Studenten Fontys stuwen Fried van de Laar racing naar hoger niveau
Aannemersbedrijf Fried van de Laar heeft enkele jaren terug een prachtig nieuw kantoorgebouw betrokken waarvan de bovenste verdieping nog leeg stond. Nu geeft het plaats aan een klein fanatiek legertje studenten van hogeschool Fontys. Ze volgen de minor Automotive waar ze leren voertuigen te ontwerpen, maken en testen. Ze trainen technische vaardigheden en leren hoe uitdagende ontwikkel- en onderzoeksprojecten leiden tot innovatieve producten en oplossingen. Fried van de Laar racing is een samenwerking met Fontys aangegaan in de ontwikkeling van een nieuwe rallytruck. Een stevig meerjarenplan dat door Corona in een stroomversnelling is gekomen. Waar er in eerste instantie 2 studenten bij betrokken zouden zijn, zit er nu een achttal druk te rekenen, tekenen en testen middels een 3D geprint model. Er worden computermodellen en technieken gebruikt die voorheen niet voor handen waren. Het bouwen van rallytrucks is een niche waarin vooral vanuit boerenverstand gewerkt wordt. Niks mis mee, zo heeft het verleden uitgewezen, maar de volgende stap in het ontwikkelen van de beste rallytruck is nu wel voorhanden.
Corona
De coronacrisis zorgde er ook voor dat Team De Rooy open stond voor samenwerking. Zo bouwt men bij Van de Laar nu aan een eigen rallytruck die identiek is aan de nieuwste De Rooy Iveco Powerstar. Enkel op details zijn er verschillen. Zo is de plaatsing van de twee reservebanden anders. De Rooy geeft de voorkeur aan het horizontaal plaatsen terwijl Fried van de Laar gaat voor een systeem waarbij de rubber sloffen verticaal komen te staan achter in de bak van de truck.
Win-win
De samenwerking tussen Fried van de Laar racing, Fontys en Team De Rooy lijkt een echte win-win situatie. De Rooy biedt een bewezen concept vanuit 20 jaar ervaring. Een basis voor een winnende rallytruck met flinke ondersteuning van Iveco. Van de Laar biedt op haar beurt middels de samenwerking met Fontys nieuwe inzichten en innovaties die op basis van rekenmodellen naar voren zijn gekomen. Daar profiteert Team De Rooy ook flink van mee. Die rekenmodellen zullen door metingen in de rallytruck, steeds nauwkeuriger worden. Verfijnde meetsensoren, die rechtstreeks uit de Formule 1 racewereld komen, zullen gegevens verzamelen die tot nu toe niet of nauwelijks voorhanden waren.
Top tien
Fried van de Laar racing heeft het maximale uit de ‘oude’ DAF rallytruck weten te halen en koestert de 14e positie van de afgelopen Dakar. Maar nu is de ambitie een top tien positie. De komende vijf jaar zal er aan die ambitie gewerkt worden.