Vandaag zijn net als gisteren de eerste vier plekken voor vier Kamaz teams. Loprais leek er mooi tussen geglipt en werd aanvankelijk derde in de door Sotnikov gewonnen etappe. Helaas voor de Tsjech schuift hij door een kwartier straftijd door naar plek 5. Nikolaev (2), Shibalov (3) en Karginov (3) completeren de top 5. Casale word zesde in zijn Tatra, Macik is op de zevende plek de beste Iveco terwijl Janus van Kasteren met een mooie achtste plek de beste Nederlander is. Ook deze laatste twee hebben, net als de meeste Nederlandse equipes, een kwartier straftijd gekregen, hoogstwaarschijnlijk door het missen van WP5. Onze complimenten dus aan de navigatoren die dit WP wél wisten te vinden, zoals bijvoorbeeld Peter Willemsen, Tom Brekelmans, Marije van Ettekoven en Jos Schotanus.
Tussen waypoints zes en zeven wordt veel gezocht en verkeerd gereden, wat enkele teams een paar plekken kost. Vooral Sugawara, Koolen en Van Groningen (met debutant Wesley van Groningen als navigator) krijgen hier het heen en weer. Tussen plek 9 en 15 vinden enkele directe ‘veldslagen’ plaats tussen Nederlandse equipes: Martin van den Brink versus Pascal de Baar en Richard de Groot versus Mitchel van den Brink.
There are not enough words to say thank you to all my team #I❤️MYTEAM #FESHFESH pic.twitter.com/fK3smhigh1
— Albert Llovera (@albertllovera) January 2, 2022
Nadat Llovera in de proloog zijn door De Rooy gebouwde Iveco Powerstar met handbediening (Llovera heeft geen kracht in zijn benen) op zijn kant heeft gelegd, zag het er naar uit dat de voormalig Olympisch skiër uit Andorra de eerste uitvaller bij de trucks zou zijn. De monteurs van het Fesh Fesh team blijken ware kunstenaars, ze hebben de truck toch weer gereed gekregen voor de start vandaag! Hij lijkt lange tijd goed op weg, heeft zich bij WP7 zelfs op een 22e tussentijd terug weten te worstelen, maar daarna is het waarschijnlijk nog een keer mis gegaan, uiteindelijk is hij met een kleine zes uur achterstand binnen gekomen.
Martin van den Brink heeft als enige bij De Rooy het vijfde waypont gevonden: “Wij hebben hem uiteindelijk gevonden. Maar als je slim bent laat je het lopen en pak je 15 minuten straftijd. Nu zijn we meer tijd, ik denk een half uurtje, kwijtgeraakt. Maar ik vind dat we altijd het waypoint moeten proberen te vinden.” Uiteindelijk werd Martin negende. Mitchel op plek twaalf en Vick Versteijnen op plek dertien hebben ook topprestaties afgeleverd!
De brandweermannen van het Firemen team leverden een topprestatie af vandaag. Remco Heilbron: “Van de 16de startpositie vanochtend naar een tiende finish plek aan het eind van de dag. Goed, geconcentreerd en vooral met veel plezier hebben we een heel mooie eerste special gereden.”
Pascal de Baar: ” Al aardig snel kregen we Martin van den Brink in het zicht. Alleen bij een moeilijke berg passage hebben we toch een band beschadigd. Bovenaan stond Gert net om te pakken van een lekke band. We zijn toen samen richting neutralisatie gescheurd tot… toch die band het niet hield. Vervangen duurde eigenlijk te lang. Brink had ook lek maar veel sneller gewisseld en zat weer 8 min voor ons. Dat betekende dus een tandje bij. Maar al gauw stond Gert daar. We hebben even gestopt maar mochten door rijden. Nog een buggy op de wielen gezet en gezocht naar een waypoint.”
Gert Huzink: “Vandaag zware proef met zeer veel zand en duinen en hoge duin afstappen, lastig en tricky. Wij zaten direct wel in een goed ritme echter kwam Janus me na ongeveer 160 km voorbij, iets verder haalde ik hem weer in en op een grote stenen piste reed ik een band lek zodat hij me weer voorbij ging. Tot de break eigenlijk geen noemenswaardige momenten mee gemaakt. Na de break ging het na 10 km mis toen de intercooler het begaf en dan heb je niks geen vermogen meer, moest daarom overal omheen rijden omdat ik anders niet boven kwam op de zandige pistes en hij liep niet harder meer dan 30-40 kmh, uiteindelijk zeer blij dat we toch de finish hebben gehaald ondanks het vele tijdverlies. De mannen van MKR gaan de problemen wel verhelpen zodat we morgen weer fris van start kunnen.”
