Op de dag waarop Mirjam Pol in het motorklassement bij de vrouwen de Dakar wint, Bernard ten Brinke bij de auto’s prachtig 5e wordt in de etappe, mochten bij de rallytrucks de voor het klassement ongevaarlijke trucks nog even ‘shinen’. Martin Macik gaf nog stevig gas in zijn Iveco en wordt 2e vandaag. De Tsjech die vorig jaar ‘Best of the Rest’ werd, raakte deze rally pas in de tweede week op stoom. Dit jaar eindigt hij als 7e in het algemeen klassement, 24 seconden sneller dan Vick Versteijnen. Tatra Buggyra rijder Ignacio Casale mocht wederom zijn kwaliteit en snelheid bewijzen. Eerder deze rally onfortuinlijk en uitgeschakeld voor het klassement, maar verder altijd in de top. Zo zie je maar weer: Regelmaat is noodzakelijk om goed te scoren in het eindklassement. Vandaag wordt de Chileen Casale wel knap 3e! Ales Loprais, lang de ‘Best of the Rest’ deze Dakar, had lang zicht op plek twee en zat zelfs dichtbij een overwinning vandaag. Helaas verloor hij in het laatste stuk zo’n 7 minuten. Wij gokken dat een bandenwissel de oorzaak is. Het levert hem de 9e plek op vandaag. Na de pechdag op dag 10 na, heeft ook Loprais een fantastische rally gereden. Maar ja… Één pechdag is voldoende je klassement om zeep te helpen. Dat merkte Paskevicius vandaag op de harde manier. Als verrassing van de rally zat de Litouwse FESH FESH rijder steevast rond de tiende plek, maar vandaag verliest hij op het allerlaatste stuk veel tijd en doet op deze manier de familie Van de Laar de elfde plek in het algemeen klassement kado.
Over regelmatig presteren gesproken: Team De Rooy heeft dat wel gedaan. Enig smetje is het probleem met het bandenaflaatsysteem begin deze week, maar voor de rest presteert het team super. Ja, we hoopten dat ze de Kamazzen konden bijhouden, maar zet de budgetten naast elkaar en bekijk het DNA van de teams en ieder weldenkende ziel snapt dat het erg lastig is de Russen te verslaan. Het blijft David tegen Goliath. Des te mooier als het wel lukt ze te verslaan. Wie weet volgend jaar. Voor vandaag lijkt het er op dat op save gereden werd. Martin van den Brink is op de zesde plek snelste Nederlander, Vick Versteijnen wordt zevende vandaag en Mitchel van den Brink tiende. Janus van Kasteren heeft vandaag de top 10 niet gehaald. Wel wordt hij in het algemeen klassement vijfde en dus ‘Best of the Rest’! Een eretitel waar hij trots op mag zijn. Gefeliciteerd Janus!!!
Janus van Kasteren, Darek Rodewald en Marcel Snijders hadden niks meer te winnen en reden vandaag daarom behoudend. Om Vick voor eigen kans te laten gaan lieten ze hem voor gaan. Janus: “We zijn na de start al snel aan de kant gaan staan. We hebben Vick voorgelaten en gewacht tot het stof een beetje was opgetrokken, maar toen kwam Loprais er inmiddels ook al aan. Er was veel stof. We hebben het vervolgens op ons gemak gedaan. We hebben de truck heel thuisgebracht en deze etappe rustig uitgereden. We zijn alle drie echt heel blij met vijfde plaats. Zoals eerder gezegd; meer zit er niet in op dit moment. We gaan eerst dit resultaat vieren, maar ik denk al aan volgend jaar. Ik ga proberen om iets meer te rijden en we weten wat er moet gebeuren om de trucks te verbeteren.”
Martin van den Brink: “We hebben twee minuten straf gekregen wegens speeding. Te hard gereden in een gebied waar dat niet mag. Het was prettig om de rally zo goed mogelijk af te sluiten. Ik ben blij met de dagresultaten en met wat we hebben geleerd over de truck. De zesde plaats is mijn beste klassering in het klassement. Ik ben super tevreden. Daarnaast ben ik natuurlijk super trots op de prestatie van Mitchel, Richard en Bert.”
