Buiten de dominantie van Kamaz is het super spannend! Vandaag is Ales Loprais in zijn Praga de nummer 4 in de daguitslag en ‘best of the rest’. Gert Huzink nestelt zich als beste Nederlander weer prachtig tussen de toppers met een 5e dagklassering. Martin van den Brink is door een tijdstraf nummer 6, anders was hij 5e geweest, slechts 19 seconden achter Loprias. De dominantie van Kamaz is wederom gigantisch, al biedt de 7e plek van Kamazzer Shibalov een soort van hoop. Misschien is er door pech nog wat mogelijk richting podiumplaatsen, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat het ijdele hoop lijkt. Janus van Kasteren wordt vandaag 8e, voor Martin Macik. Vick Versteijnen heeft het tempo steeds beter te pakken en sluit aan op plek 10. Om de sleur te breken zijn we vandaag maar eens niet bovenaan begonnen. Zoals gezegd domineert Kamaz als een malle. De top drie is identiek aan die van gisteren. Andrey Karginov haalt zijn tweede dagzege op rij en derde in totaal deze Dakar. Dimitry Sotnikov wordt tweede, Eduard Nikolaev derde. Buiten de fantastisch presterende Russen, is het gelukkig wel een enerverende strijd om de de ere titel ‘best of the rest’. Van Kasteren verloor kostbare minuten op Loprais die hem tot op een kleine anderhalve minuut genaderd is in het klassement.
Gert Huzink: “Ons doel was vandaag in de top 10 te finishen, maar de problemen die we gisteren opliepen in het laatste gedeelte speelden ons wel parten. We moesten daardoor redelijk achter in het veld starten waardoor we veel stof moesten happen. Desondanks wisten we toch heel wat auto’s en trucks in te halen. Toen we éénmaal in de duinen zaten, hadden we het rijk alleen, waardoor we ons eigen tempo konden rijden. Het was een prachtige snelle piste in de duinen en de aanpassingen aan de truck werpen zijn vruchten af. Vooral het laatste gedeelte met kleine duintjes ging lekker. We vlogen er letterlijk doorheen waardoor de vele toeschouwers op dat gedeelte een mooi spektakel zagen. Er stonden trouwens opvallend veel Nederlanders langs de route vandaag. Ik zie die zesde plek als verdiend. In de eerste plaats voor de cabine crew, maar vooral ook voor de monteurs die ervoor zorgen dat de trucks er elke dag weer 100% bij staan voor de start.” Door de tijdstraf voor Van den Brink senior werd de zesde plek zelfs nog een vijfde, waar Gert uiteraard verheugd mee is.
Pascal de Baar: “Als 19e gestart we wisten dat we hem aan moesten punten! Mario (Kress, de bouwer van de truck, red.) had ons de go-ahead gegeven om weer VOL te planken. Hij had de truck na gekeken en hij had gisteren geen krimp gegeven. Nou toen ben ik er ff voor gaan zitten… Alsof de achterkant in brand stond! Het eerste stuk was erg ruig maar dan maar door de pijn grens heen bijten. Al gauw hadden we drie trucks ingehaald tot de neutralisatie. Daarna nog een dikke 100 km stampen tot de duinen en toen…alles geven in de duinen prachtig! Daar hebben we er ook weer drie ingehaald. Al met al een dag als uit het boekje, en met Gert op een vijfde plek kunnen we tevreden de rustdag in gaan.”
Martin van den Brink over zijn vijf minuten penalty: “We reden te hard in de zogenaamde speed-zone. In dat gebied mag je niet harder dan een bepaalde snelheid. We hadden net iemand ingehaald en waren te laat om dat te voorkomen.” Vervolgens kijkt de Harskamper vooruit naar de komende week: “We zijn heel tevreden na deze eerste week. Vandaag hebben we fel en aanvallend gereden en hopen dat volgende week een vervolg te geven. We kunnen nog een tandje bijzetten. Dat gaan we volgende week ook zeker proberen.”
Janus van Kasteren was voor het eerst in dagen eens niet de snelste Nederlander. Janus daar over: “Al snel na de start zaten we in het stof van de Kamaz van Shibalov, die voor ons was gestart. Daarna maakten we een klein foutje en kozen het verkeerde pad. We moesten toen 500 meter terug. Dat was jammer en niet nodig geweest. Helaas kwamen we daardoor net achter Ales Loprais te rijden. We hebben er alles aan gedaan om hem te passeren. Ondanks al het sentinellen liet hij ons niet passeren. Hij negeerde ons signaal en dat was frustrerend. We kregen vervolgens nog een lekke band. Het zat niet helemaal mee vandaag. Nou ja, het is nu rustdag en we gaan in de tweede week zien wat er nog gaat gebeuren. We kunnen tevreden met het resultaat na de eerste week.”
