En daar stonden ze dan, broederlijk naast elkaar. Twee vrijwel identieke Renault C460 rallytrucks. En toch zijn ze niet identiek. De één is de hybride truck van Gert Huzink en de ander is de (nu nog) conventioneel aangedreven rallytruck van Pascal de Baar. Beide trucks zijn gebouwd door MKR uit Tsjechië voor het Riwald Dakar Team. Een team dat net als hoofdsponsor Riwald Recycling investeert in duurzaamheid. Het stond als eerste aan de start met een hybride truck en ging daarmee als eerste het pad op van alternatieve energie- en krachtbron. Niet makkelijk en veel concurrenten keken er meewarig naar en haalden hun neus op. Nu, enkele jaren verder, zijn meerdere van die teams overstag en ook bezig met hybride aandrijving. Binnen afzienbare tijd hopen diverse teams volledig elektrisch de Dakar te kunnen rijden. Dat zoiets niet zonder slag of stoot zal gaan is bijna een wetmatigheid. Het is grotendeels een onontgonnen gebied. Riwald Dakar Team loopt daarin voorop en zo willen ze dat graag houden.
Achter de schermen is men al tijden bezig met een vervolgstap. Pascal de Baar laat ons weten dat het ontzettend veel tijd en geld kost om te slagen op dit gebied. Komende Dakar moet de hybride zich in alle kwaliteiten laten zien. Na minder succesvolle jaren liet Gert Huzink ons afgelopen voorjaar al weten dat het nu goed moet gaan. Natuurlijk kan er iets mis gaan, maar het hart van de truck, de aandrijving, moet betrouwbaar zijn. Op dat vlak heeft het team van MKR onder de bezielende leiding van Mario Kress hard gewerkt en stappen gemaakt.
Pascal de Baar zou eigenlijk van start gaan met de Renault K520 die behoorlijke updates had gekregen. Toen de C460 beschikbaar kwam en De Baar ermee ging rijden, was hij niet meteen overtuigd. Pas nadat de truck helemaal opnieuw en naar de inzichten en wensen van De Baar was opgebouwd ging hij overstag. Gert en Pascal hebben tijdens meerdere testen op een geheime locatie in Oost Europa gewerkt aan de perfecte afstelling van de trucks.
Het is de bedoeling dat de hybride aandrijving na de komende Dakar ook op de truck van De Baar wordt toegepast. Nu bleek dat nog niet haalbaar wegens tijd. Qua uitstraling van het team ziet het er geweldig uit. Als leek is het nu nog lastig de trucks van elkaar te onderscheiden. Kijk je goed, dan kan je zien dat de Hybride truck van Huzink twee luchthappers heeft aan de achterkant en die van De Baar niet. Verder zou ik zeggen: Zoek de verschillen! We hebben begrepen dat tijdens de rally Pascal de Baar met oranje spiegels gaat rijden waardoor de truck makkelijker te onderscheiden is van die van Huzink.
Het was geweldig om de beide trucks in Eersel in actie te zien tijdens een shakedown/test op het terrein waar eigenlijk de PreProloog zou plaatsvinden. Er waren meerdere (spring)bulten en zelfs een heus wasbord voor de gelegenheid aangelegd. De compacte goed ogende rallytrucks van Riwald MKR vlogen mooi over het terrein. Na de test in Eersel zijn de trucks terug gegaan naar Tsjechië waar de laatste kleine aanpassingen worden doorgevoerd. Daarna gaan ze op transport naar Marseille voor de inscheping.