Vick Versteijnen was vandaag de snelste Nederlander met een prachtige zesde plek. Doordat Macik in zijn zelfgebouwde Iveco vandaag ontketend was, is hij Versteijnen nog nipt ingehaald in het algemeen klassement, wat Vick echter maar weinig deert. Versteijnen: “We hebben echt alles gegeven. Het was een snelle proef. Op de zandpaden was het oppassen voor de keien langs de route. We hebben gewoon keihard gereden. Ook op de smalle stukken met bomen. Wij hebben ook het voorruit aan diggelen. Ja, we hebben alles gegeven en komen dan net 23 seconden tekort op Macik. Toch zijn wij super tevreden. Vooraf hadden we hier zeker voor getekend. Ik kwam ongetraind en onvoorbereid aan de start. Had nog nooit met de nieuwe truck gereden. Ook voor Randy was het de eerste keer in de wedstrijd truck. Net als Teun heeft hij het geweldig gedaan. Het zat helemaal goed in de cabine. Ik kijk voldaan terug. We hebben een gave rally gehad met een goed team De Rooy.”
Mitchel van den Brink kunnen we vandaag drie keer feliciteren: met zijn twintigste verjaardag (wat deed jij op de dag van je twintigste verjaardag?), met zijn tiende plek in de etappe van vandaag én met de tiende plek in het algemeen klassement. Mitchel: “Het ging best wel hard nog vandaag. We hebben alles uit de kast gehaald en hier en daar wel een paar takjes en struikjes geraakt. De truck is niet ongeschonden aan de finish gekomen. We hebben een voorruit kapot en hier en daar wat deukjes. We zijn super blij met de tiende plaats. We werden door iedereen van team De Rooy bij de finish opgewacht. Dat was echt een hele leuke ontvangst. We gaan nu de truck wassen en met een fijn gevoel naar het podium. Ik kijk met een goed gevoel terug op de rally. Na een paar kleine problemen in de eerste week is het de laatste week voortreffelijk gegaan. De samenwerking met Richard Mouw en Bert van Donkelaar was perfect. Ik kijk uit naar de toekomst.”
De wens voor deze Dakar was voor de gebroeders Van de Laar een twaalfde plek. Dat werd zelfs nog een plekje hoger, een mooier eerbetoon aan hun veel te jong overleden vader Fried kan bijna niet. Ben van de Laar: “Het geeft megaveel voldoening. Het is een prachtige Dakar geweest. Heel compleet, met afwisselende en uitdagende proeven. Zeker die van gisteren, die was echt super. We hebben veertien dagen genoten.”
Jan: “Na de Dakar 2020 hebben we gezegd: ‘Als we terugkomen, wordt het met een Iveco-torpedo’. De afgelopen twee jaar hebben we samen met de studenten van de Fontys Hogeschool een heel mooie truck gebouwd.” Ben: “Er zijn zeker nog stappen te maken. Deze truck kan nog zoveel meer. Het is een mooie klus voor ons om uit te zoeken hoeveel meer wij er nog uit kunnen halen.” Met alle in de rally verzamelde data kunnen de studenten van Fontys nu écht aan het werk, we zijn benieuwd hoe deze truck zich gaat ontwikkelen, en of men op deze manier ook Team de Rooy kan versterken, die met vrijwel identieke trucks rijden.
Kees Koolen: “Na precies 2 uren proeftijd over 165km worden we 14e en zijn als 13e gefinished in het truck klassement. Als team hebben we nu gezamenlijk 21 Dakar finishes; Gijs 4, Wouter 8 en ikzelf 9. Onderweg als het moeilijk wordt merk je dat wel; dan hebben we nauwelijks woorden nodig en doet eenieder direct wat nodig is. Ook de service van het Macik team was erg goed, ook daar merk je aan alles dat zowel pa als zoon Macik 10 Dakars hebben gereden. Zowel de truck alsook support was zoals het hoort. Enig minpuntje was het banden aflaat systeem (waar ook andere teams last van hadden) maar dat heeft Gijs keurig opgelost. Het uitrijden van Dakar met zo’n truck als deze is niet de grootste uitdaging. Maar om ook echt snel te kunnen gaan met zo’n truck heb je toch wel wat meer ervaring nodig dan eens in de 9 jaren met een truck rijden. Nu nog 286 km naar Jeddah waar we vanavond over het podium gaan. Was een mooie proef maar niet iets moeilijks er in. Wel ongekend veel stof en daardoor ook een beetje een optocht het laatste stuk van de proef. Nu op naar het volgende hoofdstuk: de Dakar finishen met een elektrische truck!”
