Met een oppermachtig Kamaz die ook vandaag gewoon weer het hele podium leek te bezetten, is een overwinning in de Dakar nog ver weg. Maar de voorkant van het klassement krijgt een steeds meer oranje gloed over zich heen. Er staan maar liefst vijf Nederlanders in de top 10 van de etappe vandaag! Janus van Kasteren heeft zelfs kort helemaal vooraan gelegen, hij werd, mede met dank aan een minuut tijdstraf voor Sotnikov uiteindelijk derde. Karginov had grote problemen onderweg en verliest anderhalf uur op zijn snelste teammaat, maar ook Macik, Casale en De Baar hun kansen voor het klassement zijn verkeken. Van den Heuvel en Huzink doen vandaag juist hele goede zaken.
Alberto Llovera belandde na een grote jump aan het begin van de etappe verkeerd op de neus van zijn door De Rooy gebouwde Iveco. Ze zijn kreupel terug gegaan naar de start, waar de truck op de trailer van het FESH FESH team is geladen. Hij moet nu na de wonderbaarlijke wederopstanding eerder deze rally nu toch echt verder in het experience-klassement.
Met drie man in de top 10 (en zeven trucks van De Rooy ontwerp in de top 20!) blije gezichten bij het groen-oranje team. Martin van den Brink: “We hebben een prachtig duel uitgevochten met Pascal de Baar. Na onze lekke band reden we naar hem toe en in de duinen hebben we een heerlijk gevecht geleverd. Uiteindelijk konden we hem passeren. Het was verder een snelle en op sommige punten een gevaarlijke proef. We zijn tevreden met de zesde plaats in de algemene rangschikking.”
Janus van Kasteren: “In de slotfase moesten we toch buigen voor Sotnikov. De Kamaz-mannen speelden een spelletje. Wij zaten steeds in het stof en wilden geen risico’s nemen. We lieten ook wat ruimte bij een lastige rivierbedding. Als een rijder net voor je vast komt te zitten dan heb je zelf ook een probleem. We reden echter moeiteloos door de modder en kwamen uiteindelijk negen seconden tekort voor een plaats op het podium van deze etappe.” Aan het eind van de avond bleek Janus alsnog derde te zijn geworden, Sotnikov kreeg een minuut tijdstraf en was zo niet 9 seconden sneller, maar 51 seconden langzamer dan de handelaar in bouwmachines.
Vick Versteijnen: “Vandaag was een echte mooie en zware Dakar proef. Het parcours kende naast veel stenen, hoge duinen en snelle stukken op het laatst ook nog verraderlijke natte wadi’s. Daar stond onder andere de Kamaz van Karginov muurvast. Bij de laatste verplichte pauze plek zagen we dat de band rechts achter op het staal zat. Maar deze mag je alleen in de proef wisselen. We hebben toen besloten de snelheid eruit te halen en niet te wisselen. Gelukkig hebben we de finish daarmee gehaald op een mooie achtste plek. Ik ben zeer tevreden zeker gezien we als negentiende moesten starten. Op naar meer van zulke mooie dagen.”
Corné van Drunen: “Vandaag is goed gegaan. De enige met problemen onderweg was Mitchel, een leiding van de koppeling, maar dat had hij zo gemaakt. Verder hebben we een mooie plek op het bivak voor de komende 4 dagen. En het weer is ook wat beter geworden, want vannacht was het toch wel serieus koud. Op naar de volgende nacht, de neuzen staan nog allemaal de goede op en een zeer goede sfeer in het team das ook heel belangrijk.”
Maurik van den Heuvel was vandaag vrij letterlijk vliegensvlug, hij zat lang rond de vijfde plek maar werd uiteindelijk zevende. Maurik: “Het was een mooie, snelle maar ook een verraderlijke proef met op de snelle stukken veel op- en afstappen. Vandaar ook de mooie foto’s en filmpjes. Helaas reden we net voor neutralisatie linksachter een band lek. In de neutralisatie mag je niet wisselen, dus meteen na de neutralisatie de band gewisseld. De auto mankeert niet veel bijzonders wat kleine dingetjes. Een diesel lekkage en de verf eraf van de voorbumper.”
