Sinds het ‘Stuiteren door nat zand‘ artikel over de tweede etappe van de Dakar 2022, is er nog het een en ander van de gebeurtenissen van gisteren bekend geworden. We praten u bij.
Honderd kilometer voor de finish is de fusee van de truck van William de Groot kapot gegaan. Een noodreparatie heeft ze verder op weg geholpen, maar in het donker door de duinen was geen gemakkelijke taak. Ben de Groot heeft vast gestaan. Nadat hij los is getrokken door een andere truck heeft hij zelf op zijn beurt zijn broer geholpen. Ook hier heeft de nachtelijke tocht door de duinen veel tijd gekost, maar de beide fruitmachines hebben de finish gehaald.
Waar het Fireman team voorheen op social media en in hun andere berichtgeving erg zichtbaar was, laten ze zich deze rally vooral voor in het veld zien, waar ze nog steeds lekker in de top 10 meedraaien.
De Dust Warriors Iveco van vader en zoon Van Groningen (en Remco Aangeenbrug uiteraard) is gisteren weer helemaal klaar gemaakt door de monteurs van De Rooy, die de service voor het team verzorgen. Dit soort dingen is deze mannen wel toevertrouwd, er zal vandaag dus gewoon weer gestart worden!
De Classic etappe mag gisteren dan niet door zijn gegaan, dat heeft de mannen in de dubbele kop er niet van weerhouden alsnog enorm te genieten. Ze konden nu zonder druk op de ketel het Arabische landschap bewonderen.
In de etappe van gisteren ging het vooral om motorvermogen. Iets waar de 100% uit Tatra onderdelen gebouwde truck uit 2005 van Tomecek, in vergelijking met de rest, niet echt veel heeft. Toch wist hij flink wat teams in te halen. Door een tijdstraf van zestien uren in etappe 1B moest hij helemaal achteraan starten, maar de Tsjechen kwamen als 28e over de eindstreep.
Kees Koolen: “Dit is “a day at the office” voor Gijs tijdens deze Dakar. Tijdens de proef verandert hij bijvoorbeeld continue de bandenspanning. Als voorbeeld: In de duinen rijden we meestal 2,2 of 2,5 bar. Als het erg los is 1.5 bar en als we vast zitten even 1,0. Maar met 1,0 kun je alleen maar langzaam rijden. Op snelle stukken rijden we 2,8 3,2 3,5 en soms 3,8 bar. Hoe meer stenen op het pad hoe harder.”
Bij DDW overheerst vooral de opluchting dat men de finish überhaupt gehaald heeft. Marije van Ettekoven gisteren direct na aankomst, vlak voor vertrek via de verbindingsroute naar het bivak: “We hebben 120 kilometer met aandrijving op twee wielen gereden. Paar keer moeten graven, klapband etc.. maar we brengen m thuis.” Inmiddels is het team onderweg naar de start, Egbert is van plan het nu een tandje rustiger aan te gaan doen, want dit nog tien dagen volhouden is geen houden.
Klassement na etappe 2:
1 Sotnikov 7h59m07s
2 Nikolaev +0:02:07
3 Karginov +0:18:34
4 Shibalov +0:22:43
5 Loprais +0:31:11
6 Van Kasteren +0:45:37
7 Casale +0:47:48
8 Macik +0:50:44
9 Martin van den Brink +1:09:23
10 Richard de Groot +1:27:13
11 De Baar +1:28:16
12 Versteijnen +1:29:44
13 Van den Heuvel +1:37:45
14 Paskevicius +2:12:06
15 Mitchel van den Brink +2:28:38
16 Van de Laar +2:41:12
17 Soltys +2:49:25
18 Bellina +3:05:32
19 Bouwens +3:40:13
20 Koolen +4:11:05
21 Huzink +4:45:13
22 Zuurmond +5:12:48
24 Behringer +5:59:13
25 Ingels +6:27:25
26 William de Groot +6:51:56
28 Ben de Groot +7:11:00
33 Wingens +9:16:06
39 Van Groningen +46:07:13
Vandaag dus niet het tweede deel van de marathon-etappe, maar een ingekort rondje van 255 kilometer special en 381 kilometer verbinding rond Al Qaisumah.