Voor het in 2022 eerst geen absolute overmacht voor Kamaz! Ja, natuurlijk, Sotnikov en Karginov worden één en twee. Maar Shibalov wordt ‘slechts’ vierde en Nikolaev zelfs zeven! Wie ze bij kan houden? De Rooy Iveco! Janus van Kasteren scoort het eerste podium uit zijn carrière en Martin van den Brink wordt vijfde. De andere Nederlanders in de top tien zijn Maurik van den Heuvel op plek negen en Pascal de Baar op de tiende plek. Bovendien zijn álle Nederlandse trucks relatief vroeg binnen gekomen vandaag. Veel blije gezichtjes in het bivak dus!
Janus van Kasteren: “Als we dit tempo kunnen vasthouden dan komt er vanzelf druk op de rijders voor ons. Het was een mooie gevarieerde proef met snelle paden, maar ook met mooie duinen. We gingen Loprais voorbij en kregen op 50 kilometer voor de finish de Kamaz-rijders in beeld. Het was een mooie dag voor ons. We reden foutloos en de truck was geweldig. We konden echt vol gas over de knippen. Deze dag geeft veel vertrouwen voor de lange etappe van woensdag. We kijken er nu al naar uit.”
Martin van den Brink: “Dit geeft een beter beeld van onze mogelijkheden. In de eerste etappe was ik niet fit door de buikklachten en maandag hadden we problemen met de vierwielaandrijving. Vandaag ging het fantastisch. We zijn zeer tevreden met de vijfde plaats.”
Werkplaatschef en technische man van Team De Rooy, Corne van Drunen, gaf ons een update vanuit het bivak: “Classic radiateur kapot, stuk ventilator er tegen gekomen, wordt nu gemaakt , Janus Martin Mitchel geen problemen, Vick net gerepareerd was uit de proef is zo in het bivak dus belt allemaal mee gelukkig, het is een zware strijd met de elementen, we zijn nog niet half weg maar voelt al als een hele Dakar-rally. Weinig geslapen dat merk je wel. Gewoon doorgaan verstand op nul en gas erop.”
Maurik van den Heuvel heeft vanavond zelf voor een lekkere maaltijd gezorgd. Maurik: “We hadden de gang er zo goed in, en we hadden Martin Soltys en Vick Versteijnen al ingehaald. Ik zei tegen Wilko en Martijn: “Als we nu geen top 10 halen, vreet ik mijn schoenen op. Je weet nooit wat de mannen achter je doen, dus het was nog best spannend.” Martijn van Rooij: “We hebben vandaag een tandje harder gereden, maar geen gekke dingen gedaan, dus goed.”
Pascal de Baar: “Het ging hard! We hadden mooie gevechten met Vick en Richard. Voor ons was het een top dag!!
We starten een halve minuut achter fireman team maar die pakte we met een kwartier. Daarna plankgas naar de neutralisatie.” De ervaren De Baar had in vergelijking tot etappe 2 een betere dag: “Waar we gisteren gek werden van de klappen, hadden de vering vandaag helemaal op de punt staan! En, met het fine tunen van de bandenspanning door Stefan konden we 110% presteren.” Op 20 km voor de finish kwam de equipe in de MKR Renault in duel met Vick Versteijnen én Richard de Groot. “Dat resulteerde in een nek aan nek race met de beide Iveco’s waarbij Richard het onderspit delfde, wij genoegen namen met de 2e plek en Vick het gevecht won.” Aldus de altijd bevlogen Pascal de Baar.
Gert Huzink: “Vandaag een snelle proef en relatief kort, veel stukken waar het continue 140 km ging en dat is niet mijn ding, dat kan iedereen en er valt niks te winnen, dus moest je het verschil maken in de duinen en dat hebben wij enkele kleine foutjes gemaakt waardoor we enkele minuutjes hebben laten liggen en dat zegt normaal niks maar qua positie in dit soort proeven dus wel. Het veld is op dit moment in de top 20 zo aan elkaar gewaagd en ervaren dat er weinig fouten worden gemaakt en om weer bij de top 10 algeheel te kopen zouden die foutjes juist wel in ons voordeel zijn. Wel hadden we 1 momentje die veel tijd had kunnen kosten toen we op onze voorwielen landden over een duin en bijna een van den heuveltje 2021 maakten en zodoende op het had kunnen komen, gelukkig was de standaard reactie “mis is vol gas” toereikend om weer op de wielen terecht te komen”
We laten Richard de Groot zelf even aan het woord over de etappe van vandaag.