Voor Gert Huzink een hele mooie vijfde plaats. Gert: “Op laatste 120 km nog ff gepusht om de top 5 te halen, zag dat we nog een minuutje moesten pakken, gas op de lolly!”. Gert heeft hiermee morgen een mooie uitgangspositie voor de etappe morgen, waarbij een podiumplek voor hem zeker niet ondenkbaar is. Toch geen volledige euforie bij Riwald: Pascal de Baar staat al sinds het begin van de middag stokstijf stil tussen waypoint zes en zeven. We hebben nu nog geen idee wat daar aan de hand is, maar verwachten daar morgenochtend in een nieuw artikel uitgebreid op terug te komen.
Toen Richard de Groot met de brandweer-rode Iveco over de finish van de proef kwam, stond hij zesde. Helaas voor de Hollanders kroop Paskevicius er nog net voor met zijn Tatra, maar het team is toch erg tevreden. Waarschijnlijk hebben we meer informatie in de update morgenochtend, de perswagen van het team had er vandaag geen zin in. Maar liever die dan de wedstrijdtruck!
Bij Fried van de Laar Racing wisselen broers Jan en Ben per dag van taak. Vandaag zat Jan achter het stuur en nam Ben de navigatie op zich, morgen weer andersom. Met Simon Stubbs als monteur beleefden ze weer een mooie dag in de zelf gebouwde Iveco Powerstar. We spraken telefonisch met Ben van de Laar: “Het was weer een mooie dag, maar op het laatst reden we ons naast een Kamaz (Karginov, red) vast in een rivierbedding.” Dat koste het team zo’n slordige 45 minuten. Tot die tijd reden de mannen continu rond plek 11/12. Nu werd het een keurige 16e dagklassering. “Het was een dag vol snelle verraderlijke pistes. We hebben wel een aantal “oei” momentjes gehad. Er zat ook nog een mooi stuk duinen in. De afgelopen dagen werd er al ontzettend hard gereden, maar zag je dat iedereen in de top dat aan kan. Vandaag zagen we voor het eerst her en der mensen staan met serieuze problemen.” Aldus Ben die volop geniet van de rally en de equipe mikt nog steeds op een positie richting top 10.
Kees Koolen won de etappe! Wat veel mensen niet weten is dat de Dakar tegenwoordig onderdeel is van een door FIA georganiseerd WK. Dit bestaat uit vijf ronden, waarvan de Dakar de eerste is. Kees Koolen doet mee aan dit WK in de T5 klasse, de wedstrijdtrucks. Vandaag was hij dus de beste van de FIA T5 rijders die hier participeren. Het is wat vroeg om op 5 januari al te fantaseren, maar het zou natuurlijk geweldig zijn als Kees de eerste wereldkampioen rallyrijden in een truck wordt met de Project 2030 Iveco.
Kees over de etappe van vandaag: “Een goede dag voor ons; na 5 uren en 7 minuten over de langste proef van deze Dakar (465km) worden we 13e en staan nu 17 in het truck klassement.” Het bleek een veraderlijk parcours: “De proef begon erg snel maar al na 8km ging het bijna mis; terwijl we 140 reden over de open vlakte zag ik opeens een talud van een meter hoog voor me. Vol in de remmen maar het was al te laat. Net voor we het talud raken laat ik de rem los en worden we gelanceerd. Nog in de lucht zwevend dacht ik “wat dom, dit is het einde van deze dakar, de truck is zo als we weer landen total loss.” Maar het viel mee, er leek niks aan de hand dus we gingen gewoon verder. Na 30 km reden we rechts achter de band lek en 7 minuten later reden we weer verder. Overal op de snelle piste waren flinke op- en afstappen.