Wilko van Oort van Dakar Speed: “Het was een super mooie proef!! Even oponthoud gehad bij een stukje trail rijden over de rotsen, omdat er een jeep vast zat. Best wel wat zware duinen en we hadden problemen met de linker achterband met het bandenaflaatsysteem, waardoor die band op 4,5 bar bleef staan en dat was niet fijn in deze duinen. Verder hebben we helaas 15 minuten naar wp 5 gezocht en niet gevonden. Maar bij de finish hoorde we van verschillende teams dat die ook dat waypoint niet hadden. En helaas ook nog een band lek gereden. Al bij al helaas wat tijd verloren, maar morgen gewoon weer vol aan de bak!”
William de Groot: “Vandaag was een fantastische dag, zoveel dingen gezien en meegemaakt! Een waanzinnig mooi landschap. De ondergrond is soms dun duinen zand maar ook veel zwaar nat zand. Het Dafje had het vaak zwaar te verduren met de enorme lange klimmen. Ik moest echt af en toe over de begroeiing heen rijden om grip te houden naar boven .De enorme afstappen van de duinen die bijna loodrecht naar beneden gaan zijn wel het meest spectaculair, je voelt af en toe de kont van de truck naar voren slaan. Zodra je over de rand rijd komt er een lawine van zand achter je aan. Ook hebben we een stuk trail gehad, rotsen waar je met je truck bijna echt niet tussen door komt, maar je moet, dus echt beide zijde van de wielen vervormd. Gelukkig geen kapotte banden opgelopen. Het beklimmen door te sturen was echt gekkenwerk maar het moet. Daarna een half uur naar waypoint 52 gezocht met tientallen auto’s die overal heen zwerven. Niet gevonden. Daarna nog 40 km in het donker moeten rijden maar was echt super snel en fijn. Mijn broer Ben heeft ook geweldig gereden en een keer een enthousiaste jump gemaakt die je zelden ziet. Morgen 800 km waarvan 400 special stage.”
Ben van de Laar: “Het ging goed, we hebben een mooie dag gehad. Heel uitdagend. Het was zeker geen cadeautje maar ik heb wel genoten. het waypoint was ook voor ons onmogelijk om te vinden.”
Jos Schotanus, navigator van Dave Ingels: “Het was een mooie etappe met lastige stukken en veel zand. Veel zoeksporen en de laatste 120 kilometer moesten we in het donker doen. Al met al een mooie dag!”
Marije van Ettekoven van DDW: “De truck heeft vier kromme velgen en de bandenaflaat kapot. Wat kleine dingetjes maar dit was al onhandig genoeg voor de laatste 80 kilometer in het donker. We mochten pas om half 12 van het bivak weg. Eer dat je dan de proef op mag weet je al zeker dat je laat gaat zijn. Ontzettend veel sleurzand en steile afdalingen gehad. Ik hing soms meer in de gordel richting het raam dan dat ik in de stoel zat met de kont. Het was net de Efteling!”
Vandaag mocht Tjeerd van Ballegooij voor het eerst écht aan het werk als navigator voor Gerrit Zuurmond. Hij was even kort verdwaald, maar gezien de prestaties van enkele zeer ervaren navigatoren hoeft hij zich daar zeker niet voor te schamen. Uiteindelijk heeft het team keurig alle waypoints afgetikt. Het team baalt wel dat ze zo laat moesten starten, waardoor bij daglicht finishen uitgesloten is. In het donker is alles nu eenmaal een stuk moeilijker, er staan opvallend weinig lantaarnpalen in de Arabische woestenij. Er zijn onderweg geen technische problemen geweest, de enige keer dat ze stil hebben gestaan was om een smalle doorgang even te checken, de mannen wilden geen enkel risico nemen.
