Of nou ja, spannend was het vooral voor de heren onderling, voor de meeste Nederlanders zijn het gewoon drie Kamazzen op het podium, wie er dan achter het stuur zit weet men meestal niet. Feit blijft dat de Russen dit jaar ook weer schier onoverwinnelijk zijn. Vandaag was het Shibalov die de winst pakte, 2:28 voor Sotnikov en 3:19 voor Karginov, die daarmee de Mammoet kopman in het algemeen klassement voorbij ging. We mogen de prestatie van Ignacio Casale vandaag ook niet onvermeld laten. De Chileen won in 2014 en 2018 de Dakar op een quad, maar debuteert dit jaar met de truck. Hij werd vandaag vijfde met zijn Buggyra-Tatra Phoenix, in het algemeen klassement staat hij negende, op slechts 2 minuten achter Martin van den Brink.
Martin van den Brink was wederom snelste Nederlander, doordat hij het materieel wilde sparen voor de komende zware etappes wellicht iets minder rap dan we van hem gewend zijn, maar tussen het huidige geweld uit het oosten is een tiende plek nog steeds erg netjes. Martin: “Wat een klappen kregen we vandaag. Zoveel gaten en hobbels, niet normaal. We moesten steeds snelheid maken, maar dan kwam er binnen tien seconden weer een stevige klap door één van de vele gaten of greppels. We zijn blij dat we een fysio bij ons hebben. De impact van al die klappen is echt enorm. Ons hele lijf doet zeer.” Daarna vervolgt de Harskamper met een uitspraak die je in de topsport niet veel vaker zult horen: “Wouter (de Graaff, de navigator, red.) heeft onderweg, door al dat stuiteren en gebonk, zijn kunstgebit verloren….”
Mitchel van den Brink (nog in bezit van al zijn eigen tanden) werd vandaag netjes 21e, hij rolde redelijk probleemloos door en kwam 2 uur 15 minuten en 31 seconden tekort op de winnaar. Voor een leek lijkt dat veel, maar wie de truck kent weet wat voor ongelooflijke prestatie dit is die Mitchel en zijn crew iedere dag weer neer weet te zetten.
Pascal de Baar was tweede Nederlander, hij is twaalfde geworden op net geen 19 minuten achter de snelste Kamaz. Als gevolg van de belachelijk lange verbindingsroute na de finish hebben we echter nog geen uitgebreide reactie van de anders zo spraakzame Twellonaar gekregen.
Bij Gert Huzink minder positief nieuws, helaas. Huzink: “We waren weer goed bezig na de revisie van de motor eerder deze week. Tot gistermiddag (etappe 7) deed de truck het goed en hebben we 3 dagen in de top 10 kunnen rijden. Helaas kreeg de motor gistermiddag in de woestijn hetzelfde probleem weer. We hebben een nachtje in de duinen geslapen en gesleuteld. Met weinig oliedruk zijn we daar om 03:00 uur vannacht (lokale tijd) weer uitgereden en konden we de finish bereiken. We staan nu op de verbindingsroute en de motor geeft weer problemen. Het is een kwestie van tijd dat de motor er mee ophoudt. We hebben echt alles gedaan om te kunnen blijven rijden maar nu is het echt einde verhaal. Hier houdt het voor ons op.”
Ook van William van Groningen in de Dust Warriors Iveco helaas nog geen reactie, maar hij zal ongetwijfeld meer dan tevreden zijn met zijn 14e plek vandaag! Hij had minder dan een uur achterstand op Shibalov.
De etappe van morgen lijkt weer een zware te worden. Gelukkig zijn de monteurs goed uitgerust tegen de tijd dat de trucks weer binnen komen, doordat de special een lus van 465 kilometer rond Neom is, hoeft het bivak niet verplaast te worden.