Toen bedacht ik me: “dit wordt een lange dag en laten we eerst maar zorgen dat we überhaupt aan de finish komen”. Met een lager tempo en netjes rijdend zijn we consequent goed door blijven rijden.” Aldus Koolen die blij is met die weloverwogen keuze. “Onderweg zagen we best wat deelnemers in de problemen die wel hard hadden gereden in het eerste deel met de grote op- en afstappen. Casale ging uit de wedstrijd en we denken dat Pascal de Baar er ook uit is, die stond langs de kant en is nog niet binnen. Net vóór de finish op km 420 was een passage door een half droge rio. Sochtends voor de start hadden we een briefje gekregen waar nadrukkelijk op stond dat we aan de linkerkant van de rio moesten blijven. 1 van de Kamazen zat er vast en verspeeld vandaag 1,5 uur.” De laatste 10 minuten reden we met de schijnwerpers aan en net voor het donker kwamen we als 11e truck aan de finish. Uiteindelijk werd het met een 13e plaats een goede dag voor ons. Terug in het bivaque bleek dat we toch wel wat schade aan de truck hadden zoals 2 gebroken veerbladen maar dat is goed te repareren.” Koolen meldt tot slot dat er wat hem betreft meer van die zware lange dagen mogen komen.
De Dust Warriors zijn blij met de 19e plek vandaag. William van Groningen: “Als je met 140 op een ‘springbult’ aan komt is het echt levensgevaarlijk. Voor mijn gevoel liep het juist niet zo lekker vandaag, maar de duinen die we daarna kregen liep wel weer lekker. Ik begin er van de houden, normaal zag ik er tegen op. Op het derde stuk hadden we een modderpoel. Iedereen stond ook vast daar, het was echt een bende.”
Hugo Kupper, navigator van Behringer op de snelle service MAN van het Audi team: “Ging eigenlijk super goed, alleen. Zelf een veer gebroken, 35min gesleuteld om te vervangen. Later nog een keer een lekke band. Dus in totaal 50 min verloren, maar we zijn super tevreden”
Ondanks drukte kregen we van Ben de Groot toch nog een kort verslag van etappe 4: “Vandaag een mooie dag met een mooi uitslag. Helaas vandaag wederom problemen gehad met de druk van de brandstof pomp, dus geen vermogen. Toch weer verholpen en gingen weer lekker. Super leuk maar wel snelle rally en en veel hoge duinen. Morgen weer een nieuwe dag.”Broer William troefde Ben zijn prachtige 22e positie af met een fantastische 16e dagklassering. Het gehele team van De Groot Sport heeft alles op alles gezet om de truck na de etappe van gister weer in top conditie te krijgen voor de lange etappe die voor vandaag gepland stond. Er moest veel gebeuren, maar het top team heeft dit gefixed. Zo wie zo leveren de monteurs in het bivak geweldige prestaties. William Startte als 37e en direct zaten ze in het goede ritme. Al bij waypoint 1 reden ze op een 18e plaats. Dit hebben ze de rest van de dag vol gehouden en uiteinde- lijk op een 16e plaats over de finish. Hier bleek een spanband gebroken en waren er wat jerrycans stuk, nieuwe spanband erom en het euvel is verholpen. Nu mogen de monteurs in het bivak weer hun steentje bijdragen aan het succes.
Marije van Ettekoven van DDW: ” We zijn net aan te ver naar links uit de duinen gekomen en hebben dus even moeten zoeken naar de juiste weg.. maar die heb ik nog weer gevonden. We waren niet de enige die dat probleem hadden. Gerrit Zuurmond reed achter ons en we hebben in het donker besloten om samen op te rijden. Als er iets is kun je elkaar nog helpen dus dat beperkt het risico..”
Van het Rainbow Truck Team kregen we via Simon Koetsier verslag: “Mooie snelle proef, kort na de start al 2 auto’s zien crashen, dus rustig aan gedaan en geen risico genomen. 1x band lek gereden en vervangen. Verder een stukje verkeerd gereden in het donker. Waren veel sporen. Tegenstelde cap koers terug gereden naar waypoint en toen opnieuw opgepakt. Uiteindelijk met Egbert Wingens (DDW) samen de proef uitgereden.”
