Jongste Dakar-deelnemer zal met een Volvo FMX aan de start verschijnen
De geruchten gonsden al langer, maar vandaag is het officieel naar buiten gebracht: Mammoet Rallysport zal de komende Dakar met twee trucks aan de start staan. Martin van den Brink zal met een door MKR geprepareerde Renault D aan de start verschijnen. Zoon Mitchel van den Brink was eerder al de jongste Dakar deelnemer ooit en zal zodra hij gestart is nog een record op zijn naam schrijven: met zijn 18 jaar is hij dan de jongste coureur die ooit aan de rally mee heeft gedaan. Zijn truck is door het team zelf in Harskamp gebouwd. Het gaat hier om een Volvo FMX. Twee merken in één team lijkt misschien vreemd, maar Volvo en Renault zijn zustermerken. Zo is sponsor Harbers bijvoorbeeld van beide merken dealer. Richard Mouw (45) en Wilfred Schuurman (39) zullen bij Mitchel in de cabine plaats nemen. Voor Schuurman is dit zijn debuut, Mouw brengt wel de nodige wedstrijdervaring mee, het wordt al weer zijn tiende Dakar. Het trio krijgt een snelle service rol en zal zich vooral richten op uitrijden.
Nu het ene na het andere evenement wordt geannuleerd zetten ook veel mensen vraagtekens bij het doorgaan van de Dakar rally. Mitchel heeft goede hoop dat alles ‘gewoon’ door gaat: “Het is echt ongelooflijk zoveel regels en richtlijnen we hebben ontvangen. De ASO heeft als organisator van de Tour de France al de nodige ervaring opgedaan met het organiseren van een groot evenement in deze corona tijd. Wij hebben een uitgebreid protocol ontvangen met alle voorschriften. Zo moeten we in het bivak mondkapjes dragen, na aankomst in Saoedi-Arabië moeten we verplicht twee dagen in zelf-isolatie en je mag alleen meedoen als je een negatieve test kunt tonen. Daarnaast worden we tijdens de rally meerdere keren getest en is het bivak voor alle andere mensen afgesloten. We kunnen en mogen dus geen familie of sponsors en relaties ontvangen. We komen ook niet in contact met mensen van buiten de rally. Zo moeten we tanken in het bivak en wordt van daaruit ook voor bijvoorbeeld het water gezorgd. Ook de serviceteams komen niet in contact met de plaatselijke bevolking. We zitten in een ‘bubbel’. Ja, net zo als de deelnemers in de Tour de France. De Arabische autoriteiten staan volledig achter het evenement. De prins doet er alles aan om de rally door te laten gaan. De sport is enorm belangrijk geworden in dat land. Ze willen zich op die manier profileren en een positieve uitstraling naar de rest van de wereld krijgen.”
Ook buiten de rally om is Mitchel goed voor zijn toekomst aan de weg aan het timmeren. “Na het afronden van mijn opleiding aan de IVA in Driebergen heb de tijd benut om via rijschool Speelziek in Ede alle noodzakelijke rijbewijzen te halen. Binnenkort moet ik nog afrijden op de motor. Verder heb ik alle papiertjes binnen en mag ik rijden op een vrachtwagen, bus en met een aanhangwagen. Ook mijn rallylicentie heb ik, met de Mitsubishi EVO, behaald. Nu ben ik vooral betrokken bij het bezoeken van onze sponsors en relaties. Ook dat is leuk om te doen. De reacties zijn soms heel verrassend en vooral erg leuk. Ik leer er veel van en probeer mijn vader op die manier ook te ontlasten. Ik zie nu ook hoeveel tijd het kost om ons rallyteam te laten functioneren. Dat is echt heel bijzonder. Ik werk waar mogelijk is mee in het bedrijf van mijn vader. Daarnaast ben ik bezig met het behalen van de theorie voor mijn helikopter brevet. Nu kijk ik vooral uit naar mijn debuut in de Dakar Rally. Mede door de positieve reacties van heel veel relaties en andere mensen om ons heen heb ik er alle vertrouwen in.”