Precies op afgesproken tijd lopen Alex Miedema en ondergetekende de Dakarhal van Team De Rooy binnen. Meesterlasser Patrick Nooijen heeft nauwelijks tijd om ons te begroeten. Hij is namelijk druk. Bij Team De Rooy is er, in tegenstelling tot ons vorige bezoek van afgelopen najaar, waanzinnig veel activiteit. Toen de Corona vorig jaar toesloeg en bij De Rooy Transport vrijwel alle rijdende eenheden stil stonden, werden de rallyactiviteiten logischerwijze op een laag pitje gezet. Uiteindelijk werden trucks verkocht en de Dakar overgeslagen. Alleen werkplaatschef Corné van Drunen reisde naar Saudi-Arabië af om service te verlenen aan de verkochte trucks die onderdak vonden bij het Firemen Dakarteam en Rally Team Dust Warriors. Dezelfde Van Drunen somt nu aan ons op wat er allemaal gaande is in de Dakarloods te Son. Er wordt gewerkt aan drie nieuwe identieke Iveco Strator EVO-3 rallytrucks. De eerste is vrijwel klaar, de tweede bijna en de derde is goed onderweg, maar die wacht nog op een vers FPT motorblok.
Daarnaast wordt gewerkt aan het Tweekoppig Monster voor de Dakar Classic. Die legendarische truck waarmee Jan de Rooy in 1984 deelnam aan de Parijs-Dakar rally, begint steeds meer te lijken op de truck van destijds. Monteur Darek Rodewald legt ons uit dat aan de hand van vele foto’s geprobeerd is onder andere het opvallende buizenframe aan de buitenkant van de truck opnieuw te maken. In de rally van 1985, toen de truck als snelle servicetruck in de rally diende, zat dat frame er niet meer op. Al met al een behoorlijke klus. Zo zijn er meerdere uitdagingen geweest. Technisch gezien is de truck op enkele punten aangepast aan de huidige standaard. Zo zijn er automatische versnellingsbakken ingezet omdat het rijden met de oorspronkelijke handgeschakelde versnellingsbakken voor de meeste mensen niet te doen is en zeker niet in rallyomstandigheden. De veiligheidskooi in de cabine is nu van staal in plaats van veel zwakker aluminium. Er is continu een balans gezocht tussen authenticiteit en realiteit. De truck moet wel te rijden zijn in huidige tijd en omstandigheden. Optisch wordt de truck identiek aan de uitvoering zoals in 1984 inclusief de sponsorstickers van destijds. Ondanks de aanpassingen blijft het bijzonder dat chassis, assen en ook de motoren nog steeds dezelfde zijn als toen. Corné verteld dat tien jaar geleden al begonnen was met het restaureren van de truck, maar door drukte kwam dat zij-project niet verder. Door de intrede van de Dakar Classic werd het nieuw leven ingeblazen. Restaureren is nu wel prepareren geworden. Met een eigen serviceteam en -truck zal het Tweekoppig Monster oude DAF tijden doen herleven.
Terug naar de Iveco’s. Voor de bouwvakvakantie moeten de trucks klaar zijn. Met de eerste zal deelgenomen worden aan de rally van Aragon. Na de zomer wordt gekeken of er nog een rally gereden kan worden of dat men alleen gaat testen. Voor de monteurs in de Dakarloods wacht nog voldoende werk. De Iveco Trakker moet nog aangepakt worden. Mitchel van den Brink zal hiermee de Dakar gaat rijden om snelle service te verlenen in de wedstrijd. Verder wordt de voormalige cateringtruck tot servicetruck omgebouwd en zal verveling dit jaar geen vat krijgen op Corné en zijn monteurs.
Team De Rooy blijft vaandeldrager van het Nederlandse rallytruckgilde en eigenaar Gerard de Rooy heeft na de onzekere Corona periode de blik weer vol op de toekomst. Met alle mooie drukte die we zien kunnen we gerust stellen dat de zon weer volop schijnt in Son.
[…] truck is inmiddels in volle glorie opgeknapt, hij zal meedoen aan de volgende historische Dakar. Op rallytrucks.nl staan enkele foto’s van de […]