voor de Classic Dakar moesten worden geprepareerd. Het was in aanloop naar de Dakar rally ongekend druk in de Dakarloods te Son. Vergeet niet dat ook de rest van het wagenpark spik en span op transport naar Saudi-Arabië ging. Hoe mooi is het dan om de rally succesvol af te sluiten met vier trucks in de top 10 van het klassement! Een diepe buiging en chapeau!

Foto Team De Rooy

Best of the Rest
Met een 5e plaats is Janus van Kasteren de ‘Best of the Rest’ geworden. Een geweldige prestatie. Er is een grote, boeiende strijd geweest achter de Kamazzen. Er deden zo’n 10 tot 15 trucks serieus mee voor deze officieuze eretitel. Van Martin Macik jr., Ales Loprais, Ignacio Casale tot Maurik van den Heuvel en Gert Huzink: Allemaal strijders om een plek in de top 5. Het werd achter de Russen een boeiende strijd waarbij iedere dag genoeg te vertellen was. En nu, 12 etappes en vele verhalen verder, mag Janus zich deze titel toe-eigenen.

Steun ons!

Foto Willy Weyens

Martin van den Brink haalt zijn beste eindresultaat ooit met een 6e eindpositie. Vick Versteijnen verloor vandaag helaas op een 23 seconden (!) een positie, maar met een 8e plek mag hij terugkijken op een geweldige rally. Laten we niet vergeten dat Versteijnen vlak voor de rally noodgedwongen de plek van Hans Stacey overnam. Super knap om zonder serieuze voorbereidingen zo’n goede prestatie te leveren. Dat de snelle servicetruck met Mitchel van den Brink achter het stuur 10e wordt, maakt het alleen maar mooier. Op plek 9 staat Richard de Groot van het Firemen Dakarteam. Zijn Iveco is in 2020 overgenomen van Team de Rooy. Op plek 11 vinden we nog een De Rooy Iveco terug. Het is de truck van Fried van de Laar Racing met Ben en Jan van de laar, die per dag wisselde tussen rol van rijder en navigator. Deze truck is in samenwerking met Team De Rooy in eigen huis door Fried van de Laar Racing gebouwd. 6 van de 11 eerste trucks zijn dus van De Rooy en daarmee kunnen gerust stellen dat Team De Rooy over de hele breedte absoluut uitblinkt. ‘Best of the Rest’ is meestal een rottitel, maar in dit geval eentje om te dragen met trots!

Foto Arjan Schimmel

Met de prestaties van het team wordt eer gedaan aan de helaas veel te jong overleden Ton van Genugten. Hij had deze rally willen strijden om de hoogste posities. Door een tragisch bedrijfsongeval heeft het niet zo mogen zijn. Omroep Brabant maakte een mooi eerbetoon als onderdeel van het programma Brabant Bivak Dakar:

Ik wil afsluiten met een persoonlijke noot. Niet alleen Ton van Genugten werd gemist; ook Fried van Laar, die bijna twee jaar geleden overleed aan kanker, werd gemist en geëerd door het team van Fried van de Laar Racing. Mijn song ‘Call of the Desert’ is direct geïnspireerd op hun verhaal, maar in bredere zin gaat het voor mij ook over het verhaal van Ton van Genugten. Hoe gemis gedragen wordt, inspireert en onderdeel uitmaakt van meerdere teams. Speciale logo’s, foto’s op de cabine: Het maakt indruk, doet eer aan de gemisten, geeft extra lading en waarde aan de het rijden van deze Dakar. Ik noem in dat kader ook Jurgen Damen (navigator van Gerard de Rooy, overleden in 2015) en Richard Huzink (broer van Gert, mede oprichter Riwald Dakar Team en overleden in 2013). “We’re in this together, we’re going all in, no matter the outcome, it’ll be a win”!