Pascal de Baar, Jan van der Vaet en Stefan Slootjes werden vandaag elfde en veertiende algemeen. Pascal: “We hebben de klus geklaard! Sterk terug gekomen van een 22e plek (dag 4) met 8 uur achterstand naar een 14e plek algemeen. Voor de rest niet veel ellende mee gemaakt en geprobeerd een stabiele rijder voor het team te zijn wat bijna altijd lukte (als Gert zich niet verdekt opstelt 😛 )Wat betreft de laatste etappe, dat was eigenlijk: “poepen zonder drukken” gewoon ff je ding doen en geen fouten maken. Dat lukte op1 schoonheidsfoutje na, we raakten VOL een wal met het rechter voorwiel ik dacht dat hij er af lag! Maar klaarblijkelijk kan een Renault dat hebben! En pats daar reden we door de finish! Ik hoop dat jullie genoten hebben van onze avonturen wij in ieder geval wel dus op naar de volgende Dakar! (Of misschien wel een andere rally tussendoor!)”
Hugo Kupper: “Na de pech van gister vandaag als 16e algemeen over de streep! Eerste week veel service kunnen verlenen.”
Bij DDW is het doel om top 20 te rijden ruimschoots gehaald, men werd zeventiende. Vooral de laatste paar dagen kroop het team steeds verder naar voren, terwijl diverse topteams op het laatste moment nog afhaakten. Het prachtige resultaat laat zien wat voor doorzetters alle teamleden zijn!
Zowel Ben als William de Groot hebben de finish van de etappe én de Dakar gehaald. Ben is vanmorgen op een 24e plaats gestart met als doel het halen van de finish. “Een onervaren crew en dan Dakar 2022 finishen, het lijkt wel een droom. En op een geweldige algemene 18e plaats. Ben, Goof en Ad, geweldig wat jullie hebben laten zien!”, zo meldt het team. “Voor de truck is het gelukkig afgelopen, die begint zo veel mankementen te krijgen dat een extra dag rally niet haalbaar is voor de DAF.”
Ook over William heeft het team voldoende te melden: “Vanmorgen gestart op een 25e plaats. Na 2 dagen ellende, lekkend achter differentieel, gister 2x omgevallen en een organisatie die meldt dat je door een lekkende differentieel niet meer in het klassement zit zou je zeggen dat het team ellende genoeg heeft gehad. Maar nee, ook vandaag zat het weer volop tegen, een kapotte turbo na WP1 gooide roet in het eten. Weer uren sleutelen en veel tijd verloren. Het maakt eigenlijk ook niet meer uit, zou je zeggen? Na het lekkende differentieel heeft het team protest ingediend tegen besluit team 527 uit het klassement te halen. Tot en met vanavond zonder resultaat. En het antwoord: regels zijn regels… Maar William deelt net het geweldige nieuws. Het besluit is veranderd en team 527 is officieel finisher. Dit had niemand meer verwacht, dus wat is dit gaaf!”
Gerrit Zuurmond: “Uit de problemen blijven loont. Blijven rollen, dat is goed uitgepakt. We hebben weinig risico’s genomen, weinig kapot gereden en konden toch vrij aardig mee blijven rijden. In de tweede week ging het buitengewoon goed. De auto heeft zich uitstekend gehouden. We hebben geen problemen meer gehad en konden lekker doorrijden. Ik heb geen schrik meer van de hoge duinen. Met steeds meer vertrouwen in de auto begon het zelfs leuk te worden. Je kunt zo’n truck er gewoon overheen gooien. Het ging vanzelf.”
Door het vroeg uitvallen van Ingels was ook navigator Jos Schotanus een paar dagen eerder thuis dan de bedoeling was. Maar ach, als je dan dit thuis aan treft, valt het uitvallen ook wel weer mee toch? Er zijn belangrijker dingen in de wereld!
De vier man die deze Dakar team Dust Warriors vertegenwoordigden zijn na het uitvallen als toerist met het circus verder meegereist. De Rooy, ook de bouwer van de truck, verzorgde deze rally de service van de Iveco. Het is dan ook bij dit team dat de Powerstar een plekje op de aanhangwagen vond.
