Marije van Ettekoven ontving ons hartelijk op het erf van een kippenfarm net buiten Schaijk. In een kakelloos deel van de schuur is de werkplaats ingericht van DDW Rallyteam. Marije navigeerde partner en rijder Egbert Wingens al door menig rally. Egbert is waarschijnlijk de enige persoon in Nederland met een groot rijbewijs die dat papiertje alleen gebruikt heeft voor het rijden in een rallytruck. Marije verteld ons over de zelf opgebouwde truck en is zo trots als een pauw. Met een clubje van zo’n zeven personen wordt het team gevormd. Ooit begonnen met een oude DAF truck van Ton van Genugten is het nu een Iveco neus die staat te pronken op een Eimbert Timmermans – Aart Schoones chassis. Aan laatstgenoemden heeft het DDW Rallyteam veel te danken. Geografisch gezien kunnen de drie teams het starten van elkaars truck bij wijze van spreken horen en de kruipolie ruiken. Met een beetje goede wil kan er middels rookpluim-morsetekens gecommuniceerd worden. Indien zo, hebben ze aan een half pluimpje al genoeg. Het DNA van de teams komt namelijk overeen en ze trekken dan ook veel met elkaar op. Zo zijn ze samen richting Polen getrokken om deel te nemen aan de Breslau Rally en ligt er een plan om samen in Frankrijk te gaan testen.
Op het moment van ons bezoek moet de rallytruck nog op wat laatste details worden geprepareerd voor bovengenoemde Breslau Rally. Ten opzichte van de vorige truck is veel veranderd. Optisch valt vooral de nieuwe achteropbouw op. Als we met al ons atletisch vermogen in de cabine klimmen legt Marije ons uit dat daar ook een grote verandering is. Alles is nu digitaal. Dat is wennen, maar echt op vele vlakken een stap vooruit. Zo kunnen de speedzones (delen van de route waar een snelheidsbeperking geldt) nu net als bij een cruisecontrol worden ingesteld. Met één druk op de knop drukt een digitaal kaboutertje het gaspedaal terug en loopt het team minder kans op straftijd.
Grootste verandering op technisch vlak is de automatische versnellingsbak. Toen MKR dit fenomeen jaren terug introduceerde in de Renault rallytrucks, werd dit door vele team met enig scepsis ontvangen. Nu zijn vrijwel alle rallytrucks er mee uitgerust. DDW ging overstag nadat men bij Ton van Genugten had gevraagd of het nou echt zo veel scheelt ten opzichte van een handgeschakelde bak. Het advies was helder: Als je de mogelijkheid hebt meteen doen!
In de Breslau Rally wordt de truck serieus aan de tand gevoeld en die test helpt in voorbereiding op de Dakar van 2022. Na alle werk aan de truck en lang zonder wedstrijdactiviteit kijkt Marije uit naar het ‘echte werk’. Ze rijdt de maagdelijk witte truck vakkundig naar buiten voor een korte fotosessie. Kort na ons bezoek heeft Goedsign de truck van een mooi jasje voorzien en pronken de sponsoren op de mooie truck uit Schaijk.
We kakelen nog uitgebreid verder over van alles en nog wat. Over vrouwen in de auto- en rallysport, over wie toch de eerste Nederlandse vrouw achter het stuur van een rallytruck zal worden en wat een stoer en mooi (marketing)verhaal dat zou zijn in een wereldje vol haantjesgedrag. Wij hebben sinds ons bezoek wel iemand in gedachten…..