Maandag vlogen de meeste deelnemers naar Jedda. Na PCR testen en wachten op de uitslagen daarvan, konden de teams de voertuigen ophalen. Gisteren was het eindelijk tijd voor actie: De shakedown!

Foto Willy Weyens

Op een speciaal uitgezet parcours gingen de meeste teams er eens goed voor in de kuipstoeltjes zitten om hun voertuigen nog één laatste keer aan de tand te voelen voor de rally gaat beginnen. De shakedown brengt gelegenheid de laatste puntjes op de i te krijgen: Weer even ‘gevoel’ krijgen met de truck, laatste afstellingen aan de vering, checken of alle apparatuur werkt en de truck geen mankementen vertoont.

Steun ons!

Foto Willy Weyens

Bij Team De Rooy kwam niks bijzonders naar voren. Zelfs Vick Versteijnen, die last minute ingevlogen is, was erg tevreden met de truck en beaamde dat er grote stappen gemaakt zijn in de ontwikkeling van deze Iveco torpedo ten opzichte van de vorige.

Foto friedvandelaarracing.nl

Fried van de Laar racing heeft een in eigen huis gebouwde De Rooy rallytruck. De shakedown liep goed. Volgens Ben van de Laar hebben ze alles kunnen checken, de vering iets kunnen verbeteren en het stuur goed kunnen zetten. Alles is 100%

Foto Riwald Dakar Team

Pascal de Baar laat weten dat de trucks van het Riwald Dakar Team zelfs 110% zijn. Er kwam nog wel van alles naar voren tijdens hun shakedown, maar de MKR Renaults van hem en Gert Huzink lijken ook klaar voor de strijd

Foto Project 2030

Daar waar we ooit het merk DAF noemde, is dat nu vooral Iveco geworden. Zo rijdt Kees Koolen in een door MM Technology (Marin Macik) ontwikkelde Iveco. Koolen heeft zelfs twee dagen gereden om de truck beter te leren kennen. Hij is super te vreden en er is niks bijzonders naar voren gekomen. Omdat de truck nieuw voor hem is, heeft Koolen veel kilometers gereden om te wennen aan het rijden in een rallytruck. De vorige keer is toch al weer tien jaar geleden. Koolen: “Op de eerste dag ging het lekker, maar het echte gevoel van eenheid met de truck was er nog niet. Vandaag ging het vanaf ronde 5 echt lekker en zijn we thuis in en met de truck.” Hij is zeer tevreden over de Iveco: “De truck is in één woord ‘geweldig’! Alles tot in de puntjes afgewerkt, maar ook zaken als vering en het remmen met de retarder zijn van een ongekend niveau.” Aldus de Vordense rallyrijder.

Het Firemen Dakarteam is super tevreden en de De Rooy Iveco doet het perfect. Op een gedeeld filmpje gaat de truck als de brandweer en zo zien we dat graag.

Foto Dust Warriors

Rally Team Dust Warriors, het team met rijder William van Groningen, laat weten dat hun De Rooy Iveco super op de weg ligt en loopt als een kanon. Er liepen alleen wat bouten los van de motorsteun en het veerpakket, maar die zijn na de proef vakkundig nagetrokken en vastgezet. Ook zij zijn klaar voor de start.

Foto DDW Rallyteam

Dan gaan we naar de Iveco van het DDW team. Hier kunnen we DAF ook als merknaam noemen, want ondanks het uiterlijk van een Iveco komt het motorvermogen toch echt uit een DAF blok. Ondanks een prima verlopen shakedown bleek één stuurkogel niet lekker mee te werken. Dat betekende wat sleutelwerk, maar het betrof een makkelijke klus.

Foto de Groot sport

De rallytrucks van De Groot zijn de enige echte DAF’s in Nederlandse stuurhanden. Broers Ben en William doen dit jaar beide mee in trucks die door Eimbert Timmermans gebouwd zijn. “Na afstelling van de schokbrekers door Reiger, doen de trucks het uitstekend”, aldus Ben de Groot.

Foto Rainbowtruckteam / rallymaniacs

Van het Rainbow Truck Team hoorden we via teammanager Simon Koetsier dat Gerrit Zuurmond en team 3 rondes gereden hebben van 11 kilometer en dat daar geen bijzonderheden uit naar voren zijn gekomen. Er is nog wat aan de afstelling van de schokbrekers gedaan en verder hebben de mannen in de door EVM gebouwde MAN rallytruck rustig kunnen wennen aan het navigeren en het gevoel van rijden.

Foto Motorsport Behringer

Hugo Kupper rijdt als navigator mee met de Duitse über woestijnwegenwacht Matthias Behringer. Hugo vertelde ons dat ze gisteren aan het eind van de dag een shakedown gereden hebben. “Ging als vanouds. Negen jaar geleden voor het laatst met Matthias gereden” aldus Kupper. De MAN truck liep goed en alle onderdelen / lading bleef keurig op de plek. Het enige was een kabel van de intercom die verkeerd om aangesloten zat.

Foto Dave Ingels.

Bij de Belg Dave Ingles zit de Nederlander Jos Schotanus in de imposante 6×6 MAN snelle servicetruck. Laatstgenoemde laat ons weten dat alles goed is verlopen en, net als bij Hugo Kupper, alles op de plek is blijven liggen. Niet onbelangrijk als je goede service wil verlenen aan de snelle auto’s van South Racing.

Foto JB Trading

Ook de truck die meedoen aan de Classic Dakar zijn de wei in geweest. Gerard van Veenendaal die naast rijder Jack Brouwers en Eugene Klutman in de legendarische ‘Brum’ (Ginaf) zit, meldde dat ze vandaag gereden hebben. “Het navigeren in deze klasse is nog best lastig om precies op de juiste tijd te rijden. Echt fijn: eerst een proefrondje te rijden.” Aldus Van Veenendaal.

Foto DAF De Rooy Classics

De Dubbele Kop van DAF De Rooy Classics heeft twee keer gereden en hebben dat ruim binnen gestelde tijdslimieten gedaan. De truck heeft haar vier tanks gevuld en er worden wat kleine verbeteringen toegepast. De monteurs zullen de truck nog checken en dan is ook deze prachtig gerestaureerde truck er klaar voor.

Foto Miranda van Middendorp

Kornelis Offringa en Miranda van Middendorp doen de snelle service voor een aantal Pajero’s van De Paauw in de Classic Dakar. Ze hebben twee rondjes getest. Bij de eerste had Miranda nog wat problemen met de navigatie, bij de tweede ging het al een stuk beter. Men zegt klaar te zijn voor de rally.

Foto Willy Weyens

Zo lijken alle deelnemers wel klaar voor de strijd. Een beetje finetuning, afstemmen, aftellen en gaan. Shake, rattle en…. roll!