Dave Ingels, Jos Schotanus en Philipp Rettig mochten vandaag doen waarvoor ze in de rally zijn: South Racing assisteren. Jos: “Vandaag hebben we een Can-Am waar de linker voorwiel-ophanging af lag geassisteerd, op kilometer 291. Dit avontuur is zeker zo leuk als echt in de wedstrijd meerijden.”
Laten we in ons overzicht van de belangrijkste equipes zonder Nederlanders positief beginnen. Sugawara is twaalde geworden met de hybride Hino! Casale was de afgelopen dagen een paar keer ‘best of the rest’ maar zal nu buiten het klassement om verder moeten, als dat al een optie is. Er is een steen door een olieleiding gevlogen, waarbij de Tatra in brand is gevlogen. De crew heeft het vuur gelukkig snel weten te blussen, maar zelfstandig de finish nog bereiken lijkt onmogelijk. Macik en Soltys van Big Shock racing zijn nog wel in de rally maar hadden beide flinke problemen en verloren ettelijke uren en daarmee de kans op een goed klassering. Italtrans en Koolen hebben we de eer van de Macik-Iveco’s gered door beide goed te finishen. Het beste Macik product was echter uitgerust met een Scania motor: de International van Maurik van den Heuvel.
Na de problemen met de dubbele kop gisteren hebben de mannen van De Rooy afgelopen nacht goed werk afgeleverd. Maikel Neijenhuis vanochtend: “Vanacht om 3:30 was de auto weer tiptop, klaar voor een nieuwe dag!” Die nieuwe dag zou probleemloos verlopen, ze zijn als zesde truck geëindigd.
Uitslag etappe 4:
1 Nikolaev 4h14m46s
2 Shibalov +0:03:35
3 Sotnikov +0:05:35
4 Van Kasteren +0:05:44
5 Huzink +0:14:23
6 Loprais +0:16:37
7 Van den Heuvel +0:23:10
8 Versteijnen +0:24:26
9 Martin van den Brink +0:24:53
10 Paskevicius +0:35:11
11 Richard de Groot +0:38:40
12 Sugawara +0:45:35
13 Koolen +0:52:36
14 Bellina +1:06:14
15 Vratny +1:09:11
16 William de Groot +1:15:27
17 Van de Laar +1:21:03
18 Karginov +1:26:28
19 Van Groningen +1:35:42
20 Mitchel van den Brink +2:00:28
21 Macik +2:01:39
22 Ben de Groot +2:09:26
23 Bouwens +2:14:31
24 Behringer +2:18:42
25 Wingens +2:28:08
27 Zuurmond +2:34:34
30 Ingels +2:58:44
? De Baar ?
Klassement na etappe 4:
1 Sotnikov 15h02m53s
2 Nikolaev +0:06:10
3 Shibalov +0:25:05
4 Van Kasteren +0:48:54
5 Loprais +0:58:10
6 Martin van den Brink +1:36:40
7 Karginov +1:40:37
8 Van den Heuvel +2:09:43
9 Richard de Groot +2:17:01
10 Versteijnen +2:19:18
11 Macik +2:59:17
12 Paskevicius +3:30:33
13 Van de Laar +4:26:12
14 Bellina +4:41:46
15 Mitchel van den Brink +4:46:27
16 Huzink +5:10:48
17 Koolen +5:24:38
21 Zuurmond +8:59:57
22 Behringer 9:01:58
23 William de Groot +9:48:50
24 Ingels +10:44:27
25 Ben de Groot +10:53:50
27 Wingens +13:09:56
? Van Groningen +48:16:40
? De Baar ?
Monseu +119:55:17
De etappe morgen is 560 kilometer lang, waarvan 346 getimed. De laatste 80 kilometer kan er weer door de duinen gesurft worden, maar voor de teams zo ver zijn moeten ze langs ruim 250 kilometer modderpaden en stenen.