Kees Koolen lijkt zich te steeds beter te vermaken in zijn Iveco Powerstar. Hij weet zich, na de slechte eerste etappe, al twee dagen goed in de subtop te nestelen. Vandaag startte en eindigde de equipe op de 16e plaats. De mannen van Project 2030 staan nu 20e in het algemeen klassement bij de trucks. “Het was qua positie wel veel stuivertje wisselen vandaag maar daar hebben we niks van mee gekregen tijdens de race. Op de snelle stukken zijn wij wat langzamer dan de mensen rondom onze positie. In de duinen zijn we iets sneller. Vandaag waren er weer mooie stukken duinen maar vooral veel lange snelle stukken vol gas op hoge snelheid. Begin van de proef reden we samen met een paar auto’s. Maar nadat de snelle stukken kwamen waren die verdwenen. De laatste 150km leek het alsof we alleen waren in de proef.” Aldus een tevreden Koolen.
De succesvolle dag van gisteren kreeg voor Fried van de Laar Racing een prima vervolg. De equipe met de gebroeders Van de Laar en monteur Simon Stubbs zijn als 18e over de finish gekomen. Jan: “Het was een ge-wel-di-ge etappe. De hele dag in het zand! Mooie, zanderige pistes met geweldige duinen erbij. Daar reden we in zo’n mooie flow doorheen. Gummen met de vrachtwagen: het was echt genieten.”
Bij Behringer weinig foto’s helaas, dus voor de afwisseling eens een foto van één van de auto’s waar ze de service voor verlenen. Vandaag zullen de auto’s geen hulp nodig gehad hebben, Hugo Kupper navigeerde zijn piloot naar een mooie 26e plek. Kupper: “Tussen de duinen in was het af en toe wel lekker snel! Ging vandaag lekker!! Het bandenaflaatsysteem werkte niet de hele tijd fijn, maar we hebben het ermee gered!”
Gerrit Zuurmond: “Door de zon waren de duinen aan de ene kant al opgedroogd, terwijl ze aan de schaduwkant nog vochtig en dus een stuk harder waren”, vertelde Gerrit Zuurmond na aankomst in het bivak van Al Qaisumah.Door die wisselende hardheid was het lastig om een goed ritme te vinden in de duinen. “Ik kreeg de flow niet goed te pakken. Hard, zacht, hard, zacht: dat viel me tegen”, bekende Zuurmond. “Het is allemaal goed gegaan, hoor. Er is verder niks gebeurd. Maar ik vond het gisteren leuker.”
William van Groningen kon vandaag weer de woestijn in met zijn groene Iveco. Bij Team De Rooy is hard gewerkt de rallytruck weer raceklaar te maken. Helaas ligt het team wel uit de reguliere wedstrijd en moet het noodgedwongen verder in het expierience klassement. Met een 24e positie in het dagklassement gaat de equipe weer verder met ervaring opdoen en hoopt men nu weg te blijven bij meer tegenslag. Het team in ontwikkeling geeft niet op en wil de rally natuurlijk koste wat het kost uitrijden.
Ook het team met rijder Egbert Wingens is weer binnengekomen. De hele route reden ze net iets onder plek 30 met als eindresultaat de 33 positie. Na een moeizame dag van gisteren, was er vandaag ook wat oponthoud geweest met een lekke band en lekkende stuuroliepomp. Al met al een prima resultaat.
De beide DAF’s van De Groot Sport kwamen gisteren laat over de finish en de monteurs hebben hard moeten werken om ze weer goed aan de start te krijgen. Dat lukte, maar direct na de start brak bij de truck van Team William de stuurstang. Met als gevolg dat ze met volle snelheid van het parcours af zijn geraakt, een paar struiken hebben geraakt en uiteindelijke dwars op de baan stonden. De stuurstang had ook nog door een voorband heen geprikt. Gelukkig alles kunnen repareren en de weg kunnen vervolgen. Differentieel maakt een raar geluid, dus rustig aan moeten rijden.
