Bijna ieder jaar is er wel een team of rijder die nog vóór de start uitvalt. De twijfelachtige eer is in 2022 voor MAZ. Ze ontbraken afgelopen dagen al op de lijsten bij het inschepen in Marseille, wat bij enkele teams de alarmbellen deed rinkelen, zojuist heeft ASO (de organisatie van Le Dakar) officieel aan het team laten weten dat het team niet welkom is de komende Dakar. De startnummers 502 (Viazovich) en 517 (Vasilevski) verschijnen dus niet aan de start.
De reden is officieel nog niet bekend, maar het heeft er alle schijn van dat het met de politieke situatie in Belarus te maken heeft. Nu zijn we geen politieke site, maar we weten denk ik allemaal wel wat er in dit land speelt momenteel. In tegenstelling tot het Russische KamAZ, wat grotendeels van Daimler is, is MAZ een staatsbedrijf, zodat het gebruikt kan worden in politieke boycots. Dat bij een bezoek van een hoge staatsfunctionaris aan de fabriek vanochtend de banden tussen het rallyteam en de staat nog eens extra aan zijn gehaald zal de kansen om toch aan de rally mee te mogen doen geen goed hebben gedaan.
Voor ons als rallyliefhebbers is dit natuurlijk flink balen, MAZ is de laatste jaren opgekropen tot de ‘best of the rest’. Het team van KamAZ heeft zich eerder vandaag al uitgesproken over het mogelijk niet meedoen van het team en baalt daar natuurlijk enorm van. De concurrentie zal nu van de twee Iveco-teams moeten komen. Ook diverse andere teams hebben inmiddels hun steun aan het MAZ team uitgesproken. Maar de grootste verliezers blijven de mensen in Belarus.