Vick Versteijnen: “Mijn grootste probleem was dat ik last had van het zogenaamd HANS-systeem. Het veiligheidssysteem zat te strak om mijn nek. Dat maakte het rijden een stukje lastiger. Verder zijn we tevreden en hebben geen lekke band of andere problemen gehad. We reden door een serie prachtige duinen. ik denk dat we één van de hoogste duinen in deze rally hebben gehad. Zonder het probleem met HANS hadden we iets meer ontspannen kunnen rijden. Maar de tiende plaats is hartstikke mooi. We zijn dik tevreden en gaan nu genieten van de rustdag. Die kan ik wel gebruiken. Ik kan nu wel merken dat ik niet heb getraind voor de rally. Maar nu kunnen we even bijkomen en dan klappen we erop na de rustdag.”
Mitchel van den Brink over zijn beste resultaat als coureur tot nu toe: “We zijn echt super tevreden met deze klassering. Het laatste stuk van de proef was echt mooi. Het eerste deel was snel. Daarna volgde een deel met lange rechte stukken. We kwamen achter Igor Bouwens en dat kostte wel wat tijd voor we hem voorbij waren. Daarna hebben we ons eigen tempo gereden en vooral in de duinen waren we snel. Het ging super. We hebben met z’n drieën meegekeken en dat werkt uitstekend.” Nu een geweldig resultaat met de zwaardere en minder krachtige Iveco van het De Rooy team, maar geloof ons, in de Dakar van 2024 zijn we met zijn allen zwaar teleurgesteld als Mitchel als elfde van de dag binnen komt. Dit jaar is vooral veel leren en ervaring opdoen.
Maurik van den Heuvel, Martijn van Rooij en Wilko van Oort werden vandaag ‘slechts’ veertiende. Maurik: “Mooi gereden !!! Vick en Janus ingehaald maar helaas 40 km voor einde brak een cabine ophanging waardoor we heel langzaam moesten gaan rijden en voorzichtig door de duinen….. helaas hier 15 minuten mee verloren.” In het klassement staat Van den Heuvel nu negende, tien minuten achter Vick Versteijnen (8) en 40 minuten voor Richard de Groot (10). We verwachten de komende week nog mooie gevechten tussen deze Nederlandse neuzen.
Van de Laar had een spannend moment tijdens een onbedoelde acrobatische act op negen kilometer voor de finish. Ben: “We reden over een duin en ineens hield die op. We klapten keihard op de neus en balanceerden een seconde of vijf op de bumper, voordat de truck besloot toch maar op de wielen te landen. Het was die vijf seconden doodstil in de cabine. Voor hetzelfde geld rolt ie op het dak of op de zijkant. Dit was letterlijk een dubbeltje op z’n kant.” Khalid Aljafla en Charly Gotlib hadden een paar tellen eerder op dezelfde duin niet dat geluk. Hun Toyota rolde een paar keer en bleef op de zijkant liggen. Gotlib en Aljafla zijn per helikopter naar het ziekenhuis gebracht. Ben: “We reden er vlak achter, dus zijn er meteen heen gegaan. De brandstof gutste eruit, we hebben direct de bemanning eruit getrokken. De schrik zat wel even in ons lijf, maar verder gaat het goed. Hoe het met de auto is, gaan we morgen op de rustdag eens goed bekijken, maar voor mijn gevoel is het wel in orde. De auto heeft de hele week weinig te lijden gehad en staat er netjes bij, al is een grote onderhoudsbeurt op de rustdag nooit weg. Voor onszelf mag het wel gewoon doorgaan. Het voelt niet alsof we aan de rustdag toe zijn.