Kees Koolen: “Vandaag, de eerste echte Dakar dag, was geen goede dag voor ons. 27e op 3,5 uur. Het rijden ging de hele dag lekker, tot aan kilometer 268. Daar konden we een waypoint niet vinden. Een waypoint wat belangrijk was om de rest van de route te kunnen vinden. Uiteindelijk hebben we 3 uren en 10 minuten verspeeld van waypoint 51 naar 52. De laatste 70 km van de proef hebben we in het donker gereden. Veel rijders, ook toppers uit de verschillende klassen, hebben erg veel tijd verspeeld hier. Daardoor staat het klassement flink op de kop. Bij de trucks zijn 20 van de 55 trucks nog helemaal niet binnen Een goede klassering in deze Dakar kunnen we nu wel vergeten. Wel jammer. Maar er kan nog veel gebeuren al hebben wij onze portie al wel gehad nu. De starttijden voor morgen zijn nog niet bekend, de marathon etappe gaat niet door want het bivak waar we zouden overnachten staat onder water. De proef gaat wel gewoon van start lijkt het.”
Behringer heeft de laatste waypoint overgeslagen, maar straftijd kan de mannen in de snelle serviceteams niet bijster veel interesseren. Navigator Hugo Kupper: ” We hebben twee uur aan een klant gesleuteld onderweg. Verder liep het eigenlijk super goed! Nergens problemen gehad.”
Het enige Nederlandse truckteam wat op moment van schrijven nog niet binnen is zijn de Dust Warriors. Deze staan al een flinke tijd stil in de woestijn, op de plek waar veel andere teams verdwaald zijn. Het zou ons niet verbazen als ze in de woestijn overnachten. Laten we hopen dat ze op tijd binnen zijn om morgen weer te mogen starten.
Bij de Classic Dakar werd de start vertraagd door de mist. Er zijn nog geen uitslagen publiekelijk bekend, maar er is onderweg wederom flink genoten door de deelnemers. De mannen met de dubbele kop hebben het Nederlandse Citroën CX team even geholpen toen die vast zaten.
Martin Macik heeft nu weliswaar secondanten meegenomen, maar zowel Kees Koolen als Soltys hebben al meerdere uren achterstand op de kop. Pascevicius is met zijn Tatra Jamal de enige binnen het Fesh Fesh team zonder problemen. Igor Bouwens gaat erg lekker, hij heeft Syndiely Wade, de dochter van de voormalig president van Senegal, mee als navigator, en die levert vooralsnog uitstekend werk af. Tomecek is in de problemen geraakt, hij had meteen in het begin van de etappe al vijf uren achterstand op de kop en lijkt nu al uren stil te staan. Sugawara leek aan figuurschaatsen te doen, de tweede helft van de etappe heeft hij zowel in oost-, west-, noord- als zuidwaartse richting uitgeprobeerd, dat hij uiteindelijk op 3 uur en 39 minuten achterstand is gefinisht valt ons nog mee. Er waren ook nog wat verborgen Nederlandse succesjes: Herrero werd met de door Dakar Speed gebouwde Scania torpedo negentiende, Silva met de van Riwald gehuurde en door Veka gebouwde MAN 26e.
De uitslag:
1 Sotnikov 4h06m22s
2 Nikolaev +0:00:31
3 Shibalov +0:18:56
4 Karginov +0:19:12
5 Loprais +0:24:58
6 Casale +0:32:28
7 Macik +0:35:56
8 Van Kasteren +0:37:16
9 Martin van den Brink +0:48:56
10 Richard de Groot +0:58:36
11 De Baar +0:59:07
12 Mitchel van den Brink +1:08:35
13 Versteijnen +1:09:03
14 Van den Heuvel +1:11:53
15 Paskevicius +1:24:15
16 Bouwens +1:45:06
17 William de Groot +1:47:19
18 Van de Laar +1:54:33
19 Herrero +1:57:59
20 Bellina +2:08:19
22 Ben de Groot +3:09:18
23 Ingels +3:19:40
24 Wingens +3:23:07
25 Zuurmond +3:28:47
27 Koolen +3:36:47
29 Huzink +4:02:33
31 Behringer +4:27:54
? Van Groningen NNB
Morgen gaat de etappe van Ha’il naar Al Artawiyah. Er moet 230 kilometer verbinding gereden worden, de special meet 338 kilometer. Het wordt een etappe met flink wat duinen. Het zou een Marathon-etappe worden, maar door de heftige regenval zijn de serviceteams alsnog welkom in het bivak, zo meldt motorsport.com.