Dat Pascal de Baar mooie verhalen verzameld is geen geheim, maar blijft verbazen. Met gefronste wenkbrauwen keken de topteams van Kamaz en MAZ tijdens de podiumceremonie van de afgelopen Silk Way Rally naar de eerste truck die het podium op mocht. Het was een ‘oude’ De Rooy DAF waar Pascal snelle service voor klantenteams mee verzorgde, die namens het Franse Boucou de eerste prijs in ontvangst mocht nemen. Ja, echt waar! Nee, natuurlijk waren er veel snellere en beter presterende trucks aan de finish gekomen, maar de equipe van Pascal de Baar stuntte door als enige FIA goedgekeurde truck aan de finish te staan. Wat? Huh? Ok… Dat behoeft verdere uitleg.
Allereerst moeten we even duidelijk maken dat de FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) verantwoordelijk is voor vrijwel alle internationale motorsport evenementen, waaronder de Formule 1, rallykampioenschappen en zo ook de Silk Way. Met de organisatie van de Dakar Rally (A.S.O.) lag de FIA jaren in de clinch en de meeste rallytrucks zijn daardoor niet FIA gekeurd. Er wordt door de FIA en A.S.O. echter gewerkt aan een nieuw reglement voor rallytrucks waardoor vanaf Dakar 2022 trucks sinds lange tijd wel weer FIA gekeurd kunnen worden. Helder? Gaan we nu weer terug naar de afgelopen Silk Way.
Steun ons!
Pascal de Baar was door Boucou ingehuurd om assistentie op de piste te verlenen aan klanten. Het werd door de organisatie echter verboden om dit te doen voor zogenaamde FIA klanten. Dat mocht alleen als ook de truck FIA gekeurd zou zijn. Boucou besloot met De Baar een poging te toen dat voor elkaar te krijgen. De DAF, waar Jan de Rooy nog in heeft gereden, had nog een oud FIA paspoort en werd in het FIA Truckklassement ingeschreven. “Dat dit niet simpel was wisten we, maar na 48 uur duwen en trekken, kregen we het voor elkaar.”, aldus De Baar. Er moest een automatisch brandblusser systeem ingebouwd worden. De rolkooi had nog een FIA goedkeuring, maar de keuringssticker zat er niet meer op. Via de KNAF (Koninklijke Nationale Autosport Federatie) werd dit in allerijl geregeld. Dit lukte allemaal binnen de tijd, maar er bleven tientallen punten ter discussie staan waarop door andere teams bezwaar aangetekend kon worden. Omdat het de equipe niet tot de kanshebbers behoorde om in de prijzen te vallen kon men het hele gebeuren onder de pet houden tot bij de prijsuitreiking. De Baar: “Als je kon zien hoe de fabrieksteams zoals Kamaz en MAZ keken toen wij vóór hun op het podium mochten om als eerste truck in het nieuwe FIA algemeen truck klassement (T5) gehuldigd te worden: MACHTIG!”
Foto’s met dank aan Pascal de Baar