Bij de truck van Ben bleek halverwege de rit dat het motorvermogen afnam. Hierdoor hebben ze niet op de gewenste snelheid kunnen rijden en hebben ze noodgedongen ook rustig aan moeten doen. Toch zijn beide teams keurig gefinisht op een resp. 36e (Ben) en 38e (William) plaats.
Voor Dave Ingels vandaag een mooie 29e plek. Navigator Jos Schotanus: “Vandaag wederom een hele mooie etappe met veel duinen zonder problemen.
Casale werd vandaag zesde met zijn Buggyra-Tatra, hij reed lang rond de achste plek rond, maar profiteerde van vertragingen bij Loprais (die uiteindelijk elfde werd) en Nikolaev. Charles, de Iveco torpedo van Martin Macik, werd achtste vandaag. In het algemeen klassement liggen plek 5 tot en met 9 op nog geen half uur van elkaar. We kunnen de komende dagen dus een mooie strijd tussen Loprais, Van Kasteren, Casale, Macik en Van den Brink senior verwachten.
De Dubbele Kop had vandaag wat problemen onderweg, zo viel te lezen in een eigen artikel daar over.
Het Brum team staat in het Classic Dakar klassement momenteel 33 algemeen, er is geen speciaal truckklassement (vorig jaar won een Boucou truck deze klasse!) maar ze zijn wel de vijfde truck in het klassement met 198 strafpunten, vóór de dubbele kop (dertiende truck met 2440 strafpunten) en Offringa met zijn Unimog (veertiende truck met 3283 strafpunten).
Offringa had vandaag iets te doen vanuit zijn servicerol, getuige dit bericht van zijn teamcaptain.
Uitslag etappe 3:
1 Sotnikov 2h43m25s
2 Karginov +0:01:10
3 Van Kasteren +0:03:08
4 Shibalov +0:04:22
5 Martin van den Brink +0:07:59
6 Casale +0:09:22
7 Nikolaev +0:09:38
8 Macik +0:12:29
9 Van den Heuvel +0:14:23
10 De Baar +0:15:45
11 Loprais +0:15:57
12 Richard de Groot +0:16:43
13 Huzink +0:16:47
14 Soltys +0:17:05
15 Mitchel van den Brink +0:22:56
16 Koolen +0:26:32
17 Bouwens +0:27:16
18 Van de Laar +0:29:32
19 Versteijnen +0:30:43
20 Vratny +0:32:49
24 Van Groningen +0:39:20
26 Behringer +0:49:38
27 Zuurmond +1:18:10
29 Ingels +1:23:53
33 Wingens +1:31:17
36 Ben de Groot +1:38:59
38 William de Groot +1:47:02
Klassement na etappe 3:
1 Sotnikov 10h42m32s
2 Nikolaev +0:11:15
3 Karginov +0:19:44
4 Shibalov +0:27:05
5 Loprais +0:47:08
6 Van Kasteren +0:48:45
7 Casale +0:57:10
8 Macik +1:03:13
9 Martin van den Brink +1:17:22
10 Richard de Groot +1:43:56
11 De Baar +1:44:01
12 Van den Heuvel +1:52:08
13 Versteijnen +2:00:27
14 Mitchel van den Brink +2:51:34
15 Paskevicius +3:00:57
16 Soltys +3:06:30
17 Van de Laar +3:10:44
18 Bellina +3:41:07
19 Bouwens +4:07:29
20 Koolen +4:37:37
21 Huzink +5:02:00
22 Sugawara +5:50:55
23 Zuurmond +6:30:58
24 Behringer +6:48:51
25 Llovera +7:31:20
26 Ingels +7:51:18
27 William de Groot +8:38:58
28 Ben de Groot +8:49:59
33 Wingens +10:47:23
40 Van Groningen +46:46:33
51 Monseu +79:15:38
De route gaat morgen vanuit Al Qaysumah naar de Saudische hoofdstad Riyahd, waar de monteurs iets van rust krijgen: het bivak blijft hier een paar dagen. Etappe vier bestaat uit een verbindingsroute van 242 kilometer en maar liefst 465 kilometer getimed, de langste special stage van deze editie. De Nederlandse teams kijken niet erg uit naar deze etappe: weinig zand en duinen, wel veel stenen en gravel. Voor het donker binnen komen wordt niet alleen voor de achterhoede, maar ook voor de subtoppers nog een hele opgave.