Welk merk met welke motor en chassis?

We merken dat veel volgers niet precies weten hoe het nou zit wat betreft het materiaal bij de trucks. Zo denken er mensen dat de Iveco van de Tsjech Macik door De Rooy gebouwd is en in een uitzending van RTL7 hoorde ik zelfs dat de truck een Tatra chassis heeft. Het is ook best ingewikkeld af en toe. Kortom: Tijd om een klein overzicht te maken en de feitenkennis op peil te brengen voor hen die dat willen en/of nodig hebben.

We beperken ons hierbij tot de teams die op dit moment (na etappe 11) de top 10 bezetten in het algemeen klassement bij de trucks. We zien dan de merken Kamaz, Iveco, Praga, Maz, Renault en Tatra.

Er zijn slechts twee echte fabrieksteams: Kamaz en MAZ. Bij de andere teams is er meestal sprake van fabrieksondersteuning, maar zijn het private ondernemingen.

Tatra

Laten we van achter naar voren werken en dus starten met Tatra. Dit legendarische Tsjechische merk staat vooral bekent om haar uniek kokerchassis en onafhankelijke vering. Er zijn op dit moment 3 teams actief in de rally die opgebouwd zijn op een Tatra chassis. Achter in het veld rijdt Tomacek in een Tatra die uit 100% Tatra onderdelen bestaat. Dit in tegenstelling tot de frontstuur Tatra’s van team Buggyra. De rijders Soltys en Casale bezetten momenteel plek 9 en 10 in het klassement. Deze Tatra trucks hebben een CAT krachtbron die onder handen is genomen door Gyrtech. Zij zijn verantwoordelijk voor de tuning en hebben met Buggyra al jaren succes, eerst in het truckracen en sinds 2014 ook in Le Dakar. De Tatra van Soltys is dit jaar uitgevoerd met een automatisch schakelbak. Die van Casale niet. Zo kan het team de data uit deze rally goed vergelijken. Het derde team dat gebruik maakt van een Tatra chassis komen we straks in dit overzicht nog tegen.

Renault

Hebben we het over Renault in Le Dakar, dan hebben we het ook over MKR. Dat staat voor Mario Kress Racing. Deze Duitser heeft zijn bedrijf in Tsjechië en net als Bugyrra / Gyrtech eerst ervaring opgedaan in de truckracing. Via Ales Loprais kwam hij als gast in Le Dakar en ontmoette daar in het bivak Pascal de Baar. Samen stonden zij technisch gezien aan de basis van de eerste generatie Renault rallytrucks uit 2014 waarmee De Baar nu nog rijdt. Natuurlijk is deze ieder jaar weer verder doorontwikkeld. Martin van den Brink (Mammoet Rallysport) rijdt in een nieuwe generatie Renault rallytruck. Deze is uiterlijk vrijwel identiek aan die van Gert Huzink (Riwald Dakar Team, helaas uitgevallen) maar verschilt onderhuids in het feit dat het geen hybride truck is. Huzink heeft nu nog het Contractuele alleenrecht op de hybrideversie. De motor in alle door MKR gebouwde rallytrucks betreft een Renault DXI 13 krachtbron die MKR in eigen huis prepareert. Overigens was MKR die voor het eerst gebruik maakte van een automatische versnellingsbak. Daar werd in eerste instantie wat meewarig naar omgekeken, maar tegenwoordig stapt vrijwel iedereen over op deze schakelvariant.

MAZ

Het Wit-Rusische MAZ ontpopt zich de laatste jaren steeds meer als grote uitdager van Kamaz. Net als bij Buggyra komt de CAT motor bij Gyrtech vandaan. Nummer 2 van vorig jaar Viazovich is reeds uitgevallen en de eer van het team wordt nu hoog gehouden door Vishneuski op de 6e positie in het klassement. Het chassis is vrijwel identiek aan dat van Kamaz.

Praga

Een wat? Een Praga! Een paar jaar terug kreeg de Tsjech Ales Loprais de homologatie voor zijn Tatra truck niet voor elkaar. Het precieze ervan doet er nu even niet toe, maar het leidde tot een vooral cosmetische ingreep. In plaats van een Tatra Jamal neusje, werd het een zelf ontworpen Praga neus. Praga is een voormalig legendarisch Tsjechisch auto- truck en motorfietsmerk. Tegenwoordig is het merk en logo in gebruik bij een onderneming die speciale raceauto’s, karts en kleine vliegtuigen maakt. Nu raadt u het wellicht al: dit is het derde team in deze rally dat gebruik maakt van een Tatra chassis. De truck is echter door het team van Loprais zelf geconstrueerd. Een tweede truck van het team, wel onder de naam Tatra viel eerder deze rally uit. Loprais heeft toen hij bij De Rooy vertrok de Iveco Euro 3 motor die hij daar gebruikte gekocht en zelf verder getuned. Als onze informatie klopt zit deze nu nog steeds in de truck.

Iveco

Wij kennen vooral de Iveco rallytrucks waarmee team De Rooy furore maakte in de afgelopen jaren. Deze is echter volledig door het Big Shock Racing team van Martin Macik jr. in eigen huis ontwikkeld en gebouwd. De Iveco krachtbron is voor zo ver wij weten ook in eigen beheer geprepareerd. Voorheen reed het team met een LIAZ. Martin Macik sr. reed jarenlang met dat merk in Le Dakar en zoonlief volgde. Het chassis van de Iveco is een doorontwikkelde versie, maar in basis hetzelfde zoals gebruikt voor de LIAZ. Dit jaar lijkt Martin Macik ’the best of the rest’ te worden op plek 4. Ook Valtr rijdt met een bij Macik / Big Shock racing gebouwde truck. Deze Tsjech staat achter Pascal de Baar op de 12e positie. Het bewezen chassis is ook gebruikt voor de Dakarspeed DKR3 van Maurik van den Heuvel.

Kamaz

Tsja…. Ze steken er al jaren bovenuit. Ook dit jaar is het fabrieksteam van Kamaz de sterkste. Alle 4 gestarte trucks staan in de top 10. De trucks zijn oer en oer sterk. De krachtbron is een DongFeng Cummins motor. De keuze voor DongFeng is opvallend: dit valt onder de Volvo paraplu, terwijl Daimler de grootste aandeelhouder van Kamaz is. De twee grootste bedrijfswagenproducenten ter wereld zijn bij Kamaz dus in één truck verenigd.

Team De Rooy

Ok, de Iveco’s van Team De Rooy rijden niet onder eigen vlag mee dit jaar, maar horen wel thuis in dit overzicht. Dit team ontwikkeld en bouwt haar eigen trucks. In tegenstelling tot de Iveco’s van Big Shock Racing krijgt De Rooy exclusief geprepareerde motoren door FPT Industrial. Dit is het motorenmerk van Iveco. Het Fireman Dakar Team (uitgevallen) en het Rallyteam Dust Warriors startte deze Dakar in een door Team De Rooy gebouwde truck. Corne van Drunen is namens De Rooy verantwoordelijk voor de service in de rally.

Dus…

En nu maar hopen dat wij al onze feiten op orde hebben. Wie weet kijk je na het lezen van dit artikel toch met een andere blik naar de rallytrucks. En zegt een vriend, vriendin, buurmens of collega iets over een truck wat niet klopt, kan je die nu met dit artikel achter de hand corrigeren door te zeggen: Het zit zo….