Het zijn natte herfstachtige dagen zo eind deze winter op de drempel van het voorjaar. Kortom: het is naadje met het klimaatje. Maar dat mag de pret niet drukken. Alex Miedema kwam mij deze ochtend in z’n befaamde en beruchte Saab oppikken en rustig roeien we zuidelijk naar Uden. In het Brabantse land stijgen de bierdampen nog op en verwaait de laatste confetti. Carnaval heeft de bevolking hier weer weten te behoeden van winterdepressie. Menig oprechte Brabander herstelt van alle hoempa-pa en alaaf festiviteiten, maar Martijn van Rooij en zijn team hebben het druk. “Ik voel een beetje stress.” Gelukkig volgt een “Maar het komt goed!” als geruststellende aanvulling. 

Steun ons!

Hoe zat het ook al weer? Team Dakarspeed sloeg de afgelopen 2 Dakar rally’s over. Die van 2019 omdat teameigenaar Maurik van den Heuvel een uitstapje maakte naar Team De Rooy en afgelopen Dakar wegens het bouwen van een nieuw rallymonster. Het wordt een bijzondere truck met uniek uiterlijk. We kunnen melden dat het weer een torpedo wordt, powered by Scania en de basis wordt gevormd door beproefde techniek. Zo is het chassis afkomstig uit Tsjechië en is gelijk aan dat van de Iveco van Martin Macik. Die werd zeer verdienstelijk vijfde in de afgelopen Dakar. De opbouw is opvallend en voor de cabine is men buiten Europa wezen shoppen. Het wordt een lichte, ranke truck. 

Tijdens een korte break waarin de gedreven monteur/constructeur ons te woord staat, laat hij weten dat er nog een hoop moet gebeuren. Ondanks veel extra werk door nodige veranderingen die tijdens de bouw van zo’n unieke truck onvermijdelijk zijn, lijkt alles op tijd klaar te zijn. “Ik zie uit naar 19 maart.” Die dag staat er een test in de planning en Martijn en z’n legertje vrijwilligers werken dus naar die datum toe. Vervolgens zal men de truck klaarmaken voor de Marocco Dessert Challenge (MDC) die van 16 t/m 25 april verreden zal worden. Daar zal serieus getest worden in wedstrijdverband. Na afloop van de MDC wordt er bepaald hoe koers te zetten richting Dakar 2021. 

Martijn van Rooij laat zich meermalen ontvallen dat het geweldig is hoe toeleveranciers enthousiast meewerken en meedenken. Binnen de aanpak van team Dakarspeed kan het eigenlijk niet zonder dat enthousiasme. Ook Martijn steekt er veel eigen tijd en energie in. De enige betaalde is ook de drijvende kracht in de uitvoerende kant van dit project. Achter het hele team zit natuurlijk kapitaal van teameigenaar Maurik van den Heuvel, maar zonder een man als Martijn is het niet te doen. Eveneens onmisbaar zijn vervolgens de vrijwillers die, ook na een zwaar carnavalsweekend, weer hun stinkende best doen om de truck op tijd af te hebben. Terwijl Martijn ons rond de truck leidt zien we zeker een viertal mensen in de weer. Er wordt gewerkt aan de elektrische kabels die alle apparatuur met elkaar verbindt. Er wordt gelast, gedraaid, gesleuteld en zelfs verf gespoten. Tussendoor worden diverse pakketjes met onderdelen afgeleverd. Prachtig om zo getuige te zijn van de bouw van een rallytruck. 

Terwijl Martijn weer onder de truck kruipt, wensen wij hem en de andere monteurs succes en verlaten de werkplaats om per Saab terug te roeien richting noorden. Blijf ons en het team Dakarspeed volgen voor nieuwe updates.