Kees Koolen: “Het was nog maar 38 km tot de finish door duinen, het terrein waarin wij het beste presteren. Op km 309 klaagde ik tegen Gijs dat ik niet genoeg vermogen had. En 10 seconden later zegt Gijs “zet em maar aan de kant!” Toen ik vroeg waarom was het antwoord simpel “nu meteen stoppen, hij loopt heet!” Al snel zagen we dat de poelie van de waterpomp afgebroken was. Voordat we (kan beter zeggen Gijs, geholpen door Wouter…) klaar waren met de reparatie en weer verder rijden waren we bijna 55 minuten verder. In de totaal stand van de trucks staan we nog steeds 16e maar de anderen staan best ver voor ons. Tegelijkertijd zijn er ook al veel deelnemers die problemen gehad hebben of er uit zijn dus als we in de tweede week niks geks mee maken (en anderen ook niet) zullen we niet ver van deze plek finishen. Maar: een tweede week in Dakar levert altijd veel verrassingen op, en helaas niet alleen voor anderen. De proef was vandaag vooral veel snelle paden met vervelende, best wel linke passages er in. De laatste 60 km duinen maar die waren hard door de regen en erg gemakkelijk. De samenwerking in de truck tussen ons 3’en loopt echt perfect. Wouter stuurt ons de goede kant op en Gijs zorgt er voor dat de banden spanning overal goed is en zet de stabilisatie de hele dag aan en uit precies op de plekken waar die wel of niet van pas komt. We beginnen de truck goed te kennen en te snappen wat de truck wel en niet kan. En dat is heel veel meer dan de truck waarmee Gijs en ik samen met Jurgen reden in Dakar 2013. Het tempo gaat dan ook langzaam maar zeker omhoog. Het blijkt toch weer niet reeel te zijn om na 9 jaren in een truck te stappen en vanaf de eerste dag goed te presteren. Zeker niet in een categorie waar veel erg ervaren rijders mee doen.”
Remco Heilbron van het Firemen Dakarteam: “Wat ligt het weer dicht bij elkaar. We zijn vandaag als 16de gefinisht, maar dat scheelt maar een half uurtje met de nummer 1 Karginov. Er hoeft maar iets te gebeuren en de stage ranking ziet er helemaal anders uit. Na een slechte dag van gister, en die rare start-verplaatsing daarvoor, moesten we vanaf de start van de special een hoop goed maken. Dat lukt niet direct op de dag daarna. Zeker niet tijdens deze special. In de eerste twee-derde van de stage hadden we veel last van stof van de voorgangers. Er waren ook de nodige verraderlijke afstappen en ravijnen. Dat soort terrein, omstandigheden en tragere voorgangers kan desastreuse gevolgen hebben voor de truck wanneer er op basis van haast/onrust beslissingen gemaakt worden. Na de neutralisatie kwam het team meer en meer in het ritme, de voorgangers werden minder en de truck werd lichter waardoor deze ook nog beter tot zijn recht kwam.”
Jordy van Ettekoven van DDW: “Vanochtend hebben we de start mee gemaakt van de etappe hier in Riyadh. Het was een hele belevenis om het hele circus te zien arriveren en vertrekken. Egbert, Marijn en Marije waren blij verrast (om ons allen te zien natuurlijk…) maar vooral om de hele start van de trucks te kunnen zien. Door de stijgende classificatie mag het team steeds eerder starten, en konden ze nu dus ook Kamaz weg zien spuiten, wat nog niet eerder was gebeurd. De aanmoediging heeft geholpen, vandaag zat t gas er goed op en konden we ze mooi op tijd weer verwelkomen bij de finish! Geen gekke dingen gehad, niet er uit geweest, en lekker gereden aldus Egbert.”
William de Groot heeft een zware dag gehad. Het ging vanmorgen net voor start al mis, waardoor een stuurstang vervangen moest worden. Ook tijdens de rit zelf verliep het niet vlekkeloos, er was een lekke band en door kapotte schokbrekers moest met een gangetje van rond de 35 kilometer per uur naar de finish ‘gekropen’ worden. Bij Ben de Groot ging het beter, hij startte als 24e en kwam op plek 20 binnen. De broers staan nu naast elkaar in het klassement: William op plek 21, Ben met een half uur achterstand op plek 22.
