Soms weet ik niet meer wat nou het ‘echte’ Dakar gevoel is. Ja; offroad racing met voorkeur voor woestijnzand. Het oorspronkelijke ‘Dakar gevoel’ lijkt te zijn gesplitst. De zwaarste competitie is nog steeds te vinden in de zeer commercieel georganiseerde Dakar rally van de A.S.O.. In de Africa Eco Race (AER) vind je jaarlijks een parcours en organisatie die het meest ‘oorspronkelijk’ is en de Morocco Dessert Challenge kan je zien als een gemoedelijke spin-off met het grootste deelnemersveld qua rallytrucks. Ten slotte nog een spin-off in de vorm van de Silkway rally. Ieder team zoekt naar dat wat bij hen past. Al deze rally’s beheren het erfgoed van Thierry Sabine (oprichter van Le Dakar) en wellicht ergens in het gemiddelde vindt je het echte ‘Dakar gevoel’. Dus zeg het maar…
Aad van Velsen weet waar hij zijn ‘Dakar gevoel’ vindt. Voor hem en zijn Van Velsen Rallysport Team is het overduidelijk in de AER. Zijn ogen glimmen als hij verteld over zijn team, zijn truck en de avonturen. Het verraad pure passie voor rallytrucks. Deze transportondernemer uit Stompwijk is er één van ‘niet lullen, maar poetsen’. Zo heeft hij eigenhandig een mooi bedrijf weten op te bouwen. In 1995 begon hij als zzp-er en nu rijden er een 20 tal wagens onder de naam van A. van Velsen Transport B.V.. Vanuit die prachtige basis kwam een Dakar droom tot leven.
Steun ons!
Het Zuid-Hollandse polderdorp Stompwijk ligt met haar groene weilanden, sloten, vaarten en ophaalbruggen rustig gevangen tussen verstedelijkt gebied. Aan de rand van het dorp, in een flauwe bocht ligt het bedrijfsterrein van Van Velsen. Logistiek gezien voor ons een lastige locatie, aangezien carpoolen geen zin heeft. Zo rijden zowel Alex Miedema als ik zelfstandig in eigen auto het terrein op. Gelukkig is er genoeg plek om te parkeren. Tegen een woonhuis aan is een kantoor gebouwd. Weinig opsmuk, gewoon effectief en functioneel. Bij binnenkomst ontvangen we van rechts, achter glas, een vriendelijke blik van een kantoormedewerker. In de hal pronken vanuit de hoogte wat grote houten truckmodellen en als onze blik weer naar beneden dwaalt staat Aad al voor onze neus. We zijn gelukkig welkom en worden uitgenodigd naar links af te slaan. Daar is een vergader- en kantineruimte. Hier kunnen we onze derrières nederig plaatsen op één van de stoelen aan een lange tafel. Het is lunchtijd, dus voor we het weten zitten we gezellig met z’n vijven en vliegen de van thuis meegenomen bammetjes zo hopla vanuit de lunchbak de mond in richting inwendige verwerkingsindustrie genaamd darmenstelsel.
Aad verteld dat hij via een rit op het testterrein van DAF voor het eerst kennismaakte met een rallytruck. Het was de truck van Hans Bekx waarin meerdere chauffeurs hun kunnen konden laten zien. Het bracht hem uiteindelijk via Wuf van Ginkel bij het Ginaf Rally Power team. We hebben het over 2007 en Aad kon binnen dat team aan de slag als monteur. Na de plotse afgelasting van Dakar in januari 2008, werd de Central Europe Rally zijn eerste rally. De ambitie om zelf aan de Dakar deel te nemen was reeds geboren. Door de economisch crisis stond die ambitie even geparkeerd, maar toen zich in 2015 de mogelijkheid voordeed een Ginaf X2222 van Mammoet Rallysport over te nemen, startte het avontuur echt. In de Oilibyarally in oktober 2015 maakte Van Velsen Rally Sport haar debuut. Daarna nam het team in 2016 en 2017 deel aan de Dakar in Zuid Amerika en in 2017 ook aan de Morocco Dessert Challenge.
Na twee uitgereden Dakar rally’s in Zuid-Amerika ging Aad en z’n team in 2018 voor een nieuwe uitdaging. Op zoek naar het meest oorspronkelijke ‘Dakar gevoel’ werd ingeschreven voor de Africa Eco Race (AER). Dat gevoel paste erg goed, want een terugkeer naar de Dakar rally lijkt er voorlopig niet in te zitten. Van Velsen voelt zich thuis in de AER en zelfs nu de editie van dit jaar niet doorging, kon het hem er niet toe verleiden alsnog in te schrijven voor de veel commerciëlere Dakar rally. Bovendien is Aad een graag geziene gast in de mede door Jean Louis Schlesser georganiseerde rally. Als het aan laatstgenoemde ligt stapt Aad na zijn actieve rallycarrière zo over van de truck naar de organisatie van de AER. Daar gaat toch een stevig stuk waardering van uit. Voorlopig richt Van Velsen zich echter nog volledig op deelname achter het stuur van een rallytruck.
Terwijl de bammetjes de vertering in gaan, vertelt Aad dat hij van vrouwlief Nicoline tien rallyjaren toestemming heeft om zijn droom na te jagen en te leven. In het bijzijn van een Nicoline, die ook op het kantoor werkt, concludeert Van Velsen dat hij op de helft zit. “Daarna zien we wel verder.” vervolgt hij met een glimlach en een schuin oog naar een eveneens grijnzende Nicoline.
De dikke Ginaf X2222 met onverwoestbare 18 liter Caterpillar motor kreeg van Aad de liefkozende naam ‘Blauwe Schatje’. Na jaren van mooie rally-avonturen werd afgelopen najaar met pijn in het hart besloten het schatje in te ruilen voor een jonger exemplaar rallytruck. Je zou kunnen grappen dat het een typische actie is van een man in een mid-rally-life crisis. Hoe dan ook; een bijzondere nieuwe rallytruck werd aangeschaft. Een vette Scania torpedo waarmee de Hongaar Miclos Kovacs de AER van 2020 nog gewonnen heeft.
Kovacs wilde hem eigenlijk niet verkopen. Door het goede contact met Aad, wist deze de Hongaar toch over te halen tot een deal. De Ginaf werd verkocht aan een Duits team en kort na het afscheid van het Blauwe Schatje, werd de gele Scania in Stompwijk de werkplaats ingereden. Bij ons bezoek kregen we een uitgebreide rondleiding in en om de truck. Met een ware twinkeling in de ogen en enig ongeloof vertelde Van Velsen ons over de geweldige truck. Er zijn veel slimme details die aantonen dat het team van Kovacs over alles heeft nagedacht en de truck met liefde geconstrueerd is. Het chassis heeft veel overeenkomsten met die van Team De Rooy en de overige techniek heeft zich dusdanig bewezen dat Van Velsen Rally Sport met vertrouwen aan nieuwe rallyavonturen kan beginnen. De Scania heeft ondertussen een Van Velsen blauw jasje gekregen en het plan is er de Breslau rally mee te gaan rijden ter voorbereiding op de AER van 2021.
Je kan twisten over de rally die het meest staat voor het echte ‘Dakar gevoel’, maar niet over de passie van Aad van Velsen voor rallytrucks. Hij, Nicoline en al die andere mensen bij Van Velsen Rally Sport hebben samen iets moois in handen. Ik krijg daar hoe dan ook een echt goed gevoel bij.