Dat we in een energietransitie zitten valt niet te ontkennen. Van kinds af aan weet ik al dat gebruik van fosiele brandstoffen eindig is. Jammer van de ronkende brommende dieselmotoren waar menig liefhebber toch een lekker gevoel bij krijgt. Dat is sentiment waar de realiteit niks mee kan. De realiteit is een onomkeerbaar proces waarin alternatieve energiebronnen worden aangesproken voor voorstuwing van voertuigen. Elektrische auto’s zijn zo langzamerhand geaccepteerd. Energieopslag is een nieuw probleem. Accu’s fabriceren vraagt ook vervuilende activiteiten en zo staan we nog maar aan het begin van een boeiende tijd waarin onbekend terrein zal worden ontgonnen. Waterstof lijkt voor vrachtauto’s een serieuze optie in de zoektocht naar schone aandrijving. Het Franse Gaussin liet afgelopen april al weten deze techniek in combinatie met elektrische aandrijving te willen gebruiken in een heuse rallytruck. Nu is de presentatie geweest en staat er een futuristisch ogende truck waarvan wij weten dat deze in Tsjechië is opgebouwd. Het persbericht van de fabrikant spreekt van deelname aan de komende Dakar, al lijkt ons dat wat enthousiast. Niet dat wij er zo veel verstand van hebben, maar we hebben wel kenners gesproken die aangeven dat de truck waarschijnlijk nog niet zo ver is. Wellicht creëert men eerst een stevige hype?
Gaussin mikt op een complete range trucks die vanaf 2022 geïntroduceerd zal worden. Het uiterlijk van de trucks komt uit de koker van het bekende Italliaanse ontwerphuis Pininfarina. Hoe dichtbij de toekomst is valt nog te bezien, maar vroeg of laat zullen we emissieloze trucks in actie zien, ook in de vorm van rallytrucks. Een rally biedt natuurlijk het ultieme testterrein en als de techniek daar werkt, werkt het ook echt. In die zin zou de rally in de toekomst weer interessant kunnen worden voor grote Europese truckfabrikanten die wat te bewijzen hebben.
De koude feiten op een rijtje:
▪ Twee e-motoren van 300 kW elk
▪ 380 kW brandstofcellen
▪ 82 kWh batterijen
▪ 80 kg waterstof
▪ Een high-performance koelsysteem
▪ Lichtgewicht chassis speciaal ontworpen voor prestaties en integratie van deze aandrijfvorm
▪ Volgens regelement op 140 km/h begrensd
▪ Actieradius van 250 kilometer in de race
▪ Met een specifiek waterstof koelstation in 20 minuten tijd op te laden
▪ Goedgekeurd voor de openbare weg
[…] 2021 deed Gaussin flink wat stof opwaaien met haar waterstof rallytruck. Robert Baarda en ik schreven daar al een artikel over voor rallytrucks.nl. Maar helemaal nieuw is Gaussin natuurlijk niet, ondanks dat veel mensen er nog nooit van gehoord […]