Tjeerd van Ballegooij: “Gelukkig was het vandaag niet al te moeilijk. De eerste 300 kilometer was het snel, de laatste 40 kilometer was het duinen. Het ging heel lekker. Gerrit krijgt in de duinen steeds meer vertrouwen. Het hangt erg af van of de duinen opgedroogd zijn. Dan rolt het beter. Als ze nog vochtig zijn, is het net beton.” Vervolgens blikt hij nog even terug naar gisteren, toen ze in de proef een versnellingsbak wisselden: “Zo’n ding weegt een paar honderd kilo, dus die til je er niet even uit. We hadden een paal nodig als hefboom, dus ik heb een verkeersbord uit de grond getrokken die daarvoor kon dienen. Als contragewicht hebben we banden gebruikt. Zo is het gelukt, maar we hebben van een uur of elf tot een uur of drie staan klussen. Een paar uur later was het donker. We mochten al blij zijn dat we nog mochten starten.” De 27 uur straftijd die het veel te laat binnenkomen opleverde deert het team niet, ze gaan voor finishen.
Hugo Kupper: “Het ging lekker!! In het begin een nieuwe koppeling gezet bij een klant, verder lekker door kunnen rijden. Mooie proef vandaag! We zijn tevreden over de eerste week, hebben goed onze klanten kunnen helpen.”
Igor Bouwens is vandaag met zijn Iveco T-Way in de proef blijven steken met een afgebroken wiel. Zijn klassement is aan gort nu, laten we hopen dat hij na de rustdag wel voort kan. Casale kon vandaag helaas niet starten als gevolg van de schade van gisteren. Het Buggyra team belooft dat hij zondag met een compleet vernieuwde truck van start gaat. Ze hebben nog een complete identieke truck in reserve-onderdelen staan door het al voor de rally uitvallen van Téo Calvet dus dat moet lukken. Simpelweg de startnummers omhangen is gemakkelijker, maar uiteraard niet toegestaan.
Maikel Neijenhuis, vanuit de voorste cabine van de dubbele kop: “Het gaat hier top, vandaag weer een hele mooie dag gereden, auto houdt zich top en we worden steeds beter in het spelletje.”
Jack Brouwers: “We zijn de proef uit en gaan onderweg naar het bivak. We kwamen met de eerste proef slecht in een ritme dus daar door 82 sec. Tweede proef 0 sec! Bij de derde bleef de versnellingsbak de halve proef vast in 3/7 maar floepte later weer los …… dus daardoor 215 sec. We gaan zien wat het gaat doen met onze klassement”
Uitslag etappe 6
1 Karginov 3h16m16s
2 Sotnikov +0:00:09
3 Nikolaev +0:00:45
4 Loprais +0:05:16
5 Huzink +0:09:43
6 Martin van den Brink +0:10:35
7 Shibalov +0:10:59
8 Van Kasteren +0:12:47
9 Macik +0:14:12
10 Versteijnen +0:14:24
11 Mitchel van den Brink +0:17:17
12 Sugawara +0:21:29
13 De Baar +0:22:09
14 Van den Heuvel +0:22:35
15 Van de Laar +0:30:54
16 Paskevicius +0:31:04
17 Richard de Groot 0:32:14
18 Bellina +0:46;40
19 Wingens +0:55:57
20 Ben de Groot + 1:04:22
21 Koolen +1:15:03
22 Martins +1:22:27
23 Behringer +1:24:03
24 Zuurmond +1:24:41
35 William de Groot
DNS Van Groningen
DNS Ingels
Klassement na etappe 6
1 Sotnikov 22h25m45s
2 Nikolaev +0:10:29
3 Shibalov +0:38:17
4 Van Kasteren +1:04:54
5 Loprais +1:06:20
6 Karginov +1:38:03
7 Martin van den Brink +2:02:12
8 Versteijnen +2:45:47
9 Van den Heuvel +2:55:13
10 Richard de Groot +3:36:29
11 Macik +3:57:13
12 Paskevicius +4:27:33
13 Van de Laar +5:28:54
14 Mitchel van den Brink +5:37:00
15 Huzink +5:58:02
16 Koolen +7:13:38
17 Sugawara +7:23:39
18 Bellina +7:47:54
19 De Baar +11:11:43
20 Behringer +11:59:42
21 William de Groot +12:42:22
22 Ben de Groot +13:16:16
23 Wingens +15:20:19
32 Zuurmond +47:33:02
51 Monseu +187:47:25
Morgen is de rustdag! Met andere woorden, keihard werken door de monteurs om de boel weer tip top in orde te krijgen voor de komende week, beginnend met de etappe van komende zondag: een verbinding van 299 kilometer en een special stage van 402 kilometer, van Riyadh naar Al Dawadimi. Een gebied waar de rally nog niet eerder was. De special begint met 100 kilometer duinen, daarna volgt 300 kilometer spoorzoeken.