De mannen van Dakar Speed hebben zich na hun uitvallen flink nuttig gemaakt. Zo kreeg Kees Koolen hulp bij de problemen met het bandenaflaatsysteem en werd er gesleuteld aan de vorige truck van het team, waar de Spanjaard Herrero deze Dakar mee reed.
Oh ja, helemaal vergeten te vertellen. Kamaz heeft vandaag gewonnen. Net als iedere etappe dit jaar. Sotnikov won zowel de etappe van vandaag als het algemeen klassement, hij prolongeert zijn titel dus. De andere Kamazzen haalden in de dagkoers dit keer geen podium maar staan in het eindklassement stevig 1-2-3-4. Toch een knappe prestatie, waar we de Russische mannen mee feliciteren.
Wie we niet vergeten: de strijders in de Classic Dakar!
Nog net voor de start van de laatste etappe mocht Gerard van Veenendaal nog even aan de slag om een band te wisselen bij Brum. Ze zijn derde geworden in het truckklassement bij de Classic Dakar, een feestje waard!
Het is nog maar een paar weken geleden dat we als Rallytrucksmannetjes in Eindhoven aan mochten schuiven in de werkkamer van Michiel Kuijs. Geert van Genugten zat daar al op ons te wachten, Maikel Neijenhuis kwam tegelijk met ons binnen vallen in het verder vrijwel lege DAF kantoor op deze late vrijdagmiddag. De mannen hadden nog nooit een Dakar gedaan, maar een enorme klik met elkaar en er ontzettend veel zin in. De energie die toen ik het kantoor hing, sprak de hele rally ook uit de berichten van deze mannen. Volgens ons heeft er niemand zo veel van de Dakar genoten als dit drietal! Zouden ze volgend jaar weer meedoen? En welke klassieke DAF rallytrucks zouden er nog meer uit hun decennia lange rust ontwaakt worden?
Roelien Offringa: “En toen was het alweer voorbij. Wat zijn nu twee weken, voor al die deelnemers die elke dag de afstanden rijden en de proef goed doorstaan zijn die weken zo voorbij, maar voor al die thuisblijvers duren de dagen weken. Maar ze hebben het gehaald al die kanjers inclusief mijn eigen mannetje. Trots op De Paauw rally team.”
EINDKLASSEMENT
1 Sotnikov 41h37m34s
2 Nikolaev +0:09:58
3 Shibalov +1:11:11
4 Karginov +1:49:55
5 Van Kasteren +3:08:30
6 Martin van den Brink +3:41:32
7 Macik +4:44:11
8 Versteijnen +4:44:34
9 Richard de Groot +6:29:27
10 Mitchel van den Brink +8:10:34
11 Van de Laar +9:22:22
12 Paskevicius +9:47:42
13 Koolen +11:18:49
14 De Baar +13:36:25
15 Bellina +14:25:52
16 Behringer +20:52:27
17 Wingens +23:40:03
18 Ben de Groot +27:36:20
19 Baumann +28:47:30
20 Juvanteny +30:54:12
21 Loprais +34:53:53
22 Sugawara +41:42:37
23 William de Groot +49:01:18
24 Tomecek +52:38:12
25 Zuurmond +56:50:47
26 Besnard +57:10:55
27 Casale +75:13:27
Uitslag etappe 12
1 Sotnikov 1h42m41s
2 Macik +0:00:32
3 Casale +0:01:01
4 Nikolaev +0:01:40
5 Karginov +0:02:21
6 Martin van den Brink +0:05:19
7 Versteijnen +0:05:24
8 Shibalov +0:06:21
9 Loprais +0:07:10
10 Mitchel van den Brink +0:08:49
11 Pascal de Baar +0:10:42
12 Van de Laar +0:12:28
13 Van Kasteren +0:13:11
14 Koolen +0:17:53
15 Sugawara +0:20:24
16 Richard de Groot +0:22:46
17 Wingens +0:28:04
18 Martins +0:30:05
19 Behringer +0:32:23
21 Ben de Groot +0:32:47
24 Zuurmond +0:38:44
32 William de Groot +3:02:03
Morgen gaan de meeste deelnemers weer naar huis. Ik zou zeggen, blijf deze site vooral volgen, ook de 50 weken per jaar dat er geen Dakar is brengen we nieuws en achtergronden over álle Nederlandse rallytruckteams. Bovendien staan de Africa Eco Race en Morocco Desert Challenge al weer voor de deur!