Shake down bij Experience Island – Loon op Zand

Het geluid van brullende, driftende rallytrucks. Man, wat was het fijn om dat weer even te mogen ervaren tijdens de shake down die het Riwald Dakar Team afgelopen zaterdag hield op het terrein van Experience Island bij Loon op Zand.

Helaas geen Preproloog dit jaar en dus zal het merendeel van de fans het zonder ‘live’ ervaring moeten doen. Gelukkig mochten wij van Rallytrucks.nl bij deze shake down zijn. Zowel de hybride Renault C460 van Gert Huzink als de K520 van Pascal de Baar werden aan de tand gevoeld. Constructeur van deze rallytrucks is de Duitser Mario Kress. Zijn bedrijf MKR is gevestigd in Tsjechië en verantwoordelijk voor misschien wel de meest innovatieve rallytrucks die er zijn. Vorig jaar debuteerde de hybride truck en liet, ondanks verwachtte technische kinderziektes, een indrukwekkende indruk achter. Dit jaar zijn er de nodige verbeteringen doorgevoerd. Ten opzichte van vorig jaar valt meteen op dat de reservebanden zijn verhuisd naar de achterzijde. Hierdoor is een veel betere gewichtsverdeling gerealiseerd en rijdt de truck veel comfortabeler. Gert Huzink is dan ook enthousiast en ziet uit naar een hernieuwde strijd in de Dakar van 2021.

Pascal de Baar rijdt nog in het ‘oude’ concept, maar dan wel in de beste versie er van. Hij vertrouwd op betrouwbaarheid en ondanks dit gekke Corona jaar geeft De Baar aan dat hij behoorlijk met de truck heeft kunnen testen/trainen. Na de tests in Frankrijk en Polen zijn de trucks in principe klaar voor het echte werk in Saudi-Arabië.

Riwald Dakar Team zal een stevige uitdager zijn van de fabrieksteams. Kamaz wederom als grote favoriet met Maz in het kielzog. Gert en Pascal waren blij met de geslaagde shake down en hebben zin in het nieuwe rallyavontuur.

Aan de kant stond Mario Kress rustig lurkend aan zijn e-smoker mee te kijken hoe zijn materiaal nog even flink aan de tand gevoeld werd. Hij en z’n monteurs mogen in Tsjechië nog even aan de slag om de laatste puntjes op de i te zetten en dan worden de trucks begin december in top conditie op de boot naar Saudi-Arabië gezet.